Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har fått diagnosen atrieflimmer. Forut for et anfall av atrieflimmer pleier jeg å "bjeffe", dvs. små ufrivillige host. Jeg har ikke hatt atrieflimmer siden påske, men "bjeffer" nå stadig oftere, spesielt når jeg er stresset og sliten. Jeg har ikke funnet noe på internett om slik hoste, annet enn om hjertehoste hos hund, men regner med at begrepet har en annen betegnelse? Har slik "bjeffing" med hjertet å gjøre, og bør jeg i såfall gjøre noe med dette, eller kan jeg fortsette som før med hardt arbeid og mye stress?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65523-hjertehoste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Tovi.

Du gir meg noe beskjedent med opplysninger, bl.a. ville det være fint å vite noe om alder, kjønn, tidligere sykdom, medikamentbruk, etc.

Hjertehoste er ikke noe vi ser hos mennesker.

Det er vanskelig å relatere din "bjeffing" til forkammerflimmer, selv om jeg ikke vil utelukke at enkelte reflekser vil kunne trigge slik rytmeforstyrrelse. Med stigende alder er det noen prosent av oss som får atrieflimmer, og vi regner at ca. 5-8 % av oss får flimmer når vi passerer 60-65 år, og vesentlig fler i høyere alder. Det er langt sjeldnere i yngre år, men vi ser personer med atrieflimmer ned i 20-årsalderen uten at vi kan påvise at det er noe annet galt med hjertet.

Flimmeranfall som spontant konverterer er den mest godartede formen, og vanligvis står slike anfall på relativt kort tid. Hos mange har imidlertid dette en tendens til å øke i anfallshyppighet og -varighet, og hos noen blir tilstanden permanent. Det er ønskelig å utelukke enkelte "uskyldige" årsaker til slik rytmeforstyrrelse, f.eks. forhøyet stoffskifte. Blir det et hyppig forekommende symptom bør det også gjøres en mer fullstendig cardiologisk utredning, bl.a. med arbeids-EKG og ekkocardiografi (ultralydundersøkelse). Foreløpig er det ingen grunn til at du skal la dette få konsekvenser for din aktivitet, bortsett fra at du unlater å gjøre elemtære feil, som f.eks. å starte en større fysisk belastning uten å varme skikkelig opp. Røyking og stort kaffeinntak regnes også som disponerende faktorer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/65523-hjertehoste/#findComment-300181
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...