Gå til innhold

marevan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest sambo

Jeg har brukt marevan pga DVT og har ikke hatt noen uheldige bivirkninger. Det eneste er at jeg har måttet ta hyppige blodprøver for å sjekke INR-nivået - og for meg har det vært vanskelig få høyt nok INR-nivå (trenger svært mange tabletter pr uke).

Fordi jeg har hatt så lavt INR-nivå, har jeg også blitt anbefalt å overhodet ikke spise grønne grønnsaker. Det vanlige er vel at man anbefaler å holde konstant nivå på inntak av denne typen grønnsaker, da INR-nivået påvirkes.

Det er viktig å følge oppsatt regime for bruk av medisinen. Hvis inntaket blir for høyt - med derav følgende for høy INR-verdi, kan dette medføre at blødninger ikke stopper.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65062-marevan/#findComment-291982
Del på andre sider

Gjest en med sjeldne bivirkninger

Hei mina2:-)

Jeg gikk på marevan i ca 8 mndr ,grunnet blodpropp.Er det derfor du og lurer.?

Lurer da på om du skal gå på denne i 6 mndr som er vanlig tid etter dette,eller om det er en annen grunn som kansje gjør at du må gå på den på livstid.

Du kan nemlig gå på den selv om du har lettere bivirkninger hvis det er kun 6 mndrs behandlingstid,men hvis det er livstid,bør du skifte,frks til fragmin.

Marevan pleier å gå bra for de fleste,den eneste som er sterk nok,utenom fragmin i Norge til å ta blodpropp.

De fleste får ikke noe problemer med å ta denne,men det gjorde jeg.

Det største problemet var at jeg holdt på å miste alt håret mitt,håret vokste,men ble skadet av marevanen så det ble slitt av eller delte seg når jeg gredde meg eller vasket det.(en av bivirkningene som kan komme.men er veldig sjelden).

Fikk også diare`av den noe legen sa også var en bivirkning som igjen, selv om jeg hadde vanlig INR førte til lettere blødning fra endetarmen.Noe jeg nå er kvitt siden jeg byttet medisin.

Det som blant annet er dumt med marevan er at den lett påvirkes av andre medisiner,som du da må opplyse om at du bruker hvis du frks må ta antibiotika osv.

Da må INR sjekkes oftere slik at marevanen kan reguleres ut ifra hvordan den andre medisinen påvirker INR resultatet.

Men har ikke legen fortalt deg eller eventuellt den som skal bruke den dette?

Bivirkninger skal alltid opplyses om av legen som skriver den ut.

Og som sambo sa i sitt svar bør man ikke spise grønne grønnsaker.

Dette fordi de svekker virkningen av marevan pga K vitaminer som er i grønne grønnsaker.

Men når det gjelder bivirkninger så går stortsett marevan bra for de fleste som bruker den.

Hvis den som skal bruke marevan reagerer med bivirkninger kan Fragmin være et alternativ,minuset med den er at man må ta den i sprøyteform,men det kan man vende seg til å klare.Den er det ikke registrert bivirkninger med og den brukes blant annet av gravide som før har hadt blodpropp etter svangerskap.

Her er det som står på min boks marevan av bivirkninger.

Vanlig :Blødning.

sjelden:Håravfall,hudforandring,forhøyede leverensymer og diare`.

Håper svaret mitt var til hjelp.

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65062-marevan/#findComment-292011
Del på andre sider

Jeg har brukt marevan pga DVT og har ikke hatt noen uheldige bivirkninger. Det eneste er at jeg har måttet ta hyppige blodprøver for å sjekke INR-nivået - og for meg har det vært vanskelig få høyt nok INR-nivå (trenger svært mange tabletter pr uke).

Fordi jeg har hatt så lavt INR-nivå, har jeg også blitt anbefalt å overhodet ikke spise grønne grønnsaker. Det vanlige er vel at man anbefaler å holde konstant nivå på inntak av denne typen grønnsaker, da INR-nivået påvirkes.

Det er viktig å følge oppsatt regime for bruk av medisinen. Hvis inntaket blir for høyt - med derav følgende for høy INR-verdi, kan dette medføre at blødninger ikke stopper.

Heisann!

Har svært mange års erfaring med bruk av Marevan. Har brukt Marevan i 21 år. Har aldri hatt noen spesielle bivirkninger, kun neseblod, noe som er ganske vanlig ved bruk av Marevan. Ellers spiser jeg det jeg vil både av grønt og annen mat. Som sambo sier som blir Marevan på virket av grønnfor, som igjen kan føre til at man får problemer med å få INR verdien opp, men hvis man trener mye er i god form og har en sunn og god kropp kan dette også føre til at det kan bli vanskelig å få INR verdien opp.

PS: Etter noe tid med Marevan kan man lære seg og kjenne på kroppen hvor INR verdien ligger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65062-marevan/#findComment-293288
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...