Gå til innhold

Klarer ikke å svelge


Meg1365380063

Anbefalte innlegg

Meg1365380063

Hei!

Jeg klarer ikke å svelge tabletter. Jeg får helt brekninger, og de kommer farende opp. Derfor knuser eller tygger jeg tabletten (alt ettersom hva slags det er).

Jeg har bare litt stor angst for å bli gravid når jeg nå skal begynne på p-piller: De vil selvfølgelig ha samme effekt selv om jeg tygger i stedet for å svelge?

Jeg vet dette kan virke som et dumt spørsmål, men jeg må vite for å kunne tørre å ha sex med godgutten min når jeg begynner på pilla!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

girl1365380356

eeehh,tror ikke jeg ville tygget p-pillen(ring legen og spør).Men de er jo knøtte små! har du sett en p-ille nen gang+ du merker ikke at du svelger den engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sikkert klar over det, men p-piller er veldig små. Jeg er som deg - har problemer med å svelge tabletter. Men p-piller har aldri vært noe problem for meg, siden de er så små.

Men det er jo mulig du har problemer med så små piller også. Om du tygger de, så vil jeg tro effekten blir den samme, så sant du passer på å svelge alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Kan du ikke putte tabletten/ p-pillen i mat, sånn som jeg til hunden min:) Poenget er jo bare å få den ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Kan du ikke putte tabletten/ p-pillen i mat, sånn som jeg til hunden min:) Poenget er jo bare å få den ned!

Kanskje typen kan lure de inn i maten hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Uglemor

Det følger jo med et pakningsvedlegg i eska. Der pleier det å stå om du kan knuse dem eller om de må svelges hele. Men som andre her sier - de er jo bitte små og glatte, tar du dem med f.eks en bit banan, går den ned uten at du merker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest janet

Har selv hatt samme problem, og må skikkelig konsentrere meg for å få ned f.eks. paracet uten å brekke meg.

Men p-pillene er faktisk så små at jeg hadde aldri problemer med å få svelget de.

Ellers er det som en annen sier her et godt alternativ med p-sprøyte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Kanskje typen kan lure de inn i maten hennes?

Ja, ikke sant; "kvinne funnet død av overdose p-piller. ektemannen mistenkes da han har angst for å bli far" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nøffelinøff

enkelte piller kan knuses, men ikke alle.

grunnen til at man skal drikke mye når man svelger tabletter er fordi de ikke skal løses opp før de er i magen, dette fordi noen piller får svakere effekt om de oppløses før, og fordi man kan få uønskede bivirkninger.

hvorfor tar du ikke heller p-sprøyten?

det er et enkelt stikk hver tredje måned.

har du regelmessig menstruasjon er dette helt trygt for deg.

svelging av piller er en vanesak- drikk først noen slurker vann og observer nøyaktig hvordan du svelger vannet.

så legger du pillen langt bak i munnen og svelger på nøyaktig samme måte.

de er faktisk du som gjør at de kommer opp igjen ved å knyte sammen musklene i halsen- øv på å slappe fullstendig av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg1365380063

Takk for alle svar!

Like etter at jeg postet innlegget mitt skulle jeg ta min første p-pille. Jeg klarte ikke å svelge den i det hele tatt. Den bare kom opp igjen. Det er sikkert noe psykisk hos meg, at jeg er redd for å sette i vrangstrupen eller noe. Men det gikk altså ikke. Dermed tok jeg en sjanse, og tygde den i meg. Drakk et stort glass vann (i tillegg til det jeg brukte for å prøve å svelge den) for å være sikker på at jeg fikk i meg alt.

Jeg har sjekket veiledningen i pakka, og det står ikke noe om hvordan pilla skal/skal ikke taes.

Jeg har også tenkt på p-sprøyta, men legen min ville at jeg skulle bruke tabletter først for å se hvordan det fungerte. Har fått utskrevet tre måneder som en test først. Så skulle vi ta en diskusjon på det da.

Jeg skal prøve å få i meg tabletten i morgen ved hjelp av noe mat e.l, men frykter det verste. Har prøvd det med andre tabletter, og da klarer jeg å sortere ut tabletten og dermed ikke svelge den. Jeg vil jo ikke gjøre det, men det skjer helt automatisk.

