Gå til innhold

IT eller IT/økonomi studier?


Gjest what to do?

Anbefalte innlegg

Gjest what to do?

Jeg slang inn en søknad på høyskolen i Bodø her om dagen, og jammen kom jeg ikke inn.

Jeg kan velge mellom IT og IT/økonomi... What to do?

Jeg kunne tenke meg IT/økonomi studiet, men det kommer litt an på hvor mye de har kuttet IT delen til fordel for økonomi.Hmmm...jeg kunne forsåvidt også tenkt meg det rene IT studiet, var det jeg søkte på i utgangspunktet, så krysset jeg av på det andre også *fryktelig usikker*

Er det noen som har gått disse og har peil på hva som er det smarteste å ta? Evt. hvilket av studiene det er best kvalitet på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo tenke litt på hva du har lyst til å jobbe med.

Du bør jo også se litt på fagsammensetningen på de to studiene.

Litt taktisk bør du også velge. Kanskje et rent IT studie gir deg større sjanser for å få en IT jobb som kanskje vil være bedre betalt enn en jobb du får ved IT/økonomi. Samtidig er det jo bra å kunne ha flere bein å stå på - ved at du kan både it og økonomi.

Hvis du slipper unna fysikk og kjemi ved å ta IT/økonomi hadde jeg villet valgt det. Du kan jo helt sikkert ta litt it fag ved siden av hvis du ønsker det. Dette selvsagt forutsatt at du ikke digger fysikk og kjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi du er så usikker, er kanskje kombinasjonsstudiet det beste? Da får du smakt litt på begge deler, og så kan du satse på en fordypning etterhvert som du blir sikrere mht hvilken retning du vil gå.

En større bredde i kompetansen, vil også kunne gi det et bedre utvalg av fremtidige jobber, samt letter tilgang til lederstillinger, dersom slike er av interesse. Mindre sjanse for å gå arbeidsledig bør en også kunne påregne, dersom en kan benyttes i flere typer stillinger og oppgaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare svare på generell basis. IT er nede i en bølgedal på global basis for øyeblikket. Slik er det med alle bransjer - det går opp og det går ned. Det som er hevet over enhver tvil, er at etterspørselen etter IT-kompetanse vil øke i tiden fremover. Nøyaktig når det vil skje, er litt usikkert, men personlig tror jeg vi vil få en brukbar oppgang i løpet av høsten 2003. Andre mener at vi må vente til 2004/2005 før vi ser den store oppgangen. Uansett tidspunkt så synes det å være enighet om at oppgangen VIL komme (selvsagt). Ønsker du å jobbe med IT, er nå det rette tidspunktet å slenge seg på en høyskoleutdannelse. Da vil du være ferdig utdannet høyskolekandidat akkurat når etterspørselen er på sitt høyeste.

Jeg vet sørgelig lite om økonomi, så der kan jeg nok ikke hjelpe deg, gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...