Gjest drops Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Jeg er litt usikker på om jeg skal poste dette her, på graviditet eller gynekologi men prøver her, dere vet sikkert mest om dette. Det jeg lurer på er: hvis en kvinne har jevnlig menstruasjon, men ikke eggløsning, hva er de vanligste årsakene? Hvis hun har eggløsning, hva er de vanligste årsakene til at sædcellen ikke finner frem til egget? Gitt at hun aldri har hatt underlivsplager og har gått rimelig jevnlig til gynekolog. Menstruasjonen har vært slik: 30-31 dagers syklus. Først kommer det litt brunlig, tyktflytende en dag eller to (noen dråper i trusen), så opphold i et par dager, så kommer mensen. Den varer i 3-4 dager. Når tror dere at syklusen begynner, når det brune kommer eller når det ordentlige blodet kommer? Kan det være at livmoren ligger omvendt vei (leste noe om det et annet sted her), eller hadde det vært klart for lenge siden hos gynekolog? Ser gynekologen det med en gang? Og om hun har tatt abort -hva er egentlig sjansen for senere infertilitet om hun aldri har hatt plager? Hva er hovedårsakene til menns infertilitet? Håper noen tar seg tid til å svare. (Skal prøve noen måneder til før jeg går til lege, men jeg vil gjerne vite litt mer allerede nå.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tieto Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Hei! Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine her men vårt resultat av utredningen ble nedsatt sædkvalitet. De var ikke flinke nok til å svømme. Hva årsaken til dette er vet vi ikke men en kombinasjon av kosthold, forurensning kan det være. Vet at unge gutter som har hatt kusma kan få dårlig sædkvalitet også. Like mange spørsmål som svar... Hvor lenge har dere prøvd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blomma Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 hei! jeg skal prøve deg å svare så godt jeg kan. har vært ufrivillig barnløs i 6 år og hos oss finner de ingen feil. jeg har imidlertid tro på at hos enkelte par kommuniserer sædceller og eggceller dårlig siden jeg ble gravid på første! forsøk en gang-med en annen partner. at enkelte par er "dårlig match" for hverandre er jeg ikke i tvil om. det er vel også derfor mange får "diagnosen" uforklarlig barnløse- når man ikke finner feil hos hverken kvinnen eller mannen. selv om mannen har friske sædceller (dette er lett å teste) kan han faktisk reagere allergisk mot sine egne celler, slik at de dør underveis,på vei mot egget. noen kvinner har også et ekstra sterkt immunforsvar som gjør at kvinnens celler "spiser opp" mannens og at det derfor ikke blir noen befruktning. Assistert befrukting kan behandle dette med hell i og med at befruktingen skjer utenfor kroppen. Er selv igang med første IVF forsøk nå. og håper det skal bli full klaff. Menstruasjonens første dag skal regnes fra den dagen det kommer friskt blod, de dagene med brunaktig utflod skal ikke tas med i tellingen, selv om det er tegn på at mensen er rett rundt hjørnet. det er kun friskt blod som gjelder. Syklusen din høres jo helt normal ut i antall dager. Det er ikke alltid det har skjedd en eggløsning selv om man får menstruasjon, selv om man jo skulle tro det- siden blødningen betyr at egget ikke har blitt befrukta. Å sjekke om en har eggløsning er en enkel sak- enten gjennom blodprøver eller man kan også kjøpe en eggløsningstest.noen måler også temperaturen, da den skal stige litt rundt eggløsningstidspunktet. De fleste kvinner som menstruerer har også eggløsning, men hvis man ikke har det finnes det mange måter å stimulere til eggløsning på. Feks pillene Pegotime, som en gynekolog kan skrive ut. I mer kompliserte tilfeller kan man også få sprøyter for dette. Har lest at sædkvaliteten hos menn blir dårligere. forskerne vet ikke helt hva dette skyldes, men mye tyder på at dette kan ha med både forurensing og andre skadelige miljøfaktorer, som feks kjemiske stoffer han kan bli utsatt for på arbeidsplassen. inntak av kaffe og sigaretter har ikke noen dokumentert effekt på at svekker mannens sæd i så stor grad at han blir infertil. men at kvinner som ikke røyker gjerne blir raskere gravide er bevist. Vet at man kan ta