Gå til innhold

toxoplasmose


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Er nettopp blitt gravid(uke4) og en smule bekymret. Hadde nærkontakt med en kattunge før jeg var klar over graviditeten.(det er innekatt, hvis det har noen betydning) Jeg koste mye med kattungen.Vasket hendene stort sett før måltidene, men er alikevel redd for om jeg kan være smittet. Hva anbefaler du/dere meg å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting. Du skal ikke foreta deg noenting.

Ikke ta dette elendige toksoplasmose-hysteriet inn på deg. Det har ikke forekommet et eneste tilfelle av toksoplasmosesmitte i Norge som er forårsaket av KATT!

Det som du heller bør konsentrere deg om, er å vaske grønnsaker du skal spise veldig godt, særlig de som har vært i kontakt med jord. Som salathoder og gulrøtter. JORD er nemlig den vanligste smittekilden.

Jeg har vært i jenvlig kontakt med katter i årevis av mitt liv, eid katt selv, hatt katt hjemme da jeg vokste opp. Men likevel - da de testet meg for toksoplasmosesmitte på graviditetskontrollen (det vil de gjøre med deg også, det er en standardtest), var det negativt utslag. Jeg hadde altså aldri vært smittet.

Som du skjønner...det er så godt som utenkelig at du skal bli den første som smittes her til lands av en katt. Og særlig av en kattunge som lever innendørs, fjernt fra åkre, jorder og blomsterbed den kan grave opp smitte fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Ingenting. Du skal ikke foreta deg noenting.

Ikke ta dette elendige toksoplasmose-hysteriet inn på deg. Det har ikke forekommet et eneste tilfelle av toksoplasmosesmitte i Norge som er forårsaket av KATT!

Det som du heller bør konsentrere deg om, er å vaske grønnsaker du skal spise veldig godt, særlig de som har vært i kontakt med jord. Som salathoder og gulrøtter. JORD er nemlig den vanligste smittekilden.

Jeg har vært i jenvlig kontakt med katter i årevis av mitt liv, eid katt selv, hatt katt hjemme da jeg vokste opp. Men likevel - da de testet meg for toksoplasmosesmitte på graviditetskontrollen (det vil de gjøre med deg også, det er en standardtest), var det negativt utslag. Jeg hadde altså aldri vært smittet.

Som du skjønner...det er så godt som utenkelig at du skal bli den første som smittes her til lands av en katt. Og særlig av en kattunge som lever innendørs, fjernt fra åkre, jorder og blomsterbed den kan grave opp smitte fra.

tusen takk molli! jeg ble beroliget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Heisann

Du kan ikke bli smittet av Toxoplasmose med mindre det er en katt som går ute som har spist en infisert mus. Deretter må du få i deg kattens avføring 14 dager etter at smitten bryter ut i kattens kropp.

Med andre ord:

Uhyggelig liten sjanse for å få det.

Jeg har katteoppdrett og har både inne og utekatter. Har ikke Toxoplasmose og har aldri hatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Du skal ikke foreta deg noenting.

Ikke ta dette elendige toksoplasmose-hysteriet inn på deg. Det har ikke forekommet et eneste tilfelle av toksoplasmosesmitte i Norge som er forårsaket av KATT!

Det som du heller bør konsentrere deg om, er å vaske grønnsaker du skal spise veldig godt, særlig de som har vært i kontakt med jord. Som salathoder og gulrøtter. JORD er nemlig den vanligste smittekilden.

Jeg har vært i jenvlig kontakt med katter i årevis av mitt liv, eid katt selv, hatt katt hjemme da jeg vokste opp. Men likevel - da de testet meg for toksoplasmosesmitte på graviditetskontrollen (det vil de gjøre med deg også, det er en standardtest), var det negativt utslag. Jeg hadde altså aldri vært smittet.

Som du skjønner...det er så godt som utenkelig at du skal bli den første som smittes her til lands av en katt. Og særlig av en kattunge som lever innendørs, fjernt fra åkre, jorder og blomsterbed den kan grave opp smitte fra.

Standardtest? Det varierer nok litt det. Jeg måtte faktisk be om det. HIV testen derimot som de liksom skal spørre om lov til å ta, krysset de glatt av for på skjemaet uten å spørre først. Ja ja....ikke at det gjorde meg noe men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...