Gå til innhold

Varmtvannsbereder


Åsemor

Anbefalte innlegg

Hva er en varmtvannsbereder?

Hva gjør den?

Hvorfor trenger jeg det?

Noen som har en ca-pris på en vanlig varmtvannsbereder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hva er en varmtvannsbereder?"

En stor tank med varmt vann. De vanlige størrelsene er fra 100 liter til 200 liter.

"Hva gjør den?"

Den varmer opp vannet, vanligvis vha elektrisitet.

"Hvorfor trenger jeg det?"

For å slippe å ta kalde dusjer!

"Noen som har en ca-pris på en vanlig varmtvannsbereder?"

Ca 4000-5000 kroner, ferdig installert (hvis det er snakk om å skifte ut den gamle).

De fleste VVB i Norge er laget av rustfritt stål, som har en levetid på noen tusen år! Den elekstriske "patronen" som varmer vannet må skiftes av og til, men du behøver IKKE skifte hele berederen!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva er en varmtvannsbereder?"

En stor tank med varmt vann. De vanlige størrelsene er fra 100 liter til 200 liter.

"Hva gjør den?"

Den varmer opp vannet, vanligvis vha elektrisitet.

"Hvorfor trenger jeg det?"

For å slippe å ta kalde dusjer!

"Noen som har en ca-pris på en vanlig varmtvannsbereder?"

Ca 4000-5000 kroner, ferdig installert (hvis det er snakk om å skifte ut den gamle).

De fleste VVB i Norge er laget av rustfritt stål, som har en levetid på noen tusen år! Den elekstriske "patronen" som varmer vannet må skiftes av og til, men du behøver IKKE skifte hele berederen!

Med vennlig hilsen

Hmm...

Nå skjønner jeg ikke helt forskjellen på en varmtvannstank og en varmtvannsbereder... Kan du forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Nå skjønner jeg ikke helt forskjellen på en varmtvannstank og en varmtvannsbereder... Kan du forklare?

En varmtvannstank vil da være en separat tank for "lagring" av varmtvann (som blir oppvarmet et annet sted, eller via fjernvarme).

I praksis tror jeg folk bruker VVT og VVB om hverandre for å referere til VVB (altså, en tank med elektrisk oppvarming, evt. oljeoppvarming).

Hvorfor den plutselige interessen i VVB? Ny fetish? ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest det samme

Hmm...

Nå skjønner jeg ikke helt forskjellen på en varmtvannstank og en varmtvannsbereder... Kan du forklare?

I prinsippet er det det samme! Berederen er vel et navn på hele greia (tanken pluss det elektriske opplegget), men jeg tror de fleste mener det samme med de to ordene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varmtvannstank vil da være en separat tank for "lagring" av varmtvann (som blir oppvarmet et annet sted, eller via fjernvarme).

I praksis tror jeg folk bruker VVT og VVB om hverandre for å referere til VVB (altså, en tank med elektrisk oppvarming, evt. oljeoppvarming).

Hvorfor den plutselige interessen i VVB? Ny fetish? ;-)

Med vennlig hilsen

En litt for stor regning fra rørleggeren. Både varmtvannstanken og varmtvannsberederen var svinedyre. Og jeg har ingen penger. Og når jeg kjøper noe til over 3 000 kr er det greit å vite hva det er liksom. Og rørleggeren er en snik.

Såh, noen som har 20 000 kr å låne bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I prinsippet er det det samme! Berederen er vel et navn på hele greia (tanken pluss det elektriske opplegget), men jeg tror de fleste mener det samme med de to ordene.

Så hvorfor har jeg fått en varmtvannsbereder til over 3000 kr og en varmtvannstank til enda noen tusenlapper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor har jeg fått en varmtvannsbereder til over 3000 kr og en varmtvannstank til enda noen tusenlapper?

Det lurer jeg også på...

Har du en separat tank på kjøkkenet (en kasse over/under vasken) eller et annet sted?

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg også på...

Har du en separat tank på kjøkkenet (en kasse over/under vasken) eller et annet sted?

Med vennlig hilsen

Nei, det er bare en stort tank inne i et skap som er koplet til tre rør (vann inn, vann ut, tømme vann). Rørene går derfra til kraner på kjøkkenet og badet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bare en stort tank inne i et skap som er koplet til tre rør (vann inn, vann ut, tømme vann). Rørene går derfra til kraner på kjøkkenet og badet...

Tror jeg ville truet rørleggeren med at en av ungene hans blir boende i tanken din inntil han forklarer regningen... ;-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt for stor regning fra rørleggeren. Både varmtvannstanken og varmtvannsberederen var svinedyre. Og jeg har ingen penger. Og når jeg kjøper noe til over 3 000 kr er det greit å vite hva det er liksom. Og rørleggeren er en snik.

Såh, noen som har 20 000 kr å låne bort?

men du må vel ha bestil en da? - i fylla? :-) hva hadde du før? *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville truet rørleggeren med at en av ungene hans blir boende i tanken din inntil han forklarer regningen... ;-)

Med vennlig hilsen

Ja, jeg får vel ringe og få en forklaring...

Uansett, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest inforine

Bare pass på når du får den satt opp at du stiller temperaturen på 65 grader eller over. Ellers kan legionellabakterien spre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvorfor har jeg fått en varmtvannsbereder til over 3000 kr og en varmtvannstank til enda noen tusenlapper?

Kan det være at røørleggeren er passe hjernedød og kaller et blandebatteri varmtvannsbereder? Har du fått innstallert et blandebatteri og i tilfelle går det fram av regningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nekter å tro det!

En litt for stor regning fra rørleggeren. Både varmtvannstanken og varmtvannsberederen var svinedyre. Og jeg har ingen penger. Og når jeg kjøper noe til over 3 000 kr er det greit å vite hva det er liksom. Og rørleggeren er en snik.

Såh, noen som har 20 000 kr å låne bort?

Har du fått regning på over 20000.- for å bytte en VVB????

Det er fysisk umulig! Jeg nekter plent å tro det! Jeg sender ut regninger for gubben som er rørlegger, og da har det aldri blitt halvparten engang inklusive bereder og arbeid og eventuelle andre smådeler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått regning på over 20000.- for å bytte en VVB????

Det er fysisk umulig! Jeg nekter plent å tro det! Jeg sender ut regninger for gubben som er rørlegger, og da har det aldri blitt halvparten engang inklusive bereder og arbeid og eventuelle andre smådeler!

Hele badet er pussa opp. Sluket er bytta (dvs de måtte slå opp hele gulvet) alle rør er lagt nye, nytt dusjbatteri, nye blandebatterier til to vasker, ny vask, ny do, ny varmtvannsbereder og masse andre greier.

Men nå har jeg fått sjekket opp, jeg har ikke betalt for både varmtvannsbereder og varmtvannstank, regninga var bare utrolig klønete skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at røørleggeren er passe hjernedød og kaller et blandebatteri varmtvannsbereder? Har du fått innstallert et blandebatteri og i tilfelle går det fram av regningen?

Neida, tre stk blandebatterier står også.

Men regninga var klønete skrevet, så alt er igrunn i orden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...