Gå til innhold

Fordeling av husarbeid...


Gjest glimmer

Anbefalte innlegg

Gjest glimmer

Jeg lurer på hvordan dere som bor sammen med andre (familie, kjæreste, romkamerater) løser dette?

Selv bor jeg sammen med to gutter og har gjort det i fem uker. Jeg liker å ha det ryddig og rent rundt meg, men det er ikke akkurat som om jeg jubler ved tanken på å vaske. Slik det har vært til nå, så har jeg gjort omtrent 80 % av arbeidet.

Ingen av guttene er uvillige om jeg ber de om å ta opp etter seg, de gjør det så gjerne. Problemet er at de ikke gjør det ordentlig. De bærer tallerkenene ut og setter de på benken, som om de skyller av seg selv og hopper inn i oppvaskmaskinen.

Problemet ligger i den daglige ryddigen og rengjøringen, når det gjelder rundvask av fellesrom, så trår de til så snart det er nødvendig. Så lister over arbeid vil ikke nytte.

Det verste er kanskje at jeg ikke klarer å la rotet stå til de tar det. Ikke det at jeg er hysterisk, men orker ikke lage mat når kjøkkenet er fullt av skittent servise.

Er det noen som har noen gode råd til hvordan jeg kan motivere dem? De er jo voksne mennesker begge to, dette burde ikke være et problem i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KJøp deg papptallerkner som du har selv, så kanskje gutta tar hintet når de ikke har flere rene tallerkner å spise av?

;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

KJøp deg papptallerkner som du har selv, så kanskje gutta tar hintet når de ikke har flere rene tallerkner å spise av?

;-))

Heh, den var ikke dum... :) Men så er det det at jeg ikke orker å leve i alt rotet, så det er nok jeg som ordner opp allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan E.P.

Du bør bestemme hvor viktig dette er for deg, og fortelle det til samboerene dine. Hvis de er enige / villige til å endre seg, så er det fint, hvis ikke må du bestemme deg for å ikke bry deg om det, eller flytte alene / sammen med noen som er er lik deg på dette området.

Vi hadde regel om at oppvask, skittentøy og annet rot måtte oppbevares på eget rom inntil det ble ryddet opp / vasket opp / satt i maskinen. Noen hadde hele gulvet på rommet sitt fult av talerkner og pizzaesker, men det var deres problem..

Vi hadde liste hvor man krysset av hver gang man ryddet ut av oppvaskmaskinen, bar ut søppel osv, og hvor det tilfalt ekstroppgaver sil den som hang etter på listen.

Alle hadde hvert sitt tørkestativ (koster ikke mye) slik at klær til tørk kun var på eget rom og ingen måtte mase om at det skulle tømmes.

Litt "strengt" for min smak, men det fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Du bør bestemme hvor viktig dette er for deg, og fortelle det til samboerene dine. Hvis de er enige / villige til å endre seg, så er det fint, hvis ikke må du bestemme deg for å ikke bry deg om det, eller flytte alene / sammen med noen som er er lik deg på dette området.

Vi hadde regel om at oppvask, skittentøy og annet rot måtte oppbevares på eget rom inntil det ble ryddet opp / vasket opp / satt i maskinen. Noen hadde hele gulvet på rommet sitt fult av talerkner og pizzaesker, men det var deres problem..

Vi hadde liste hvor man krysset av hver gang man ryddet ut av oppvaskmaskinen, bar ut søppel osv, og hvor det tilfalt ekstroppgaver sil den som hang etter på listen.

Alle hadde hvert sitt tørkestativ (koster ikke mye) slik at klær til tørk kun var på eget rom og ingen måtte mase om at det skulle tømmes.

Litt "strengt" for min smak, men det fungerte.

Takk for godt svar :)

Flytte er ikke et alternativ, da jeg trives godt her ellers og jeg bor sammen med mennesker som jeg er veldig glad i.

Tror det første jeg skal prøve er en skikkelig prat med begge to, og ikke småmasing inne i mellom. Om ikke det fungerer, så får jeg forlange at de oppbevarer rotet på sitt eget rom. Eventuelt at jeg bare setter det inn dit om de ikke bærer det dit selv.

Dette kan funke... Igjen, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, den var ikke dum... :) Men så er det det at jeg ikke orker å leve i alt rotet, så det er nok jeg som ordner opp allikevel.

Mm, det blir som regel sånn.. Men du fikk jo et bra tips av Jan E.P. da.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi (samboeren min og jeg) først flyttet sammen oppdaget vi at det var rydding som var hovedårsaken til diskusjoner. Vi gikk bl.a. til innkjøp av en oppvaskmaskin, for oppvask er det verste vi vet, og ble enige om en dag i uken hvor vi gjør rent (støvsuging, gulvvask, sengeskift, vask av bad etc). Det betyr at jeg får det rent rundt meg, og han slipper at jeg maser i tide og utide.

Vi er ikke helt enige enda. Det er stort sett jeg som tar initiativ til ekstrarydding, når jeg ser det er skittent. Han kan gå forbi noe rotete eller skittent i flere dager og ikke tenke på å plukke det opp. Det irriterer meg, men jeg prøver å ta det opp av og til. Jeg er student, og han er i full jobb, så han betaler naturlig nok en større del pengene som går ut, så det er greit for meg å ta litt ekstra i når det gjelder husarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et forslag. Si til dem at du, slik situasjonen er, ikke akter å ta 80% av husarbeidet alene og FOR dem.

Si at de like gjerne kan betale deg. Så skal du gjøre det. Eller forlang et kraftig fradrag i husleia.

Helvete heller, du kan jo like gjerne få betalt for at du gjør det trivelig og levelig rundt dere alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Jeg har et forslag. Si til dem at du, slik situasjonen er, ikke akter å ta 80% av husarbeidet alene og FOR dem.

Si at de like gjerne kan betale deg. Så skal du gjøre det. Eller forlang et kraftig fradrag i husleia.

Helvete heller, du kan jo like gjerne få betalt for at du gjør det trivelig og levelig rundt dere alle.

Takk for støtte, skal slå i bordet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...