Gå til innhold

Elefanter som gråter og krokodilletårer


zoti

Anbefalte innlegg

Hei

Lurer på om det er noen her som vet om det finnes dyr som gråter på samme måte som mennesker gjør det?

Mener å ha hørt at elefanten gjør det, altså gråter pga av smerte eller sorg, ikke bare at det renner av øynene til dyret.

Lurer også litt på uttrykket krokodilletårer. Så vidt jeg har forstått gråter ikke krokodiller, så hvor kommer uttrykket fra? Hva ligger i det?

Håper det er noen som har peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hilsen meg

Jeg mener å ha hørt at både elefanter og krokodiller skiller ut væske fra øynene for å rense og fukte dem. Jeg har aldri hørt at elefanter virkelig gråter pga. sorg eller smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ vidt jeg vet er elefanten det eneste dyret uten om menneskene som faktisk ser ut til å sørge over tap av sine egne. Om de gråter som oss vet jeg ikke, men de skiller ut tårer av en eller annen grunn i alle fall.

Om krokodiller har så veldig mye medlidenhet for sine medkrokodiller tror jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at både elefanter og krokodiller skiller ut væske fra øynene for å rense og fukte dem. Jeg har aldri hørt at elefanter virkelig gråter pga. sorg eller smerte.

Hei

Jeg så et dokumentarprogram på animal planet (selvfølgelig) om en elefant som hadde gått på en mine. Da de renset sårene på foten (har bare vage minner om resten av programmet) zoomet de inn på øynene hvor tårene trillet.

Deretter forklarte programlederen at elefanter er det eneste dyret som gråter av samme grunn som oss mennesker.

Husker at jeg ble ganske paff og fortalte siden om det til en venn. Denne vennen reagerte med: "Visste du ikke det da?" Men kan ikke huske hvor han hadde fått greie på det.

Jeg vil bare vite om det virkelig er slik, eller om det er bare programlederen i denne dokumentaren som mener det.

Og ja, det er sikkert sært å lure på det, men jeg får det ikke ut av hodet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ vidt jeg vet er elefanten det eneste dyret uten om menneskene som faktisk ser ut til å sørge over tap av sine egne. Om de gråter som oss vet jeg ikke, men de skiller ut tårer av en eller annen grunn i alle fall.

Om krokodiller har så veldig mye medlidenhet for sine medkrokodiller tror jeg ikke.

Ja det er sant. De går jo tilbake til "kirkegårdene" sine og "tar på" knoklene til avdøde familiemedlemmer. Det har jeg hørt flere plasser.

Men gråter de mens de gjør det?

Er forøvrig enig i at krokodiller neppe har så veldig mye medfølelse for sine artsfrender....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant. De går jo tilbake til "kirkegårdene" sine og "tar på" knoklene til avdøde familiemedlemmer. Det har jeg hørt flere plasser.

Men gråter de mens de gjør det?

Er forøvrig enig i at krokodiller neppe har så veldig mye medfølelse for sine artsfrender....

Vet ikke om de gråter med tårer når de sørger, men det er jo mye mulig. Se her, f.eks:

http://www.nrk.no/underholdning/pa_dyrenes_side/908993.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke om de gråter med tårer når de sørger, men det er jo mye mulig. Se her, f.eks:

http://www.nrk.no/underholdning/pa_dyrenes_side/908993.html

Nå har jeg sett det to plasser til. I den lenken du satt inn her, står det også.

Like under mellomtittelen "Mistet matlysten" står det at " I følge dyrepasserne felte hun også tårer".

Veldig trist å lese om Damini. Men at det er fascinerende dyr er det ingen tvil om.

Takk for lenken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sett det to plasser til. I den lenken du satt inn her, står det også.

Like under mellomtittelen "Mistet matlysten" står det at " I følge dyrepasserne felte hun også tårer".

Veldig trist å lese om Damini. Men at det er fascinerende dyr er det ingen tvil om.

Takk for lenken!

Jepp, det var det jeg ville vise til.

Veldig fasinerende, ja :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er, etter hva jeg har lært, et uttrykk man bruker om en person som gråter en masse uten at det ligger så mye reell sorg bak, f.eks. en trassende treåring som gråter, ja nettopp - krokodilletårer -fordi han ikke fikk isen han ville ha på butikken.

Så jeg tror ikke, men skal ikke si det for sikkert, at krokodiller faktisk gråter...

At elefanter gråter av sorg, det mener jeg også å ha hørt.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg så et dokumentarprogram på animal planet (selvfølgelig) om en elefant som hadde gått på en mine. Da de renset sårene på foten (har bare vage minner om resten av programmet) zoomet de inn på øynene hvor tårene trillet.

Deretter forklarte programlederen at elefanter er det eneste dyret som gråter av samme grunn som oss mennesker.

Husker at jeg ble ganske paff og fortalte siden om det til en venn. Denne vennen reagerte med: "Visste du ikke det da?" Men kan ikke huske hvor han hadde fått greie på det.

Jeg vil bare vite om det virkelig er slik, eller om det er bare programlederen i denne dokumentaren som mener det.

