Gå til innhold

Ejeksjonsfraksjon og hjertesvikt

Anbefalte innlegg

Jeg er en 50 år gammel mann som for 10 år siden hadde et hjerteinfarkt, og har senere utviklet hjertesvikt. Ved siste angiografi ble Ejeksjonsfraksjonen målt til 22%. Det var under vurdering å sette meg på transplasntasjonsutredning. I dag 1 år senere ble ejeksjonsfraksjonen målt til ca. 40-45% på Ecco. Jeg har tatt av meg ca. 10 kg, og føler meg mye bedre, men kan det være mulig at EF stiger så mye på 1 år?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65392-ejeksjonsfraksjon-og-hjertesvikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Janbrei.

Det er forskjellige måter å måle ejeksjonsfraksjonen på : ofte baseres målingen på ekkocardiografi (ultralydteknikk), og her er variasjonen ganske stor, såvel mellom forskjellige undersøkere som undersøkelser foretatt av samme lege med korte intervall (såkalt inter- og intra-observer-variasjon). En ejeksjonsfraksjon (EF) på 22 % er liten og som regel forbundet med en ikke uvesentlig pumpesvikt i hjertet, mens 40-45 % bare er lett redusert.

Den andre måten å måle EF på er ved hjelp av en radioaktiv isotop, vanligvis thallium (såkalt scintigrafi). Dette er vanligvis den mest nøyaktige måten å måle på, og er også best reproduserbar.

Det er ikke så sjelden EF øker, spesielt i forløpet etter et infarkt. Det er imidlertid lenge siden du hadde ditt infarkt, og man må forutsette at du ikke har hat noen ny episode i mellomtiden. Den bedringen som kan observeres er en følge av at den ikke-skadete del av hjertemuskulaturen fortykker seg og øker sin sammentrekningsevne (kontraksjons-evne), og at den perifere motstand reduseres, bl.a. ved hjelp av medikamenter. Dernest må du være klar over at din vektreduksjon på 10 kg i stor grad har bidratt til din betydelige bedring, både objektivt (EF) og subjektivt (du føler deg bedre). Disse faktorer er årsaken til den hyggelige utvikling. EF-tallene kan være delvis forårsaket av målefeil som kan ha gått i hver sin retning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...