Gå til innhold

Hva skal jeg bli?


Gjest BellaMaria

Anbefalte innlegg

Gjest BellaMaria

Hei!

Jeg lurer sånn på hva jeg skal utdanne meg som i fremtiden..jeg har tatt videregående..tegning form og farge,men jeg fikk ikke studiekompetanse pga at jeg strøk i matte og i historie..

Er det noen som vet om en internettside hvor jeg kan svare på forskjellige spm,og så regner maskinen ut hva jeg passer som?eller finnes det en side som forteller meg hvilken utdanelse jeg trenger for å bli det jeg ønsker?jeg er veldig interressert i kveldskoler...eller privatskoler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Seline

Aetat's sider har noen tester, men de er litt vel enkle, synes jeg. Men du kan kanskje prøve.

Det lureste er nok å sørge for at du har generell studiekompetanse, de fleste studier er stengt for deg om du ikke har det. Du kan jo gå inn på nettstedene til utdannelsesinstitusjonene og se hva som kreves til de forskjellige studiene?

T.o.m kunststudier (f.eks Kunstakademiet ved NTNU og Kunsthåndverkskolen i Oslo) krever som hovedregel generell studiekompetanse idag, og det med ganske gode karakterer, i tillegg til praktiske prøver. Det er noen med få unntak som kan komme inn på annet grunnlag, men så lenge du har gått på en norsk videregående skole tror jeg ikke du kommer inn på annet grunnlag, dessverre.

Kanskje du bør tenke på å ta opp fag til høsten..? Det er kjempevanskelig å bestemme seg, og det kan være lurt og vente til man er sikker istedetfor å få masse studielån og en utdannelse man egentlig ikke passer til. Jeg begynte på jus i sin tid, men hoppet av, jobbet noen år, og fant så ut at psykologi var tingen for meg. Bakdelen er bare at studielånet blir ganske enormt om man prøver og feiler litt...

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...