Gjest selje Skrevet 4. august 2002 Del Skrevet 4. august 2002 Det har vært påfallende stille fra legehold i alle fora (inklusive DOL) etter "bomben" smalt i Dagbladet i begynnelsen av juli - da reslutatet av den lenge ventede undersøkelsen av langtidsbruk av østrogener ble offentliggjort. Men det er kanskje ferietiden. Selv har jeg på eget initativ sluttet med Progynova,tar nå østrogen lokalt (skjeden) og venter for å se hva som skjer (har tatt østrogen, først Trisekvens, seinere Progynova)i til sammen seks år. Jeg er arvelig belastet med høyt blodtrykk og mange tilfeller av hjerne-ellerhjerteslag på morsida. Benskjøre har ingen i min familie vært til nå. Jeg er 58 år, heller litt overvektig enn undervektig, og frykter foreløpig ikke beinskjørhet. Men noe burde jeg kanskje ta? Det er så fryktelig mye rart på markedet, en blir anbefalt alt mulig rart. Soya vet jeg o m. Jeg er også tipset om Barbasco pluss. Har du råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66095-i-stedet-for-%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Det var egentlig ikke noen stor bombe som smalt i Dagbladet, for det har vært svake data som har vært grunnlaget for å anbefale østrogen for å forebygge hjerte- og karsykdom. For 3,5 år siden brukte vi dette spørsmålet som en øvelse på et forskerkurs i epidemilogi ved universitetet i Tromsø og konklusjonen ble at østrogen ikke hadde noen positive effekter på hjerte- og karsykdommer. I utgangspunktet bør man stille spørsmålet om kvinner bør ha noe i det hele tatt eller om naturen skal gå sin gang. Gjennomsnittsalderen for overgangsalder er ca 51 år og det er de første årene som pleier å være mest plagsomme med hetetokter og psykiske reaksjoner. Min instilling til spørsmålet har alltid vært en individuell vurdering sammen med den enkelte kvinne hvor man setter opp et regnestykke med hva som taler for og hva som taler i mot østrogenbehandling. Brystkreft i nærmeste familie vil da tale i mot, mens benskjørhet vil tale for østrogenbehandling. Her bør man også sikre tilstrekkelig inntak med vitamin D, K samt kalsium, sink og magnesium. Tørre slimhinner og hyppige blærekatarrer kan like godt behandles med lokale østrogenpreparater som krem og stikkpiller. Hetetokter kan være svært plagsomme, men de kan også lindres med å øke inntaket av soyaprodukter og drikke en te av salvie og ryllik. Konklusjonen er at overgangsalderen ikke nødvendigvis på sees på som noe skal behandles som en sykdom med samme type resept for alle. Likevel vil det være igjen en liten gruppe kvinner som faller helt ut av livet og hverdagen på grunn av manglende østrogenproduksjon og for disse synes østrogen å være et godt alternativ, i alle fall for en periode. Østrogen tilhører familien steroider og kan også ha betydelige psykisk stimulerende effekter. Det lanseres mange tilbud til kvinner i stedet for østrogen fra progesteron krem til DHEA, men problemet her igjen er at vi har ikke gode data fra behandling av et stort antall kvinner med disse produktene. Neste "bombe" i Dagbladet kan derfor også dreie seg om et av disse produktene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66095-i-stedet-for-%C3%B8strogen/#findComment-302447 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.