Gå til innhold

Ang. 23/5 regelen for inntak til høyskole/ univeristet


Gjest lindana

Anbefalte innlegg

Gjest lindana

Ser en link lengre nede her som omhandler dette.

Kan noen glupe forklare meg hva 23/5 regelen egentlig går ut på?

Jeg er utdannet etter grunnkurs, VK1 og VK2 innen helsesektoren. Jeg har også senere tatt generell studiekompetanse.

Jeg har jobbet både før og etter skole, barn har jeg også.

Er det slik at jeg ved å sende inn min cv over jobber og eksamen fra 3-årig skole kan komme inn på høyskole?

Trengte jeg egentlig ikke å ta generell studiekompetanse?

Eller er det noe som må være i tillegg til 23/5?

Sjønner vist ikke helt jeg:-))

Er det det samme som søknad på realkompetanse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har jo tre årig videregående med generell studiekompetanse, så da trenger du jo strengt tatt ikke å søke inntak på grunlag av 23/5 regelen. Den er for de som er eldre enn 23 år, og har minst 5 års skolegang eller arbeidserfaring. Alle må konkurere på lik linje, men de som har kun skolepoeng eri en gruppe, også er det færre plasser til de med 23/5 regelen. Det er ikke nok å sende cv, du må ha attester og vitnemål som er reelle som vedlegges søknaden. Hvis du trenger studieplass nå, ringer du på en av de ledige, på den enkelte skolen, også får du beskjed om hvilke papirer du trenger å sende dem. Ble du noe klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...