Gå til innhold

Kom ikke inn på spesiell vurdering høyskole..


Gjest lilljen

Anbefalte innlegg

Gjest lilljen

er nå i køen på ventelisten. Og den er laaang forran meg. Kommer nok ikke inn i år på den ventelisteplassen.

Vet ikke om det nytter å klage men må vel slenge inn en søknad.

Dette er som å løpe mot et mål som overhode ikke finnes.

Noen som har klaget på slikt? Noen tips?

Har du fått igjennom klagen, eller kjenner noen som har kommet inn på dette grunnlaget (spesiell vurdering)?

Har snakket med skolen, men ble verken klokere eller oppfordret til å sende inn klage.

Ser ut for at jeg havner i køen til uførepensjonen i stedet. :-(

Jeg vil, jeg vil, men for ikke hjelp til å få det til:-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i regelen samordnet opptak som vurderer søknadene. Dersom man søker på særskilt grunnlang ville jeg sendt en søknad direkte til skolen. Snakk med studieveileder først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lilje :0)

Vi er to om samme problem her! Jeg har søkt spesiell vurdering fordi jeg er tallblind og mangler eksamen i matte. Har alle andre fag på studiekompetanse, og en eksamen i sosialpedagogikk, pluss masse poeng for alder, militærtjeneste og jobb.

Alikevel påstår samordna opptak at jeg ikke kvalifiserer til å søke på særskilt grunnlag!!

A-etat har godkjent diagnosen min som er satt av folk på spesialpedagogisk senter i Oslo.

Jeg har skrevet en klage til samordna opptak på vedtaket deres. Nå avventer jeg svar fra dem. Og så kommer jeg til å gå videre med saken dersom jeg ikke blir hørt.

Hvis du sliter med lignende ting kan du godt maile meg!

[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilljen

Hei Lilje :0)

Vi er to om samme problem her! Jeg har søkt spesiell vurdering fordi jeg er tallblind og mangler eksamen i matte. Har alle andre fag på studiekompetanse, og en eksamen i sosialpedagogikk, pluss masse poeng for alder, militærtjeneste og jobb.

Alikevel påstår samordna opptak at jeg ikke kvalifiserer til å søke på særskilt grunnlag!!

A-etat har godkjent diagnosen min som er satt av folk på spesialpedagogisk senter i Oslo.

Jeg har skrevet en klage til samordna opptak på vedtaket deres. Nå avventer jeg svar fra dem. Og så kommer jeg til å gå videre med saken dersom jeg ikke blir hørt.

Hvis du sliter med lignende ting kan du godt maile meg!

[email protected]

Hei Nyco!

Nei, jeg har ikke samme problemstilling som deg, jeg har generell studiekompetanse, men det er andre personlige problemer for meg.

Men hvis du ikke kommer gjennom med din klage, hvor kan du da hendvende deg?

Jeg er også villig til å gå langt for å klage på dette.

Jeg skjønner ikke vitsen med spesiell vurdering hvis man ikke får hjelp allikevel, og slik som i ditt tilfelle skulle man vel tro at du burde få hjelp.

Det får jo de med lese skrivevansker.

Vet du forresten hvor man finner loven de vurderer ut fra?

For det er jo vurderingen til de som sitter med dine papirer som teller.Ikke selve loven tenker jeg.

Jeg skal klage, men tenker med ett på om det er noe vits, de er jo kolleger hele bunten og vil vel ikke tape ansikt."Avslag fra han er avslag fra meg"liksom.

Derfor hadde det vært greit å vite hvor man kan hendvende seg videre etter avslag på klage.

Advokat eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nyco!

Nei, jeg har ikke samme problemstilling som deg, jeg har generell studiekompetanse, men det er andre personlige problemer for meg.

Men hvis du ikke kommer gjennom med din klage, hvor kan du da hendvende deg?

Jeg er også villig til å gå langt for å klage på dette.

Jeg skjønner ikke vitsen med spesiell vurdering hvis man ikke får hjelp allikevel, og slik som i ditt tilfelle skulle man vel tro at du burde få hjelp.

Det får jo de med lese skrivevansker.

Vet du forresten hvor man finner loven de vurderer ut fra?

For det er jo vurderingen til de som sitter med dine papirer som teller.Ikke selve loven tenker jeg.

Jeg skal klage, men tenker med ett på om det er noe vits, de er jo kolleger hele bunten og vil vel ikke tape ansikt."Avslag fra han er avslag fra meg"liksom.

Derfor hadde det vært greit å vite hvor man kan hendvende seg videre etter avslag på klage.

Advokat eller?

Jeg skriver først en klage til samordna opptak. Dersom jeg ikke blir hørt bærer det i første omgang til sivilombudsmannen.

Deretter advokat. Så får vi se etter det.

Dine rettigheter kan du få hvis du ringer rettighetskontoret i Oslo. De sender regelverket til deg og informerer om hva du har krav på. Spør opplysningen 1881 etter telefonnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lilljen

Jeg skriver først en klage til samordna opptak. Dersom jeg ikke blir hørt bærer det i første omgang til sivilombudsmannen.

Deretter advokat. Så får vi se etter det.

Dine rettigheter kan du få hvis du ringer rettighetskontoret i Oslo. De sender regelverket til deg og informerer om hva du har krav på. Spør opplysningen 1881 etter telefonnummer.

Tusen takk for nyttig informasjon Nyco.

jeg skal ringe i morgen den dag:-)

La oss høre hvordan det går med deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for nyttig informasjon Nyco.

jeg skal ringe i morgen den dag:-)

La oss høre hvordan det går med deg da?

Jada :0)

Jeg vet at det er mange fler enn meg som sliter med tall, som har dyskalkuli uten å være klar over det.

Norge er et U-land når det kommer til forskning og hjelp både til folk med dysleksi og dyskalkuli.

Spesiellt den siste gruppen, dyskalkuli. Der er det mange som blir satt utenfor utdanningssystemet på grunn av uvitenhet.

Spør mennesker du kjenner om de vet hva ordet dyskalkuli betyr! Jeg kan love deg at det er bare en av 50 som overhodet har hørt om det!

I USA har de egne senter som jobber kun for å hjelpe folk med spesifikke lærevansker, og det foregår masse på forskningsfronten.

Det største problemet er at det finnes gode metoder for å overvinne problemet! Men ingen her i Norge HAR den kompetansen til å hjelpe! Det finnes ikke engang god nok kompetanse her i landet til å kunne stille en eksakt diagnose!!

Dermed faller folk som meg mellom to stoler. Jeg har svært gode resultater i de fleste fag. Leste meg på egen hånd til karakteren 5 i historie, samfunnsfag og engelsk gjennom NKS, og tok en glimrene eksamen som privatist.

Der sensor faktisk gratulerte meg og var imponert over engasjemanget mitt, og min evne til å trekke konklusjoner.

Kan du da forestille deg hvor fustrerende det er å ikke komme videre fordi jeg ikke er i stand til å huske eller se tall??!

Dette er et tema jeg brenner for! Har en hjemmeside som du kan se på hvis du er interessert. http://home.no/vivvisag/

Du kommer garanter til å høre mer fra meg om dette :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...