Gå til innhold

Til rektorer, lærere el lignende:Skolen klusser det til, hva skal jeg gjøre?


Mistera

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg har søkt på høyskole til høsten, og har fått vite at jeg står på prioriterings liste.

Jeg ringte skolen for å vite hvorfor jeg stod på denne og ikke hadde kommet inn.

De sa at det var fordi jeg ikke hadde levert fullstendig dokumentasjon.

Nå har jeg oppdaget feilen, og det er at den skolen jeg tok studiekompetanse på har GLEMT å føre opp Naturfag på vitnemålet mitt!!!

Vitnemålet må være i hende hos høyskolen den 10 aug, og læreren som har GLEMT å protokollføre karakterene kommer ikke tilbake før den 15aug!

Studieveileder på vgs sa hun ikke kunne gjøre noe med det før læreren var tilbake!!!

Hva gjør jeg?

Noen rektorer el lærere el lignende som har peil her?

Nå må jeg gå et år og vente på å få søke på skole igjen!

Og dette var ikke HELT hva jeg hadde planlaggt!

Nå er jeg ganske så fortvilet og ikke minst FORBANNET...

Og lurer på hva jeg skal gjøre dette året!

Kan jeg foreksempel kreve erstattning i fra skolen, eller lignende?

Noen rettigheter må jeg ha?

Eller?

Trenger svar fort, og takker for alle hanvendelser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke ringe og forklare situasjonen og si at du ikke klarer å få tak i de riktige papirene før den 15. - og hvorfor? Ferietid ER jo sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse for å få tak i denne læreren. Ring han hjemme evnt. dra hjem til vedkommende.

Hvis ikke jeg fikk tak i han hadde jeg møtt opp på skolen din. Snakket med den du fant av 'høyest rang'. Forklart situasjonen. Karakteren ligger vel ikke hjemme hos læreren ? Det må være noe sted på skolen de kan lete etter den.

Evnt. kan du få noen på skolen til å bekrefte din siste karakter til faget - standpunkt eller julekarakter og send den inn. Vet ikke om du vet karakteren selv du mangler - såfall kan du jo skrive det på brevet. Dette sender du til de osm har med opptaket å gjøre.

Kødder skolen din med deg sier du at du vil saksøke de hvis ikke. Det må du jo gjøre også hvis det fører til at du ikke kommer inn. Men da skal de jo vise særedeles lite velvilje til å løse problemet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snakk  med rektor

Du må ikke resignere men bruke all tid disse dagene denne uken til å få rettet opp feilen. Ikke bruk tid på kjefting eller erstatningskrav, det får du komme tilbake til hvis ting ikke løser seg og du faktisk må vente et år. Men det må du ikke. Møt opp fysisk på skolen, gjerne sammen med en person som kan hjelpe deg (faren din, en tante, andre med autoritet eller som kjenner systemet). Be rolig om å få snakke med rektor / studieinspektør / rådgiver og be om at hun/han ringer inntakskontoret / rektor på høyskolen du skal gå på. Få et skriftlig notat på at de har snakket sammen og at du har vært der osv. Det er klart de har mulighet til å rette opp dette nå,men mye mindre mulighet etter fristen har gått ut. Selv om din naturfaglærer ikke er på jobb før 15., kan hans overordnede (rektor etc) orden opp, og også prøvë å få kontakt med læreren på telefon / mobil osv.

Ikke gå gjennom kontordamer etc, gå direkte til rektor.

Vær rolig, og ta på deg din del av skylden (at du ikke har lest godt nok på vitnemålet før du kopierte det og sendte det ut, du burde jo ha ssett at de har gjort en feil). Vær høflig og vennlig, men forlang og forvent at de rydder opp. ruk all tid (drit i sommerferie / sommerjobb osv) til dette denne uken. Møt opp personlig, med hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ringe og forklare situasjonen og si at du ikke klarer å få tak i de riktige papirene før den 15. - og hvorfor? Ferietid ER jo sånn!

Da er antageligvis plassene delt ut til andre, og det er mye vanskeligere å finne en studieplass til deg etterpå. så jeg ville ikke fulgt Flisas råd her, da kan det tenkes du må vente et år. Rydd opp nå, denne uken. Selv om det koster masse arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er antageligvis plassene delt ut til andre, og det er mye vanskeligere å finne en studieplass til deg etterpå. så jeg ville ikke fulgt Flisas råd her, da kan det tenkes du må vente et år. Rydd opp nå, denne uken. Selv om det koster masse arbeid.