Jeg håper i hvert fall på p-sprøyte etter hvert. Men i tre måneder må jeg få i meg tablett og vite at den fremdeles fungerer - ikke mister noen effekt av at jeg tygger den (worst case scenario).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tigertrollet

Er det flere enn meg som trodde det var noe annet enn piller hun ikke klarte å svelge? *ler*

Jepp! Og du hadde mange råd vel, og så fikk du ikke brukt noen..? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Og du hadde mange råd vel, og så fikk du ikke brukt noen..? :-)

Nei, jeg ble jo litt tatt på senga da jeg skjønte hva det gjaldt. :-)

Men mellom oss to, kan ikke du starte en ny tråd hvor du later som du har det samme problemet, bare at det ikke gjelder piller.

Og så kan jeg trå til, som en reddende engel, med mine beste råd. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Nei, jeg ble jo litt tatt på senga da jeg skjønte hva det gjaldt. :-)

Men mellom oss to, kan ikke du starte en ny tråd hvor du later som du har det samme problemet, bare at det ikke gjelder piller.

Og så kan jeg trå til, som en reddende engel, med mine beste råd. ;-)

Huff nei, det ble harry å "kopiere" et reelt problem. Det kan jeg ikke gjøre.

(og når jeg kom så langt som til knusing og tygging, da..! Ja, du skjønner.)

Men var det smakstilsetning av ananas du så gjerne vill dele da lille filla? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nei, det ble harry å "kopiere" et reelt problem. Det kan jeg ikke gjøre.

(og når jeg kom så langt som til knusing og tygging, da..! Ja, du skjønner.)

Men var det smakstilsetning av ananas du så gjerne vill dele da lille filla? :-)

Ja, det midterste avsnittet med knusing og tygging ville blitt noe slik:

"Jeg har bare litt stor angst for å bli gravid når jeg nå skal begynne å svelge: Det vil selvfølgelig ha samme effekt selv om jeg tygger i stedet for å svelge?"

Jeg kan jo forstå at det blir et problem å tygge.

Jeg hadde egentlig ikke så mange gode råd selv, noen sier ananassmak, men jeg sier hold for nesa og lukk øynene. Svelg fort og drikk noe godt etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Ja, det midterste avsnittet med knusing og tygging ville blitt noe slik:

"Jeg har bare litt stor angst for å bli gravid når jeg nå skal begynne å svelge: Det vil selvfølgelig ha samme effekt selv om jeg tygger i stedet for å svelge?"

Jeg kan jo forstå at det blir et problem å tygge.

Jeg hadde egentlig ikke så mange gode råd selv, noen sier ananassmak, men jeg sier hold for nesa og lukk øynene. Svelg fort og drikk noe godt etterpå.

Jeg skulle svare her, men sliter med å være seriøs...grmf.

(Tigern hvisker: jeg leste det mer som om det var utstyret som ble knaset og tygget -og det var da t.o.m JEG fikk vondt i balla *flirer*)

Men jeg har full forståelse for at det er vanskelig å svelge tabletter!! Men som jeg tidligere foreslo: bland det i mat! (dette var til storebror og Meg)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Takk for alle svar!

Like etter at jeg postet innlegget mitt skulle jeg ta min første p-pille. Jeg klarte ikke å svelge den i det hele tatt. Den bare kom opp igjen. Det er sikkert noe psykisk hos meg, at jeg er redd for å sette i vrangstrupen eller noe. Men det gikk altså ikke. Dermed tok jeg en sjanse, og tygde den i meg. Drakk et stort glass vann (i tillegg til det jeg brukte for å prøve å svelge den) for å være sikker på at jeg fikk i meg alt.

Jeg har sjekket veiledningen i pakka, og det står ikke noe om hvordan pilla skal/skal ikke taes.

Jeg har også tenkt på p-sprøyta, men legen min ville at jeg skulle bruke tabletter først for å se hvordan det fungerte. Har fått utskrevet tre måneder som en test først. Så skulle vi ta en diskusjon på det da.

Jeg skal prøve å få i meg tabletten i morgen ved hjelp av noe mat e.l, men frykter det verste. Har prøvd det med andre tabletter, og da klarer jeg å sortere ut tabletten og dermed ikke svelge den. Jeg vil jo ikke gjøre det, men det skjer helt automatisk.

Jeg håper i hvert fall på p-sprøyte etter hvert. Men i tre måneder må jeg få i meg tablett og vite at den fremdeles fungerer - ikke mister noen effekt av at jeg tygger den (worst case scenario).

Har du prøvd den i syltetøy, brunostbit etc. Ellers så får du gjøre som petter smart foreslo -kjæresten din får gjemme den for deg! Dermed vet du ikke når du har svelget den:-)

Helt seriøst altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...