diverse vitaminer mot dårlig sædkvalitet,noen går også til former for alternativ behandling. men vet ikke om det har noen særlig effekt.har ikke lest dokumentasjon om dette. personlig har jeg ikke så stor tro på det...du garanteres ihvertfall en ting, og det er at du fort blir blakk.kjenner folk som har brukt tusenvis av kroner på mineraler og vitaminer osv fro å bedre sædkvaliteten, men den forandret seg ikke. så finnes det selvfølgelig noen solskinnshistorier heldigvis hvor man fint kan få sædkvaliteten oppover.det er ihvertfall ikke bra for sæden hvis mannen går i pinetrange bukser og underbukser.det er bevist. At du har vært gravid før er et godt tegn,ting fungerer jo hos deg.kvinner som faktisk blir sterile etter en abort er meget meget sjeldent. det tror jeg ikke du skal bekymre deg over. da er det mest sannsynlig mannen din som ikke har tilfredstillende sædkvalitet, eller som jeg nevnte at dere kan være dårlig "match" for hverandre. immunologisk infertilitet heter det når mannen er allergisk ovenfor sin egen sæd. jeg vil råde deg til å oppsøke lege hvis dere har forsøkt i mer enn et år, angrer bittert på at jeg venta så lenge med å få hjelp til å bli gravid. hos friske par vil graviditet være oppnådd blandt 80% hvis man har forøkt aktivt å bli gravid i ett år. håper du ble litt klokere nå. lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en annen på forumet Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Hei! Jeg er ingen lege, men... Det at man har regelmessig mens tyder på at man har eggløsning. Det har iallefall legen sagt til meg: så trolig har du eggløsning. Vanlige årsaker til problemer med å få barn er tette eggledere, og dårlig sædkvalitet hos mannen. Samt alder -hvis du nærmer deg 40 år. Det er vanlig å måtte prøve i flere måneder før man blir gravid, men innen ett år er det lurt å bli utredet. Hos oss var det slik at vi fikk vår første helt uplanlagt, og strever enda med å få til nr. 2. Mannen min har dårlig sædkvalitet. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blomma Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 en ting til- dette med livmoren ville vært oppdaga for lenge siden. feil vei, er sjelden. en av fem kvinner har bakoverbøyd livmor- jeg har en av dem. min gynekolog for mange år siden sa at det kunne være vanskeligere å bli gravid med bekoverbøyd livmor, og råda meg nesten til å stå "på huet" etter samleiet, for på den måten å hjelpe sædcellene fram. Dette er bare tull. Er irritert på henne den dag i dag for at hun severte meg sånne gamle tåpelige "kjerringråd" uten egentlig å ha noen peiling på årsaker til barnløshet. du kan tro jeg har hengt meg opp ned en halvtime etter hvert samleie da jeg var yngre,pga disse tåpelige rådene ha ha- for noe bortkasta bullshit. ubehagelig var det også. . Etter å ha snakka med spesialister i mange år og vært igjennom alt av undersøkelser vet jeg nå at det er bare rør det hun sa. er overhodet ingenting som tyder på at hvis livmoren ligger sånn eller sånn eller ser sånn eller sånn ut- skal vanskeliggjøre en graviditet. en vanlig årsak til at kvinner ikke blir gravide er endometriose- det kan du lese masse om her inne hvis du søker. dette kan kun oppdages gjennom en kikkhullsoperasjon, de går inn med et instrument ved navlen. har vært gjennom en sånn operasjon. greit å vite. da kan man ihvertfall utelukke at det ikke er dÈt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest drops Skrevet 5. august 2002 Del Skrevet 5. august 2002 Jeg er kjempeglad for å få så mange veldig bra svar! Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare på spørsmålene mine. Jeg må si jeg er glad for dette forumet, har mer tro på informasjon fra noen som har vært gjennom det enn den praten leger presterer (!). Man får vite ting fra ulike vinkler og gjerne mer i dybden, så tuusen takk. Ble ganske lettet, egentlig, av å lese dette. Tror det kanskje er mest tilfeldig at det ikke har gått til nå, så jeg venter en liten stund med å gjrøe noe mer. Skal prøve Clearplan også, for temperaturmåling ga ikke noe resultat for meg (for eggløsningstidspunkt). Tusen takk igjen! Klemmer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.