Gjest snurphals Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Jeg har nylig fått påvist bjørk/pollen/gressallergi ved blodprøve. Saken er den at jeg lurer på om jeg kan ha astma i tillegg???(Skal ta pusteprøve/astmaprøve siden) Hadde astmalignende allergier som barn, men legen antok at jeg vokste det av meg, men han kontrollerte det aldri ved prøver i den tida. Jeg tror imidlertid at jeg aldri vokste det av meg! Har alltid vært tungpustet,hele livet, som barn ble jeg hengende etter og mye fortere utmattet enn andre barn, i gym og ved andre fysisk krevende aktiviteter.Dette har vedvart nå i voksen alder også. I tillegg til tungpustethet, så har jeg slike symptomer hver dag: halsen snører seg kraftig sammen(mange ganger pr.dag),kjennes som om jeg kveles(helt jævlig...), blir trett og utmattet av det.Har samtidig litt vondt i begge lungene. Kjenner også denne sammensnøretheten komme om jeg sitter ute når plenen klippes, må stenge dører og vinduer og holde meg inne da.Har merket meg også at jeg kjenner det om jeg blir utsatt for sterk parfymeluft og andre sterke dufter. Er denne sammensnøringen bronkiene som tetter seg? Jeg har forresten ingen "piping" i brystet, Må jeg ha det om det er astma jeg har?Kansje disse symptomene bare er relatert til min allergi? Må legge til at jeg også har allergiker/astmatiker i nær slekt, men vet ikke om dette er arvelig(legen har sagt denne personen har fått det mest pga røyking og usunn livsstil!) Noen som har svar på mine spørsmål, og om det skulle vise seg at jeg har astma, _kan_ astmamedisin forbedre min livssituasjon betraktelig?Noen som har erfaring med det, så hadde det vært flott!(Orker jo ingenting slik som situasjonen er nå, og har vært i alle år!) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65051-astmaallergi-poetica-eller-andre-med-erfaring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Litt tillegg! Skrevet 26. juli 2002 Del Skrevet 26. juli 2002 Kan legge til at, om jeg bader ute om sommeren i vann som regel er kaldt, så sitter liksom kulda i meg hele natta etter, og jeg blir tungpusta til neste dag.Som om lungene ikke tåler og bli nedkjølt.I tillegg slimer jeg veldig mye når jeg trener. Snurphals! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65051-astmaallergi-poetica-eller-andre-med-erfaring/#findComment-291932 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 28. juli 2002 Del Skrevet 28. juli 2002 Hei snurphals ) Det er helt umulig for meg å si med sikkerhet at du har astma eller ikke. Men det jeg kan si, etter å ha lest innlegget ditt, er at du bør be om å få en skikkelig utredning. Beskrivelsen din kan tyde på astma, og historien din fra tidligere, samt i kombinasjon med familiehistorikk, kan være en indikasjon på at noe ikke er som det skal være. Det er i grunnen ikke vanskeligere enn å få målt pef før og etter at du har tatt astmamedisiner. Eller det å ta inhalasjoner av astmamedisin, kan være nok til at du får nytte av de - gjør du det, er det svært sannsynlig at du har astma. Du skal ikke trenge å gå slik i uvitenhet, det er slitsomt det også, og fører ikke med seg annet enn bekymringer. Ett eller annet er det antagelig som skjer i lungene dine, kanskje astma, og da er det ingen grunn til å ikke få en grundig sjekk av det. OM du skulle ha astma, vil du temmelig sikkert oppleve en stor forbedring ved riktig medisinering. Jeg håper ikke at det er astma du har, men om det er det, så har du ALT å vinne på å få det potent behandlet. Jeg krysser fingrene for deg, og håper du snart får svar på alle dine spørsmål. Få framskyndet legetime, så du ikke venter lenger enn nødvendig. Lykke til, snurphals! Nå drar jeg og familien på sørlandsferie! ) *krysser fingre og tær for deg* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65051-astmaallergi-poetica-eller-andre-med-erfaring/#findComment-292803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.