Gå til innhold

Attføring


lykkeliten2

Anbefalte innlegg

Hei! Som følge av mangeårig seksuelt misbruk av far fikk jeg psykiske problemer. Jeg gjennomførte videregående skole allmennfag uten støtte fra det offentlige, fikk ikke full studiekompetanse og henvendte meg derfor til aetat for å få tilskudd til et år på Bjørknes privatskole. Dette ble innvilget og jeg gjennomførte året på Bjørknes og fikk studiekompetanse. Dette var i 1996/97. Søkte sykepleirestudiet på Høgskolen høsten-97 og kom inn.Studiet ble godkjent som attføringstiltak. Da jeg skulle ut i praksis første studieår, fikk jeg kraftig lungebetennelse, fikk dermed ikke gå ut i praksis pga. smittefaren. Sykdommen hang i da jeg begynte på andreåret så jeg fikk bare ta de teoretiske fagene.Deretter måtte jeg vente på neste 1.årskull før jeg kunne gjennomføre praksis første året. Atter en gang testet jeg positivt på mikroorganismen som forsårsaket lungebetennelsen, jeg hostet konstant og hadde febertopper der feberen føk opp i 40 dersom jeg var i fysisk aktivitet, dvs. vasket bil etc. Det skulle ikke mye til før feberen føk opp. Dette resulterte i at jeg heller ikke denne gangen kunne gå ut i praksis. I disse årene gikk jeg på uttallige antibiotikakurer uten at det hjalp. Det ble i samråd med skolen bestemt at jeg skulle forsøke å begynne på igjen våren 2000. I mellomtiden hadde jeg fått diagnostisert cøliaki, B12 mangel og laktoseintoleranse, og var en fast gjest på det lokale legekontoret fra -97 til nå. Jeg ble sendt fra den ene spesialisten til den andre uten at sykdommen ble kurert. I denne tiden var jeg forståelig nok psykisk utkjørt av alle prøvelsene, dette kom i tillegg til den posttraumatiske stresslidelsen som følge av overgrepene, for ikke å snakke om at jeg hadde gått med udiagnostisert cøliaki i lang tid. Det tar på å gå rundt å hangle og ikke vite hva som er galt med en.Jeg begynte på skolen høsten 2000, men på dette tidspunktet var jeg så nedkjørt at jeg ikke klarte å ta fatt på praksisstudiene. I et møte med skolen ble det bestemt at jeg måtte søke opptak på sykepleierstudiet på nytt når jeg ble frisk. Jeg var stadig plaget med kronisk hoste og feber. Etter lang tids venting slapp jeg til hos en lungespesialist. Han tok CT av lungene og satte meg på astmamedisiner. Dette virket og jeg var endelig kvitt feberen og hosten! Jeg var før den somatiske sykdommen en meget aktiv idrettsutøver og trente 10 timer i uken i tillegg til stevner. I 1999 (en periode der jeg var "frisk") jobbet jeg i hjemmesykepleien i regi av trygdekontoret. Jeg stortrivdes og er ikke i tvil om at jeg vil bli sykepleier. Jeg har siden 2000 gått på medisinsk rehabilitering. Jeg har min siste time hos terapeut i august og er kvitt angsten og depresjonen. Jeg føler meg som et nytt menneske og er begynt å trene igjen. Jeg har veldig lyst å ta fatt på sykepleier studiene og har fått studieplass til høsten. Det er bare det at aetat ikke vil godkjenne sykepleierutdannelsen som attføring fordi jeg har "mislykkes" i tidligere forsøk. Jeg henvender meg derfor til deg. Har jeg rett til å få godkjent sykepleierutdannelsen som attføring? Jeg har lagt frem legeattest ved hvert studieavbrudd. Hvilke kommentarer har du? Ser frem til å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...