Gå til innhold

soppinfeksjon og sex - noen som kan hjelpe meg?


soppinfisert

Anbefalte innlegg

soppinfisert

hei

håper noen kan svare meg. har vært plaget med svie og kløe, og noe utflod i ca 4 uker. prøvde først canesten stikkpille m/manglende effekt. gikk til legen, som mente det var soppinfeksjon, og jeg fikk en krem (dactakort) som j skulle bruke i 14 dager. synes det bare ble værre. ringte legen etter noen dager, og iom at prøven tatt inne i skjeden faktisk var negativ(!) mente hun j muligens bare var allergisk mot kremen. den negative prøven mente hun skyldtes at soppinfeksjonen satt mer rundt enn inne i skjeden. etter noen dager uten noen form for behandling kom utfloden, svien og kløen tilbake. begynte da, uten og kontakte legen, med canesten krem 3 ganger om dagen. nå har j brukt den i 15 dager. enklte dager føles j helt fin, mens noen dager svir d fortsatt litt. lurer på om j burde slutte med kremen snart, men er redd for om det blusser skikkelig opp igjen. er d normalt at en soppinfeksjon bruker så lang tid på å gå over? blir j egenltig bra? hva kan j gjøre for å bli fortest mulig bra? og så lurer jeg på dette med sex: har jo ikke følt meg særlig delikat etter at jeg fikk disse greiene, men forrige helg hadde kjæresten min og jeg sex likevel. lurer på om det er risiko for at han kan bli smittet av meg. eller om soppinfeksjonen bare er hos kvinner? d føltes veldig godt for meg å ha sex igjen, men j lurer på om det har noe å si for hvor lang tid det tar før det går over. j blir gankse gal av å plages med denne infeksjonen, og når jeg ikke tørr å ha sex blir det ekstra ille.

er det "fritt frem"?

please, kan noen svar meg!

hilsen bekymret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

Jeg ville spurt legen om dette da det kan hende du har en soppinfeksjon (candida) som krever en tablettkur av noe slag.

Ikke gi deg før du er kvitt det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Er du sikker på at det er sopp og ikke noe annet? Sopp svir ikke, bare klør og så har du cottage-cheese lignende utflod (hvit klumpete utflod utn lukt). Er det det du har er det sopp. Da burde du prøve en pille om heter diflucan, den kverker sopp raskt. jeg hadde en grusom sopp-infeksjon hvor det bare rant "vann" og cottage cheese ut (beklager detaljer) og jg måtte bruke bind. Det stakk og klødde, og jeg ble sår og hoven. Tok en diflucan og merka forbedringer etter to timer. Etter fire dager var jeg helt fin igjen! Pilla skal svelges og den virker i noen dager etter du har tatt den, blander du med alkohol virker den dårligere. Be om å få diflucan av legen, og bruk canesten salve for ytre kjønnslepper og not kløe. Da går det garantert bort!

Men har du gul/grønn tyntflytende utflod som svir og klør da er det ikke sopp, da må du få flagyl. Har vært plaga av det og jeg.. *lucky me*

LES;

Trichomonas vaginalis

Trichomonas vaginalis er en protozoo (en bevegelig, encellet organisme) som i sjeldne tilfeller gir skjedebetennelse. Smitter vanligvis seksuelt, men kan også overføres via håndklær og toaletter.

Sykdomstegn

Kløe og svie i underlivet. Eventuelt smerte ved vannlatning og samleie. Rikelig tyntflytende, gulgrønn og illeluktende utflod. Slimhinnen i skjeden og rundt skjedeinngangen kan være rød og hoven.

Behandling

Undersøkelse. Legen kan i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse ta prøve fra utfloden og se etter Trichomonas vaginalis med mikroskop.

