Gå til innhold

Syk og student


Gjest hva gjør jeg nå da?

Anbefalte innlegg

Gjest hva gjør jeg nå da?

Jeg er egentlig student, men har vært sykemeldt det siste halve året. I tillegg har jeg en sønn på halvannet år som jeg tar meg av. Jeg lurer på hvilke rettigheter jeg har økonomisk dersom jeg fortsetter å være syk? Jeg får jo ingen arbeidsledighetstrygd, og lånekassen kan ikke hjlpe dersom jeg er syk i begynnelsen av semesteret. Jeg har ikke råd til å satse på barnehage for sønnen min og så ta opp studiene i tilfellet det ikke skulle gå bra. Jeg ble sykemeldt av psykiske årsaker og vet ikke hvor mye jeg egentlig makter. Så da hvis jeg begynner og så finner ut at jeg ikke klarer det så sitter jeg jo med barnehageplass likevel. Men egentlig kan jeg ikke tenke sånn for jeg har ikke råd til barnehageplass selv med støtte fra lånekassen. Jeg har såpass mye lån også nå at jeg begynner å bli engstelig for at lånekassen nekter meg videre støtte. Er det noen som har noen råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest madammim

Hei!

Henvend deg til sosialkontoret der du bor. De kan gi gode råd!

Jeg jobber selv på sosialkontor, og har møtt mange i din situasjon.:)

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest be om hjelp

Hei!

Henvend deg til sosialkontoret der du bor. De kan gi gode råd!

Jeg jobber selv på sosialkontor, og har møtt mange i din situasjon.:)

Lykke til!

Mvh

Oppsøk helsetjenesten på universitetet (evt legen som sykemedte deg) og gå dit jevnlig (lånekassen er mye lettere å forholde seg til om man har hatt jvenlig kontakt med helsevesenet i perioden man ikke har studert pga sykdom).

Bestill en time hos lånekassen, og få hjelp til å betjene (evt fryse, slette eller hva du har rett på) lånet ditt, for å passe på at rentene ikke løper mens du ikke jobber.

Oppsøk sosialkontoret, de kan hjelpe deg og er der for å hjelpe i slike tilfeller som ditt (hvor man faller utenfor andre støtteordninger).

Det vil være i alles interesse at du fikk noe hjelp til barnepass slik at du kunne prøve å hente inn det du har mistet av utdannelsen, slik at du blir ferdig og kan forsørge dere på en skikkelig måte.

Jeg har vært i nogenlunde samme situsajon, og da jeg begynte å komme meg brukte jeg mye tid på å få hjelp av lånekasse, sosialkontor, trygdekontor og av helsetjenesten (samt rådgivertjenesten) på universitetet. Det er veldig avhengig av saksbehansler osv, så ikke gi opp etter et mislykket besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...