henick Skrevet 25. juli 2002 Del Skrevet 25. juli 2002 For en tid siden (2 uker) oppdaget jeg at jeg hadde fått noen blemmer nedentil.De bare klør noen ganger ellers er de ikke til noe plage. Min mann har forkjølelse herpes og det jeg lurer på om jeg kan ha blitt smittet. Han er veldig plaget med det om sommeren.Kan vi fortsatt ha sex eller må vi avholde oss fra det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64908-herpes-smitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Hei, Blemmer nedentil kan godt skyldes herpes, selv om det finnes andre årsaker. Den viktigste årsaken er nok herpes. Det er godt mulig at infeksjonen ble overført fra din mann. Det finnes to typer av herpesvirus, type 1 og type 2. Type 1 vanligvis smitter over beltestedet, mens type 2 nedentil. Denne klassiske skillen er ikke absolutt, og 20-30% av herpesinfeksjoner nedentil skyldes type 1. Det er ikke store forskjeller mellom utviklingen av type 1 og 2. Det er en ganske typisk utvikling av infeksjoner med herpesvirus. Etter en primær (første gangs) infeksjon går symptomene over, men viruset forblir i organismen. De vandrer til de nerveknytene (ganglier) som forsyner det aktuelle området, hvor de forblir for resten av livet. Det er ikke mulig å blitt kvitt latent herpesvirus. Hos de fleste av oss ligger de der og er helt inaktive uten noen symptomer. Hos andre blir de av og til aktivert og da forårsaker de utbrydd innen samme området. Slike reaktiverte utbrydd kan forekomme hos noen en gang i livet, hos andre ganske ofte. Noen kvinner får slike utbrydd nesten regelmessig i relasjon til menstruasjonssyklus. Under den inaktive perioden er man ikke smittsom. Dette gjelder både oventil og nedentil.Under utbryddet produserer man imidlertid virus og er smittsom. På den andre siden hvis både din mann og du har smitte er det ikke så veldig farlig. Da er man i stor grad beskyttet mot nye infeksjoner. Hvis utbryddene er veldig hyppige og plagsomme kan de forkortes, og til en vis grad dempes ved (acyklovir) behandling. For å være på den sikre siden kan det være et poeng å ta en prøve og undersøke om det er herpesvirus som er årsak til dine blemmer. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/64908-herpes-smitte/#findComment-291330 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.