Behandling. Infeksjonen behandles med metronidazol (Elyzol®, Flagyl®) eller tinidazol (Fasigyn®) tabletter. Partner(e) må behandles samtidig. Du må ikke drikke alkohol under behandlingen fordi medikamentene kan gi Antabus®-liknende effekt sammen med alkohol. Tablettene bør ikke tas hvis du er gravid eller ammer.

Eller...

Bakteriell vaginose

Bakteriell vaginose skyldes noen av bakteriene som normalt finnes i skjeden, men som plutselig øker i antall på bekostning av andre bakterier. Årsaken til dette er ikke kjent. Bakteriell vaginose er vanlig, og de fleste kvinner har hatt eller får bakteriell vaginose en gang. Noen får bakteriell vaginose gjentatte ganger. Bakteriell vaginose er ikke smittsomt.

Sykdomstegn

Gråhvit, tyntflytende utflod. Utfloden lukter sterkere og annerledes enn vanlig. Kløe og svie hos enkelte. Mer utflod med vond lukt etter samleie og etter menstruasjon.

Behandling

Undersøkelse. Legen kan i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse finne bakteriell vaginose ved å ta utflodprøver som undersøkes i mikroskop, med en reagens og/eller med pH-måling.

Behandling. Bakteriell vaginose kan behandles med skjedekrem eller tabletter:

Lokalbehandling med Dalacin® vaginalkrem. Gir få bivirkninger, men kan føre til soppinfeksjon etterpå. Sikkerhet ved graviditet er ikke fastlagt.

Tablettbehandling med metronidazol (Elyzol®, Flagyl®) eller tinidazol (Fasigyn®) tabletter. Du må ikke drikke alkohol under behandlingen fordi medikamentene kan gi Antabus®-liknende effekt i kombinasjon med alkohol. Tablettene bør ikke tas hvis du er gravid eller ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

soppinfisert

Er du sikker på at det er sopp og ikke noe annet? Sopp svir ikke, bare klør og så har du cottage-cheese lignende utflod (hvit klumpete utflod utn lukt). Er det det du har er det sopp. Da burde du prøve en pille om heter diflucan, den kverker sopp raskt. jeg hadde en grusom sopp-infeksjon hvor det bare rant "vann" og cottage cheese ut (beklager detaljer) og jg måtte bruke bind. Det stakk og klødde, og jeg ble sår og hoven. Tok en diflucan og merka forbedringer etter to timer. Etter fire dager var jeg helt fin igjen! Pilla skal svelges og den virker i noen dager etter du har tatt den, blander du med alkohol virker den dårligere. Be om å få diflucan av legen, og bruk canesten salve for ytre kjønnslepper og not kløe. Da går det garantert bort!

Men har du gul/grønn tyntflytende utflod som svir og klør da er det ikke sopp, da må du få flagyl. Har vært plaga av det og jeg.. *lucky me*

LES;

Trichomonas vaginalis

Trichomonas vaginalis er en protozoo (en bevegelig, encellet organisme) som i sjeldne tilfeller gir skjedebetennelse. Smitter vanligvis seksuelt, men kan også overføres via håndklær og toaletter.

Sykdomstegn

Kløe og svie i underlivet. Eventuelt smerte ved vannlatning og samleie. Rikelig tyntflytende, gulgrønn og illeluktende utflod. Slimhinnen i skjeden og rundt skjedeinngangen kan være rød og hoven.

Behandling

Undersøkelse. Legen kan i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse ta prøve fra utfloden og se etter Trichomonas vaginalis med mikroskop.

Behandling. Infeksjonen behandles med metronidazol (Elyzol®, Flagyl®) eller tinidazol (Fasigyn®) tabletter. Partner(e) må behandles samtidig. Du må ikke drikke alkohol under behandlingen fordi medikamentene kan gi Antabus®-liknende effekt sammen med alkohol. Tablettene bør ikke tas hvis du er gravid eller ammer.

Eller...