Hvorfor ikke? Det må da være BEST å ringe NÅ å høre om det er mulig å ettersende - er det ikke mulig, så får hun skrike på denne lærerern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke? Det må da være BEST å ringe NÅ å høre om det er mulig å ettersende - er det ikke mulig, så får hun skrike på denne lærerern.

Jeg tror det er bedre som "snakk med rektor" sier, å få skriftlig beskjed fra rektor at hun/han har snakket med høyskolen og gjort en avtale, en muntlig beskjed over telefonen med et stresset inntakskontor kan vise seg å være lite verdt om et par uker, når alle studieplassene er fordelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er bedre som "snakk med rektor" sier, å få skriftlig beskjed fra rektor at hun/han har snakket med høyskolen og gjort en avtale, en muntlig beskjed over telefonen med et stresset inntakskontor kan vise seg å være lite verdt om et par uker, når alle studieplassene er fordelt.

Huff, ja - det kan du ha rett i, En bør vel sikre seg skriftlig så godt en kan. Det verste er de som benekter en samtale som har funnet sted - sånt er jo til å få mark av! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er antageligvis plassene delt ut til andre, og det er mye vanskeligere å finne en studieplass til deg etterpå. så jeg ville ikke fulgt Flisas råd her, da kan det tenkes du må vente et år. Rydd opp nå, denne uken. Selv om det koster masse arbeid.

Takker for raske svar!

Nå var jeg på skolen idag, og de lette etter protokollen fra læreren.

Denne fant de og sa at det ikke var protokollført!

Jeg har blitt ganske godt kjent med lærerene mine dette året og beklageligvis burde dette ikke overraske meg at det skjedde i akkurat dette faget! (Pga læreren)

Det som er problemet er at de ikke kunne finne standpunkts karakteren min.

Rektor er sykemeldt og klasseforstander er på ferie til den17?

Hun jeg pratet med er studieveileder og sa at hun/de ikke kunne gjøre noe før lærer er tilbake!

Skal ned på skolen imorgen for å høre om det er noe jeg kan gjøre, men får sikkert samme svar som idag:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!

Nå var jeg på skolen idag, og de lette etter protokollen fra læreren.

Denne fant de og sa at det ikke var protokollført!

Jeg har blitt ganske godt kjent med lærerene mine dette året og beklageligvis burde dette ikke overraske meg at det skjedde i akkurat dette faget! (Pga læreren)

Det som er problemet er at de ikke kunne finne standpunkts karakteren min.

Rektor er sykemeldt og klasseforstander er på ferie til den17?

Hun jeg pratet med er studieveileder og sa at hun/de ikke kunne gjøre noe før lærer er tilbake!

Skal ned på skolen imorgen for å høre om det er noe jeg kan gjøre, men får sikkert samme svar som idag:(

Kjære vene, det er jo skandaløst! - Ring hjem til den syke rektoren du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!

Nå var jeg på skolen idag, og de lette etter protokollen fra læreren.

Denne fant de og sa at det ikke var protokollført!

Jeg har blitt ganske godt kjent med lærerene mine dette året og beklageligvis burde dette ikke overraske meg at det skjedde i akkurat dette faget! (Pga læreren)

Det som er problemet er at de ikke kunne finne standpunkts karakteren min.

Rektor er sykemeldt og klasseforstander er på ferie til den17?

Hun jeg pratet med er studieveileder og sa at hun/de ikke kunne gjøre noe før lærer er tilbake!

Skal ned på skolen imorgen for å høre om det er noe jeg kan gjøre, men får sikkert samme svar som idag:(

Har du prøvd å kontakte læreren som er på ferie ? Evnt. få de til å ringe rektor og spøre - så lenge vedkommende ikke er dødelig syk e.l.

Har du ingen karakterutskrifter selv fra det faget ? Standpunkt eller annet ? Det må da være en eller annen på skolen som kan finne fram i papirene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for raske svar!

Nå var jeg på skolen idag, og de lette etter protokollen fra læreren.

Denne fant de og sa at det ikke var protokollført!

Jeg har blitt ganske godt kjent med lærerene mine dette året og beklageligvis burde dette ikke overraske meg at det skjedde i akkurat dette faget! (Pga læreren)

Det som er problemet er at de ikke kunne finne standpunkts karakteren min.

Rektor er sykemeldt og klasseforstander er på ferie til den17?

Hun jeg pratet med er studieveileder og sa at hun/de ikke kunne gjøre noe før lærer er tilbake!

Skal ned på skolen imorgen for å høre om det er noe jeg kan gjøre, men får sikkert samme svar som idag:(

Dette høres helt sprøtt ut. Oppsigelsesgrunn, så og si.

