Gå til innhold

søndag -en hellig dag???


Gjest datteren

Anbefalte innlegg

Gjest datteren

moren min er veldig opptatt av å ikke f.eks. ha tøy hengende ute på søndager. Hun er ikke kristen, men mener at man må ta hensyn til naboer. Er det virkelig noen som reagerer på at det henger klesvask i noens hage på en søndag???!!!

En 17. mai jeg var hos henne, uten henne tilstede, malte jeg hagemøblene hennes. Dette syntes hun var veldig upassende. Hun er vel veldig gammeldags? Kan ikke forestille meg at så mange andre bryr seg om slikt nå i 2002...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg syns det er irriterende med klesvask på søndager. Like irriterende som gressklipping.

Med en sånn innstilling som du(tror ikke du kan være mye over 20), er det snart ingen som tar hensyn til hverandre lengre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er irriterende med klesvask på søndager. Like irriterende som gressklipping.

Med en sånn innstilling som du(tror ikke du kan være mye over 20), er det snart ingen som tar hensyn til hverandre lengre...

Hehe...

eh...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig synes jeg at støyende aktiviteter godt kan vente til mandagen. Ikke fordi jeg synes søndagen er en "hellig" dag, men fordi det er godt med en dag hvor det er stille og man kan slappe av. Å henge klesvask ute er helt greit for meg, men i borettslaget vi bor i er ikke dette lov. Aner ikke hvorfor, det ser kanskje ikke pent ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest datteren

Hehe...

eh...

Jeg er ikke helt tett heller da. Pleier ikke å bråke så mye på søndager. Bare litt uskyldig klesvask på snora, ellers veldig snill pike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novembermom

Jeg henger da ut vask når det passer meg enten det er søndag eller ikke. Plager det naboen, vel, hva kan jeg gjøre?

Jeg bor i blokk og her henger folk ut vask på altanen uansett hvilken dag det er.

Vi lever i år 2002, ikke 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mariaflyfly

Jeg henger ofte ut klesvask på søndager. Men jeg bruker en klessnor som er godt skjult, ikke den som står midt i glaninga til gamlingene i borettslaget. Og jeg venter dessuten til etter kirketid, uten at jeg vet om dette har noe å si.

Med full jobb og barn, ligger jeg som regel ikke foran skjemaet mht klesvask, så søndagen er en yppelig dag til å få unna litt og komme ajour.

Gressklipperen lar jeg stå, dog hender det jeg har brukt den på søndagskvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger stort sett ut klesvask bestandig når det er vær til det, hverdag som helg. I dag gjorde jeg det derimot ikke fordi vi har en liten kirkegård rett over veien for der vi har klessnora og der var det begravelse i dag. Da syntes jeg ikke det passet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nylig et innlegg i avisen der ei dame irriterte seg over at folk hang klær ut om søndagene. Så det er noen som bryr seg. Helst de av eldre garde tror jeg.

I boretslaget der jeg bor er det heller ikke tillat med utetørk på søndager. Men det er ingen som bryr seg om jeg vasker trappen en søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er søndag fortsatt en helligdag. En dag vi som familie bruker til bl.a. å gå i kirken og ellers koble av fra hverdagens aktiviteter.

Konsekvensen av det blir selvsagt at vi verken klipper plenen, vasker klær eller hus på søndagene. Vel, det har hendt at vi har vært nødt til å vaske klær, men da har jeg ikke hengt dem ut. Jeg går likevel ikke av hengslene om noen av naboene har vasken hengende ute søndag likevel.

Mine foreldre er nok enda mer konservative på dette enn min generasjon, selv av de som praktiserer sin religion.

Men antakelig bor jeg i et svært "gammeldags" nabolag, for de aller fleste ser ut til å "holde hviledagen hellig" - ihvertfall sett utenfra.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke, vi henger klærne på taket i blokka og forstyrrer de ikke uansett. Men jeg hadde ikke begynnt med å borre f. eks. en søndag, så jeg tenker da på naboene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Jeg henger ut klær på søndager, men unngår det på høytidsdager.

Men å male hagemøbler på 17.mai hadde jeg ikke fått meg til å gjøre. Vel og merke hvis noen kunne se meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag er en fridag for meg, ikke en helligdag - derfor vasker jeg klær og gjør alt som faller meg inn av ting som ikke støyer. Hvis min klesvask plager andre, så får de snu seg bort. Men det gjør de ikke - de er som meg. Skulle forresten ønske at man kunne handle også på søndagen. Jeg hadde gjort det samme på 17 mai hvis jeg ikke hadde barn og måtte i det %¤&/¤# toget. Male hagemøbler? Glimrende.

Nuvel

Julaften, 1 og 2 juledag forholder jeg meg i ro - iallefall for omverdenen - ikke så mye for dagene er hellige, men fordi jeg tar med meg en tradisjon inn i de dagene. Det å ikke gjøre en dritt disse dagene ER jul.

Øvrige helligdager har jeg ikke no forhold til og vasker hverken mer eller mindre enn jeg bruker.

Egoistisk? Mulig, men folk må tåle at vi er forskjellig så lenge vi ikke plager noen. Hvis denne klesvask plager folk, så bør disse kjerringene finne seg en hobby istedenfor å bry seg med bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg henger ofte ut klesvask på søndager. Men jeg bruker en klessnor som er godt skjult, ikke den som står midt i glaninga til gamlingene i borettslaget. Og jeg venter dessuten til etter kirketid, uten at jeg vet om dette har noe å si.

Med full jobb og barn, ligger jeg som regel ikke foran skjemaet mht klesvask, så søndagen er en yppelig dag til å få unna litt og komme ajour.

Gressklipperen lar jeg stå, dog hender det jeg har brukt den på søndagskvelden.

Gressklipperen er flittig brukt på søndager her:-)

Naboene gjør det også.

Dersom jeg hadde hatt tørkestativ, hadde jeg kanskje hengt ut tøy.

Og malt på 17. mai? Definitivt, hvis jeg ikke hadde noe annet å gjøre. Men da kanskje litt skjult i hagen, man trenger kanskje ikke provosere på seg pensjonistene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min er som moren din. Jeg henger ikke tøy ut søndager, men bryr meg ikke om at andre gjør det. Ikke bruker jeg bråkete maskiner ute heller. Det kan jeg gjøre en av de andre seks dagene. Liker å ha det stille iallefall én dag. Bare synd jeg er den eneste rundt her som tenker sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glimmer

Bestemoren min er sånn. Selv gjør jeg akkurat det som passer meg på søndager. Bor i leiligheten under husverten, så tilnærmet ingenting vi gjør plager han, lydmessig.

Tar ikke hensyn til at andre ønsker å holde søndagen hellig. Da får _de_ la være å vaske tøy da, jeg må da få gjøre som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...