Gå til innhold

Hjelp, rotet tar knekken på meg!


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Jeg vet det meste om hva jeg BURDE og KUNNE gjøre, men jeg GREIER ikke gjennomføre det.

Jeg har lest bøker om det og har magne ideer selv. Men for det første er det bare jeg i familien som er AVHENGIG av et ryddig hjem. De andre SER det ikke. Derfor må jeg mase for å få de andre til å rydde. Og det er jo like slitsomt som å rydde selv.

Aldri orker jeg å gjøre ordentlig rent. De andre gjør ikke noe av litt (ikke mye heller) møkk.

Tomta er overgrodd. Det er et deprimerende syn. Vet ikke hvor jeg skal begynne. Jeg sier JEG, for ingen andre er interessert. Og da har ikke jeg ork til å motivere dem.

Det ligger ting og tang overalt i stue, gang, soverom, bad. Tror det er derfor jeg aldri kommer ut av denne depresjonen. Tror jeg snart flytter fra mann og barn og finner meg en leilighet hvor jeg kan ha det rent og pent og ryddig, og vite hvor jeg finner ting. DA kanskje jeg kunne finne sjelefred igjen.

Kan faktisk snart ikke se noen annen løsning på vei ut av dette uføret jeg er kommet i.

Ond sirkel, rot gjør meg deprimert, å være deprimert fører til mere rot. Er du deprimert er terskelen høy for å be folk hjem. Ser det i tilleg jævlig ut hjemme er terskelen uoverstigelig!

Noen som har vært i en slik situasjon og kommet ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest bipoline

Jeg forstår deg godt; man trenger å kunne "hvile blikket" i eget hjem uten at det faller på ting som må gjøres hele tiden. Dessuten har jeg opplevd kaos inni meg og da orker jeg ikke kaos utenpå i tillegg.

Det høres ut som det blir for mye for deg å skulle gjøre alt på en gang alene. Kan du vise dette innlegget til din samboer eller ha et familieråd hvor du forteller hvordan du opplever rotet? Å få gjort litt hjelper også - det blir en begynnelse som du kan holde fast i, og som kan generere ny energi. Hvis du f.eks. får hjelp til å få huset nogenlunde ryddig klarer du kanskje resten av den ryddingen selv? Hvis du har råd til rengjøringshjelp så er dessuten dette tiden å få det på. De er jo betalt for det så skammen skal ikke være der for at det er så rotete. Dessuten tar det bort en bør fra dere alle i familien.

Dette er mine råd og de er selvprøvd. Jeg får også hjemmehjelp nå en periode for å avlaste oss alle - og det er godt!

Lykke til til deg og familien din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...