Gå til innhold

Hvordan lære å bli mer tilstede i nuet?


kaktus9

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er ei jente med panikkangst som ønsker råd og tips på hvordan jeg kan holde dette i sjakk i hverdagen. Når anfallene kommer er det så lett å la seg rive med og miste helt grepet om virkeligheten. Jeg svartmaler alt og friker helt ut ved å hyle, gråte osv.... og har det kjempevondt. Jeg ønsker da at noen jeg er glad i skal holde rundt meg og si at det går over, som et lite barn. Men dette er jo ikke alltid mulig, og heller kanskje ikke så riktig. Man kan være på jobb eller det er andre situasjoner hvor man må skjerpe seg.Jeg bor alene og man vil jo heller ikke alltid være til last for andre ved å ringe dem ned eller henge på døra. Er det noen der ute som har noen tips på hvordan man kan klare å distrahere seg selv/trøste seg selv slik at man klarer å fokusere på den situasjonen man er i der og da (feks jobb eller man ser på tv..) og ikke lar seg rive med av tankespinn. Det er noen ganger som om hverken jobb eller det å besøke folk, lese bok osv får tankene bort fra det som har med angsten å gjøre. Slik vil jeg ikke ha det!

Dere som har angst vet jo at angsten ikke lar deg leve i nuet, men tvinger deg til å tenke på hvis og at og om..... Er det noen der ute som har lært seg noen teknikker og som vil lære bort. Da er jeg veldig glad for å høre fra dere.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig har jeg god erfaring med meditasjon for å være mer tilstede i øyeblikket, redusere angst og få mer avstand til følelser som trenger seg på slik at de ikke tar overhand.

Det er imidlertid viktig at du er tålmodig og utholdende hvis du begynner å meditere - endringene vil komme gradvis. Jeg kan anbefale boka 'Lær å meditere' av David Fontana (Gyldendal 1999). En annen mulighet er å ta et kurs i meditasjon, og i så fall vil jeg anbefale Acem (http://www.acem.no/). Men som sagt, meditasjon er ingen mirakelkur, det krever pågangsmot og dedikasjon, men da kan man til gjengjeld få mye ut av det,

Yoga er også en mulighet, da over man seg opp i økt kroppsbevissthet i tilleg til at en får løst opp spenninger i musklene.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg god erfaring med meditasjon for å være mer tilstede i øyeblikket, redusere angst og få mer avstand til følelser som trenger seg på slik at de ikke tar overhand.

Det er imidlertid viktig at du er tålmodig og utholdende hvis du begynner å meditere - endringene vil komme gradvis. Jeg kan anbefale boka 'Lær å meditere' av David Fontana (Gyldendal 1999). En annen mulighet er å ta et kurs i meditasjon, og i så fall vil jeg anbefale Acem (http://www.acem.no/). Men som sagt, meditasjon er ingen mirakelkur, det krever pågangsmot og dedikasjon, men da kan man til gjengjeld få mye ut av det,

Yoga er også en mulighet, da over man seg opp i økt kroppsbevissthet i tilleg til at en får løst opp spenninger i musklene.

Lykke til

I tillegg til det tod foreslår har jeg lyst til å nevne kognitiv terapi.

Hos en kognitiv terapeut jobber man med å være mere tilstede i seg selv i den situasjonene man befinner seg i til en hver tid.

Den kognitive innfallsvinkelen har nesten noe zen-budistisk over seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det tod foreslår har jeg lyst til å nevne kognitiv terapi.

Hos en kognitiv terapeut jobber man med å være mere tilstede i seg selv i den situasjonene man befinner seg i til en hver tid.

Den kognitive innfallsvinkelen har nesten noe zen-budistisk over seg.

Lykke til!

Hei,

Jeg takker Tod og Theos for svar. Jeg har vurdert begge deler flere ganger, jeg har til og med en gang begynnt på et Acem meditasjonskurs, men utålmodigheten min satte meg ut av kurs. Fornuften min vet at det er ingen lett vei ut av dette, men når man står rett oppi det så ønsker man en bryter man kan trykke på som får smerten til å forsvinne. Jeg skal tenke på tipsene og velge et av dem.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...