Gå til innhold

Tidlig overgangsalder og graviditet


prøver

Anbefalte innlegg

Jeg er så uheldig at jeg har kommet i overgangsalder allerede i en alder av 39 år. Jeg er veldig fortvilet over dette, da jeg har et stort ønske om å bli gravid. Har 3 barn fra før, men ønsker nå et barn med ny mann. Han har ikke barn fra før, men har fått påvist god sædkvalitet. Vi har prøvd et år nå uten resultat, og jeg har ved et par anledninger spørt om å få Pergotime. Men nei, hormonprøvene var bra ved nyttår, så det fikk jeg ikke. Men i juni fikk jeg resept, men da kom ikke mensen. Og ved ny blodprøve nå viste det forhøyede verdier av østrodiol, og jeg fikk beskjed om at jeg var kommet i overgangsalder. Fikk selvfølgelig helt sjokk, er alt håp ute nå? Jeg har beg med cyclabil tabl. for å få mens, og skal gå på dobbel pergokur etter det. Men er det egentlig noe håp nå? Føler meg helt på bånn, sviktet av kroppen min og drømmen om et kjærlighetsbarn sammen føles uoppnåelig! Er det realistisk å håpe mer nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dessverre ser det ikke så lyst ut for dere med hensyn til å oppnå graviditet. Har du misforstått resultat av dine hormonprøver? Overgangsalder vil vise lave verdier av østrogen (østradiol) som dannes i eggstokk når egget vokser før eggløsning og i ’det gule legeme’ som dannes etter eggløsning. Ved overgangsalderen er eggstokken tømt for egg og hormonproduksjonen faller til et bunnivå. Hypofysen (hjernevedhenget) gjør alt for å prøve å stimulere eggstokken og høye det kommer høye verdier av hypofysehormonene FSH og LH. Så lav østradiol sammen med høye verdier av FSH og LH tyder på overgangsalder, men det kan svinge mye fra måned til måned, og det er ikke utelukket at det kan komme en normal eggløsning, men i de fleste tilfeller vil det være dårlige ’gamle’ egg som ikke lar seg befrukte. Pergotime brukes for å øke FSH og stimulere en normal eggstokk til å fungere. Ved overgangsalderen er FSH allerede høy, så mer FSH vil ikke ha betydning. Når eggene er borte eller nesten borte, så har man ikke noe å hente. Dessverre.

Er alt håp ute? Ikke helt. Det finnes en tilstand som betegnes ’resistant ovary syndrom’ hvor det virker som kvinnen er kommet i overgangsalder på symptomer og prøver, men hvor systemet plutselig kommer i gnag igjen. Man har ingen mulighet for å vise om en slik tilstand foreligger, men det er sett tilfeller av at kvinner som får hormonsubstitusjon som Cyclabil plutselig igjen får eggløsning og kan bli gravide. Det vil vise seg ved at blødningen uteblir. Jeg har i min ca 30 års praksis som gynekolog sett flere slike eksempler. Så et spinkelt håp kan jeg gi deg.

Når kom andre kvinner i din nære familie i overgangsalder? Hvis de også var unge er det fare for at det er snakk om reel overgangsalder.

Jeg kjenner ikke nærmere detaljer om dine blodprøver, så jeg kan ikke bedømme din situasjon fult ut, men håper inderlig at du skal høre til den lille gruppen som overrasker. Lykke til.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...