Bakteriell vaginose

Bakteriell vaginose skyldes noen av bakteriene som normalt finnes i skjeden, men som plutselig øker i antall på bekostning av andre bakterier. Årsaken til dette er ikke kjent. Bakteriell vaginose er vanlig, og de fleste kvinner har hatt eller får bakteriell vaginose en gang. Noen får bakteriell vaginose gjentatte ganger. Bakteriell vaginose er ikke smittsomt.

Sykdomstegn

Gråhvit, tyntflytende utflod. Utfloden lukter sterkere og annerledes enn vanlig. Kløe og svie hos enkelte. Mer utflod med vond lukt etter samleie og etter menstruasjon.

Behandling

Undersøkelse. Legen kan i forbindelse med en gynekologisk undersøkelse finne bakteriell vaginose ved å ta utflodprøver som undersøkes i mikroskop, med en reagens og/eller med pH-måling.

Behandling. Bakteriell vaginose kan behandles med skjedekrem eller tabletter:

Lokalbehandling med Dalacin® vaginalkrem. Gir få bivirkninger, men kan føre til soppinfeksjon etterpå. Sikkerhet ved graviditet er ikke fastlagt.

Tablettbehandling med metronidazol (Elyzol®, Flagyl®) eller tinidazol (Fasigyn®) tabletter. Du må ikke drikke alkohol under behandlingen fordi medikamentene kan gi Antabus®-liknende effekt i kombinasjon med alkohol. Tablettene bør ikke tas hvis du er gravid eller ammer.

hei!

takk for svar. jeg føler meg litt ensom og alene med plagene mine.

utfloden var cottege-cheese-lignende. men nå i det siste har jeg ikke hatt utflod, bare litt ubehag/svie enkelte ganger - særlig hvis j kjenner godt etter.. muligens j slutter med canestenkrem i dag, og ser om det kommer utflod tilbake. hvis det gjør det tar jeg kontakt med legen min igjen for å få en slik pille du anbefalte. jeg er jo ikke sikker på at det er sopp jeg har, men legen trodde det forrige gang j pratet med henne.

du vet ikke noe om dette med å ha sex når man har soppinfeksjon, vel?

hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

hei!

takk for svar. jeg føler meg litt ensom og alene med plagene mine.

utfloden var cottege-cheese-lignende. men nå i det siste har jeg ikke hatt utflod, bare litt ubehag/svie enkelte ganger - særlig hvis j kjenner godt etter.. muligens j slutter med canestenkrem i dag, og ser om det kommer utflod tilbake. hvis det gjør det tar jeg kontakt med legen min igjen for å få en slik pille du anbefalte. jeg er jo ikke sikker på at det er sopp jeg har, men legen trodde det forrige gang j pratet med henne.

du vet ikke noe om dette med å ha sex når man har soppinfeksjon, vel?

hilsen meg

Hei soppen!

Du KAN ha sex når du har sopp, men det er ikke noe godt da.. Stikker og klør og kan føles "tørt" blir ikke glatt liksom. Tror du bare gjør det verre ved å ha sex. Vent til du er ferdig med behandlingen og til alle symptonene er borte. Du KAN smitte partener med sopp (det har jeg gjort : ), men det er ikke en kjønnsykdom. Det som hendte da vi hadde sex (jeg jhadde litt sopp) var at han fikk det og når jeg var bra, smittet han meg på nytt - så måtte begge ta ny kur. Gutten får hvite klumper under forhuden, og blir rød og sår på lille-hodet. : )

med andre ord; Ikke irriter skjeden mer enn nødvendig, få diflucan, hold deg unna alkohol i 4-5 dager, smør deg hvis du klør, vask deg godt med asan morgen og kveld, pass på at du ikke går rundt våt i trusa - bruk truseinnlegge, skift ofte. Og sist, men ikke minst.. hold deg unna tissefanter! ; ) Fem dager klarer du deg vel? Tviler han blir glad hvis han blir smitta.

God bedring! PS: 1 diflucan koster 150,- kr. men er absolut verdt penga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...