Gå til innhold

Muskelknuter


Mymlen

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i mitt andre svangerskap (ultralydtermin 14/11). I første svangerskap hadde jeg en del muskelknuter og var til ekstra ultralyd for disse. De kan ha medvirket til dårlig framgang og keisersnitt ved første fødsel.

Flere av disse knutene, som var nokså tydelig å kjenne utenpå magen, kjenner jeg ikke nå. Men i det siste er det dukket opp en nede ved hoftekammen. Den synes jeg er øm og smertefull, da jeg har en del kynnere. Er dette vanlig? Kan det være noe farlig? Eller kanskje ikke farlig, da, men hemmende for fødselen på noe vis? Jeg har forstått det sånn at muskelknuter normalt ikke skal være noe problem med mindre de ligger midt i fødselsveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Muskelknutor är mycket vanligt hos kvinnor men oftast uppträder de lite senare än i "barnafödaåldern". Det är dock inte ovanligt med muskelknutor under graviditet. Undersökningar har visat att detta är ett mindre problem än vad man tidigare trott. Om muskelknotorna är i nedre delen av livmodern (dock ovanlig) kan de utgjöra ett förlossnings hinder.

Annars är de ofta inte ivägen. Det är riktigt som du påpekade, att de möjligtvis bidrar till ineffektiva värkar(rier). Det är också tänkbart att moderkaksfunksjonen kan bli påverkad och därför fostertillväxten. I ditt fall, med en kännd muskelknutsjukdom och tidigare kejsarsnitt( möjligtvis pga muskelknutorna) tycker jag att det borde vara förnuftigt att få gjort en ultraljudsundersökning, i slutet av graviditeten. Då får du reda på var muskelknutorna är och om de kan utgjöra något hinder , och om barnet har växt normalt. Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...