Gå til innhold

Angående deling av internett


junior31

Anbefalte innlegg

Har akkurat skaffet meg internett fra nextgentel.

Nå har eg planer om å dele tilgangen med 3 andre pc`er i huset.

Hva skal jeg gjøre?

D virker ganske avansert. :o

Med router og Hub osv.

Hva er beste måten osv.

Håper på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en adsl router på f.eks komplett.no, samt en hub eller switch. Dette er enklest, og jeg kjenner folk som er data-analfabeter som har fått det til uten problemer. Liker du å fikle litt med nettverk og servere, så kan du evt. sette opp en server (linux, win2k e.l) og bruke den som router + evt. andre server funksjoner.

"..............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med ADSL frå Nextgentel treng du ikkje ADSL-router. Du treng berre ein HUB eller switch. NGT er greit sånn.

Kabelen frå ADSL-modemet går til line-inngangen på HUB'en, og frå utgangen på HUB'en strekker du nettverkskablar til dei maskinane du skal ha på nett og gjev dei ulike IP-adressar mellom 10.0.0.2 - 10.0.0.128. Det er ikkje vanskeleg i det heile tatt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en adsl router på f.eks komplett.no, samt en hub eller switch. Dette er enklest, og jeg kjenner folk som er data-analfabeter som har fått det til uten problemer. Liker du å fikle litt med nettverk og servere, så kan du evt. sette opp en server (linux, win2k e.l) og bruke den som router + evt. andre server funksjoner.

"..............."

Som Bassisten sier er det ikke nødvendig å kjøpe en ruter. Dette leverer NextGenTel. Alt man trenger er en hub eller svitsj - man får mest for pengene ved å kjøpe en 10/100-svitsj. Anbefaler merket SMC.

Så er det bare å plugge den pluggen man før hadde i nettverkskortet på en maskin, i uplinkporten på svitsjen. Det er den porten som er merket annerledes enn de andre portene - man ser som regel lett hvilken det er, og den er alltid lengst til høyre eller lengst til venstre.

Så trenger man ukryssede TP-kabler som man plugger fra svitsj til PC. Man trenger ikke å sette opp faste IP-adresser, det er enklere å bare stille inn nettverkskortene på hver PC til å ta imot IP fra ruteren automatisk, så konfigurerer det seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Bassisten sier er det ikke nødvendig å kjøpe en ruter. Dette leverer NextGenTel. Alt man trenger er en hub eller svitsj - man får mest for pengene ved å kjøpe en 10/100-svitsj. Anbefaler merket SMC.

Så er det bare å plugge den pluggen man før hadde i nettverkskortet på en maskin, i uplinkporten på svitsjen. Det er den porten som er merket annerledes enn de andre portene - man ser som regel lett hvilken det er, og den er alltid lengst til høyre eller lengst til venstre.

Så trenger man ukryssede TP-kabler som man plugger fra svitsj til PC. Man trenger ikke å sette opp faste IP-adresser, det er enklere å bare stille inn nettverkskortene på hver PC til å ta imot IP fra ruteren automatisk, så konfigurerer det seg selv.

Ah,selfølgelig. Tenkte på telenor adsl jeg, hvor man ikke får med router :-)

".............."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...