vinter25 Skrevet 31. juli 2002 Del Skrevet 31. juli 2002 Det føles som om hjertet mitt fusker med slagene. Det slår noen vanlige slag, så kjennes det ut som det slår enten to små slag eller et kraftig. Slaget skiller seg i alle fall ut fra de vanlige slagene. Jeg merker dette bare når jeg er i ro, vanskelig å sjekke når jeg er i aktivitet. Dette har nå pågått i ca. en uke, hva kan dette være, hva er årsaken og bør jeg kontakte legen min? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65593-hjertet-fusker/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. august 2002 Del Skrevet 3. august 2002 Svar til Vinter25. Det du beskriver er typisk for ekstraslag i hjertet, en tilstand som er et tilnærmet normalt fenomèn, og som hos de aller fleste er helt uskyldig. Vi har alle slike ekstraslag i løpet av et normal-døgn, noen av oss bare noen få, andre mange hundre. Enkelte personer kan merke ett eneste slikt slag og reagere psykisk på det, mens andre kan ha flere tusen ekstraslag uten å kjenne noe som helst. Det er således store individuelle forskjeller. Generelt er det ingen grunn til å gjøre noe med dette, idet ekstraslagene ikke har noen betydning, hvertfall ikke innen visse begrensninger. De skader ikke hjertet, og påvirker som regel ikke hjertets funksjon som pumpe. Enkelte av oss blir imidlertid såpass affisert av dette (enten p.g.a. psykiske reaksjoner eller som følge av store mengder ekstraslag) at det kan være grunn til å se nærmere på tilstanden og eventuelt forsøke å behandle den. Man kan kartlegge ekstraslag-virksomheten enkelt ved hjelp av en båndspiller som tar opp EKG over et helt døgn (såkalt Holter-monitorering). Da kan man kvantitere slagene, og lettere bedømme om det er noe man skal vurdere nærmere. Er det bare få og sporadiske slag du har, bør du se det hele an. Enkelte psykiske tilstander (mental stress, etc.) vil lett kunne øke tendensen til ekstraslag. Røyking og kaffe likedan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/65593-hjertet-fusker/#findComment-300199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.