Gå til innhold

Sjalusi


Nemi1

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet fra en gutt som jeg bodde sammen med i et år. Han er en kjempegutt på alle måter - bortsett fra at han er det jeg vil kalle sykelig sjalu.Jeg har aldri gjort noe som helst som burde gjøre ham sjalu, men han spurte meg spørsmål hele tiden, om hva jeg drev med, hvem jeg var sammen med, hva vi snakket om, hvorfor jeg brukte så lang tid på butikken, osv. Jeg følte at jeg gikk med en kontrollbrikke i nakken til enhver tid. Han trodde sjelden på de forklaringene jeg hadde på ting.Jeg orket ikke denne fullstendige mangelen på tillit, jeg ble irritert, deprimert og fortvilet, og flyttet for en måned siden. Nå vil han at vi skal prøve igjen, og han er villig til å søke hjelp for sjalusien sin. Det jeg lurer på er om det er mulig å få hjelp til å få bort slik ekstrem sjalusi hos en psykolog, eller om dette er en del av personligheten hans som alltid vil være der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

Jeg har rømt ut av forhold pga sjalusi dog kanskje ikke riktig så ille, men har en venninne som ble sammen med typen kort tid etter og fremdeles er -10 år etter(!). Han "sluttet" å være så sjalu etter et par år visstnok.. Vet ikke om det var meg eller hva det var (jeg var ikke utro), men det gikk tydeligvis i dette tilfellet. Selv om jeg aldri trodde det ville gå.

Om det ellers er mulig gjennom terapi? -spør en terapeut, det kan godt hende det er fullt mulig. Ihvertfall å kontrollere sjalusien.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Joda, det er mange som har fått hjelp til å takle sjalusien sin.

Ett råd vil jeg gi deg; Vent med å prøve igjen til han har kommet godt igang med "jobben". Du er ikke problemet, vet du. Og han bør helst innse det før du innleder et nytt forhold til ham.

Lykke til!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalu damer er det verste på jord, og sjalu menn er selvsagt minst like ille (men patetisk i tillegg).

Få han til å søke hjelp eller noe sånt, det nytter trossalt ikke å leve i et sånt forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglemor

Han må være villig til å gjøre en innsats i hvertfall - for det er ikke noe DU kan gjøre.

Selv tror jeg faktisk ikke jeg hadde vært villig til å ta sjansen, sjalusi er ekstremt ødeleggende for et forhold!

Men hvis han selv søker hjelp er det håp! Alle kan forandre seg hvis de virkelig jobber for dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Ja, det er mulig å bli kvitt ekstrem sjalusi ved behandling hos fagperson. En sjalu person er dypest sett utrygg selv og sliter med redselen for å miste, i dette tilfelle deg. Behandlingen kan ta lang tid. Den foregår enten i individualterapi eller i gruppe, eller begge deler. Om han vil bli helt kvitt den plagsomme sjalusien er ikke godt å si nå. Men gjennom behandlingen vil han lære seg å leve med sin sjalusi, kunne kontrollere den selv slik at den ikke ødelegger som den gjør nå. Jeg synes du gjorde et klokt valg ved å flytte fra han. Det har kanskje utløst hans motivasjon for å søke hjelp. La kontakten med psykologen få tid på seg før du flytter inn til han på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...