Gå til innhold

hva må til for å få satt i gang fødselen?


Gjest oktoberconnie

Anbefalte innlegg

Gjest oktoberconnie

jeg har mellom hele svangerskapet vært redd for at noe er galt med bebie. at den skal dø inni magen.

har pga. dette fått hyppigere kontroller hos legen/jordmora. nå er jeg 6 dager over ul-termin. og må innrømme at jeg er psykisk utslitt, men i topp form fysisk. har på en måte skjøvet fra meg tanken på at det faktisk kommer en bebi her!!

lever livet normalt, og tenker ikke på at vært øyeblikk kommer det en ny verdensborger.

jeg er nedbrutt og lei og ønsker dette overstått. hvorfor teller ikke mors psyke noe særlig???

klem fra oktoberconnie

6 dager etter termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei oktoberconnie!

Du spør "hva må til for å få satt i gang fødselen?", samt "hvorfor teller ikke mors psyke noe særlig???".

Det skal endel til for å få satt igang fødselen. Har du tatt dette opp med legen/jordmoren din? De kan sikkert vurdere dette i forhold til din situasjon.

I mitt tilfelle har min psykiske helse vs. igangsettelse blitt vurdert av gynekolog og jordmor v/gyn.poliklinikk. Begrunnelsen for å la naturen gå sin gang har vært at igangsettelse innebærer en risiko - i verste fall manglende rieaktivitet som gjør at fødselen kan ende i hastekeisersnitt.

Bakgrunnen for at det ble foretatt en slik vurdering i mitt tilfelle, er at jeg opplevde komplikasjoner mot slutten av forrige svangerskap som endte i hastekeisersnitt. I tillegg blir nåværende svangerskapet vurdert som risikosvangerskap (da sjansen for at det som skjedde sist er 10-15%.

Nå har jeg heldigvis ikke opplevd de siste ukene som psykisk belastene, så i mitt tilfelle går det heldigvis veldig greitt.

Jeg håper du slipper mer ventetid. Ønsker deg lykke til :o)

"4 dager til termin" hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag tycker att du skall prata med din jordmor eller doktor om ditt problem. Om du mår så dåligt att du fungerar dåligt i vardagslivet, kan den psykologiska aspekten tas med vid en bedömning , av en evt igångsättning av förlossningen(födselen). Det är inte alltid helt lätt att sätta igång en förlossning om inte livmoderhalsen är mogen. Av og till händer det då att det blir en värksvaghet(riesvekkelse) och det kan då leda till olika komplikasjoner. Det bästa är ofta att vänta till förlossningen sätter igång av sig själv. Fundera över detta och ta upp dina funderingar vid ditt nästa besök hos jordmor eller doktor. Lycka till!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...