Og ja, det er sikkert sært å lure på det, men jeg får det ikke ut av hodet i dag.

Det er en myte at dyr ikke føler sorg og smerte på samme måte som oss mennesker.

Det er menneskene som har tillagt dyrene denne egenskapen at de IKKE føler sorg.

Har imange tillfeller sett og opplevd og hørt om dyr som har dødt av sorg pga at eierene eller deres egne dør.

At de ikke feller tårer er anatomisk forklarelig (jeg kan ikke forklare)

Da min mors tante døde, gjikk det ikke lenge før hunden hennes forfalt og ble fort gammel og plutselig uforklarelig døde, vetrinæren sa at den døde av sorg!

Min kjære avdøde Mio ble en innesluttet og lite kosete og var rett og slett deppa etter at Mister forsvant vinteren for 2 år siden, da Ronja "lurte" seg inn som et familiemedlem ble Mio straks mye mye bedre ganske raskt!

Så at dyr ikke føler sorg, lengsler og tap er en myte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...er, etter hva jeg har lært, et uttrykk man bruker om en person som gråter en masse uten at det ligger så mye reell sorg bak, f.eks. en trassende treåring som gråter, ja nettopp - krokodilletårer -fordi han ikke fikk isen han ville ha på butikken.

Så jeg tror ikke, men skal ikke si det for sikkert, at krokodiller faktisk gråter...

At elefanter gråter av sorg, det mener jeg også å ha hørt.

:-)

Forklarte meg kanskje litt kronglete.

Jeg har også forstått det slik at krokodiller ikke gråter på samme måte som elefanter.

Det jeg lurer på er hvor uttrykket krokodilletårer kommer fra.

Altså hvorfor slike "falske tårer" heter krokodilletårer og ikke for eksempel kanintårer eller eseltårer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at dyr ikke føler sorg og smerte på samme måte som oss mennesker.

Det er menneskene som har tillagt dyrene denne egenskapen at de IKKE føler sorg.

Har imange tillfeller sett og opplevd og hørt om dyr som har dødt av sorg pga at eierene eller deres egne dør.

At de ikke feller tårer er anatomisk forklarelig (jeg kan ikke forklare)

Da min mors tante døde, gjikk det ikke lenge før hunden hennes forfalt og ble fort gammel og plutselig uforklarelig døde, vetrinæren sa at den døde av sorg!

Min kjære avdøde Mio ble en innesluttet og lite kosete og var rett og slett deppa etter at Mister forsvant vinteren for 2 år siden, da Ronja "lurte" seg inn som et familiemedlem ble Mio straks mye mye bedre ganske raskt!

Så at dyr ikke føler sorg, lengsler og tap er en myte!

Det er visst mange som misforstår meg i dag.

Jeg vil aldri sette spørsmålstegn ved om dyr kan føle sorg, smerte, glede, redsel, være nysgjerrige, opprørte, sure....

Alle dyr føler, og nei, det er selvsagt ikke forbeholdt mennesker å sørge.

Men i dag var jeg nysgjerrig på dette med tårer. Fordi det også er noe som fascinerer meg. Hvordan man faktisk kan få et visst utløp for sorg ved å gråte, hvordan det på en måte kan virke beroligende og søvndyssende.

Så hørte jeg at ingen dyr gråter, men mente å ha hørt at elefanter gjør det.

Det har jeg nå funnet flere eksempler på.

Uttrykket krokodilletårerer lurer jeg ennå på. Hvorfor heter det nettopp krokodilletårer? Er krokodillen et spesielt falskt dyr?

Jeg har jo ingen anelse, men lurer bare på rare ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang krokodilletårer... Tror det kommer fra et eventyr eller noe, at det var en krokodille som gråt for å få trøst av et dyr, og så spiste opp dyret, altså lurte det andre dyret til å tro at han var lei seg og ikke ville gjøre han noe...

Mamma leste iallefall en sånn historie for meg en gang da jeg var lita, men om det er der uttrykket stammer fra kan jeg jo selvfølgelig ikke være sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Mener å ha lest at krokodillen feller tårer mens den angriper eller spiser sitt bytte. Derav begrepet krokodille-tårer, altså tårer man gråter uten å være det minste lei seg - tvert imot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang krokodilletårer... Tror det kommer fra et eventyr eller noe, at det var en krokodille som gråt for å få trøst av et dyr, og så spiste opp dyret, altså lurte det andre dyret til å tro at han var lei seg og ikke ville gjøre han noe...

Mamma leste iallefall en sånn historie for meg en gang da jeg var lita, men om det er der uttrykket stammer fra kan jeg jo selvfølgelig ikke være sikker på.

Takk for svar!

Begge deler høres jo sannsynlig ut.

Dersom det er slik bratsj sier, kan jeg godt forstå at det har inspirert noen til å skrive et slikt eventyr.

Uansett virker ikke krokodillen som et spesielt hyggelig dyr. Men begge dyrene er fascinerende.

Gøy å høre om hvor slike ord kommer fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...