Gå til innhold

delt daglig omsorg


Gjest en fortvilet mamma

Anbefalte innlegg

Gjest en fortvilet mamma

Hei.

Min eksmann og jeg skal ha delt daglig omsorg for barna våre. Dvs. begge barna skal være her hos meg samtidig annenhver uke. Neste uke hos pappan. Pappan sier at i trygdekontorets papirer så må vi stå med ett barn hver, hvis ikke får vi mindre penger.Han tenker da bl.a. på barnetrygden. Men jeg har oppfattet det slik fra den ene jeg snakket med på trygdekontoret at dette var ulovlig/brudd på reglene/rett og slett å snyte,- videre at vi kan bli strafferetslig forfulgt. Jeg trodde vedk. umiddelbart,- men nå påstår min mann at han har fått høre noe annet fra en annen på trygdekontoret.Han kaller det bare å "finne smutthull" i loven.

Jeg føler meg forvirret og vet ikke helt hva jeg skal tro på. Lurer jo litt på om min eksmann forsøker å lure meg igjen. Jeg vil ikke lures til å bli noen lovbryter.

Ville bare forhøre meg litt her før jeg på nytt må ta kontakt med trygdekontoret. Evnt. med en mekler først. Det er sannelig heller ikke så lett. For en tid tilbake så kontaktet jeg en mekler på et familiekontor som bare sa at det økonomiske var det trygdekontoret som måtte hjelpe oss med. *sukk*....jeg vet ikke hvilken ende jeg skal begynne i...at det skal være så vanskelig.

Sist jeg snakket med de på trygdekontoret, så sa de at min eksmann og jeg måtte ha en underskrevet avtale på hvordan ordning med barna vi skulle ha. Min eksmann vil ikke skrive under på at vi skal ha begge barna samtidig annenhver uke, selv om han vil at det er denne ordningen vi skal ha utenfor offentlige papirer. Han har hatt den daglige omsorgen midlertidig en stund ca.to år, fordi jeg var svært syk. Men nå har vi jo barna annenhver uke igjen. Men jeg sitter her uten barnetrygden som jeg så sårt trenger til å kjøpe nødvendige ting til barna. Jeg har måttet ta av matbudsjettet for å kjøpe klær ol. som de trenger. Sånn kan det jo ikke fortsette. Vi må jo ha mat å spise her,- hvis ikke er det jo ikke forsvarlig å ha barna her hos meg. Og husleien skal betales. Har liten lyst til å komme i dårlig lys hos de jeg leier av.

Ting føles vanskelig og urettferdig. Vi har dårlig økonomi,- spesiellt jeg,- går på attføring,- men jeg vil ikke fristes til å bli lovbryter av den grunn.

Jeg ønsker det beste for barna mine,- og det har jeg forstått at bl.a. er at de sammen får bo hos oss annenhver uke.

Dette ble et langt og noe rotete innlegg. Det beklager jeg.

Kan noen her hjelpe meg med noen erfaringer osv.?

Takknemlig!

Vennlig hilsen

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både du og din mann har rett. Du har rett mht at en slik ordning er ulovelig og kan straffeforfølges. Din mann har rett i at det er et "smutthull" som ofte blir benyttet, og er bort i mot umulig å oppdage.

De fleste med 2 eller flere felles barn praktiserer den ordningen din mann foreslår. Dette gir dere begge status som enslige forsørgere med de "godene" dette innebærer (ekstra barnetrygd, stønad til barnetilsyn, skatteklasse etc).

Barna bor, som du skisserer, sammen annenhver uke hos mor og far, men har hver sin faste bostedadresse. Skulle trygdekontoret komme med noen kommentarer mht til at det foregår noe ulovelig, ja så er det jo bare å fortelle de at det finnes intet ulovelig i å "passe" sine egene barn utover avtalt omsorgstid.

Jeg tro du kan være veldig trygg ved å gå inn på en slik "ulovelig" ordning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...