Gå til innhold

gravid og sykemelding


cora

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og 19 uker på vei. Sannsynligvis vil jeg bli sykemeldt resten av svangerskapet om kort tid, og lurer på om jeg får sykepenger fram til jeg går ut i permisjon ? Blir sykepengene lik inntekten ? Det er jo snakk om en del uker. Jeg er ansatt i kommunen, om det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tigertrollet

Generelt kan sykepenger gis kontinuerlig i et år fra 1.dags sykemelding. Kan ikke skjønne at det har noe å si hvilken grunn som ligger til grunn så lenge din primærlege som skriver ut sykemeldingen ser behovet.

Sykepengegrunnlaget er lik din inntekt på det tidspunkt som du ble sykemeldt på.

Dvs. at du skal få utbetalt det samme i sykemeldingsperioden som før.

Lønnsjusteringer i sykemeldingsperioden nyter du desverre ikke godt av. Sykepengerunnlaget kan ikke endres i perioden.

Meg bekjent skal det ikke ha noe å si hvor du jobber, men bedriftene kan ha forskjellig avtale med trygdekontoret for utbetaling; enten får du sykepenger utbetalt gjennom arbeidsgiver som før eller kommer pengene direkte fra trygdekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...