Kan du ikke prøve å få tak i denne læreren selv da? Jeg hadde gitt en god faen i om jeg forstyrret ham i ferien.

Om du ikke får tak i ham, kan du selvsagt ta deg en tur til en liten avis, de har sikkert lyst til å skrive om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en anonym fyr

1. Ring Kirke og undervisnings Dep. og spør dem hvordan de håndterer slikt.

2. Finn ut hvem er din rektors overordnede og snakk med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takker for raske svar!

Nå var jeg på skolen idag, og de lette etter protokollen fra læreren.

Denne fant de og sa at det ikke var protokollført!

Jeg har blitt ganske godt kjent med lærerene mine dette året og beklageligvis burde dette ikke overraske meg at det skjedde i akkurat dette faget! (Pga læreren)

Det som er problemet er at de ikke kunne finne standpunkts karakteren min.

Rektor er sykemeldt og klasseforstander er på ferie til den17?

Hun jeg pratet med er studieveileder og sa at hun/de ikke kunne gjøre noe før lærer er tilbake!

Skal ned på skolen imorgen for å høre om det er noe jeg kan gjøre, men får sikkert samme svar som idag:(

Rektor (sjefen) kan ikke være sykmeldt uten at noen fungerer i hennes/hans sted,så be om å få snakke med stedfortreder (antageligvis inspektøren etc). Skolen kan ikke drives lovlg uten at det er en med arbeidsgiveransvar der,så krev å få snakke med fungerende rektor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene, det er jo skandaløst! - Ring hjem til den syke rektoren du.

Var på skolen idag igjen, og fikk pratet med inspektøren.

Det er mye som spiller inn her, og det hele skyldes en forglemmelse?!? Som går ut over meg:(

Naturfag karakteren min var ikke ført opp da vi fikk siste termin karakter pga en datafeil, læreren min ringte meg dagen etter skoleslutt og informerte meg om at feilen kom til å bli rettet på og at jeg ville få det påført kompetansebeviset mitt, dette har ikke blitt gjort i ren forglemmelse sa inspektøren, han sa også at han ikke kunne føre på karakteren bare pga mitt ord. Ikke har inspektøren som fører karakterer blitt informert heller... De har visst prøvt å fått tak i lærer på mobil og hustelefon uten å lykkes.... jeg prøver igjen senere.... men da må visst lærer avbryte ferien etter som jeg forstod det!

Jeg er ikke ferdig med denne saken ennå, kommer også til å ringe høyskolen en gang til bare for å mase om jeg kan fortsatt stå på prioriteringsliste..... Visst ikke får jeg finne meg en jobb, noe som ikke var planlaggt!

Det som skremmer meg mest er at jeg vet hvor lett det er å la vær å utdanne seg etter avbrudd på skolen, har selv hatt avbrudd på flere år, noe som i houvedsak bare skulle være et eller to friår, nå har jeg ikke gått på skole siden 97 før iår, og det er meget vanskelig å komme inn i studieteknikkene osv igjen!

Dette ordner seg, og jeg håper ingen får eller har samme problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skolen idag igjen, og fikk pratet med inspektøren.

Det er mye som spiller inn her, og det hele skyldes en forglemmelse?!? Som går ut over meg:(

Naturfag karakteren min var ikke ført opp da vi fikk siste termin karakter pga en datafeil, læreren min ringte meg dagen etter skoleslutt og informerte meg om at feilen kom til å bli rettet på og at jeg ville få det påført kompetansebeviset mitt, dette har ikke blitt gjort i ren forglemmelse sa inspektøren, han sa også at han ikke kunne føre på karakteren bare pga mitt ord. Ikke har inspektøren som fører karakterer blitt informert heller... De har visst prøvt å fått tak i lærer på mobil og hustelefon uten å lykkes.... jeg prøver igjen senere.... men da må visst lærer avbryte ferien etter som jeg forstod det!

Jeg er ikke ferdig med denne saken ennå, kommer også til å ringe høyskolen en gang til bare for å mase om jeg kan fortsatt stå på prioriteringsliste..... Visst ikke får jeg finne meg en jobb, noe som ikke var planlaggt!

Det som skremmer meg mest er at jeg vet hvor lett det er å la vær å utdanne seg etter avbrudd på skolen, har selv hatt avbrudd på flere år, noe som i houvedsak bare skulle være et eller to friår, nå har jeg ikke gått på skole siden 97 før iår, og det er meget vanskelig å komme inn i studieteknikkene osv igjen!

Dette ordner seg, og jeg håper ingen får eller har samme problemet!

"men da må visst lærer avbryte ferien"

DET skal du iallefall drite i. Lærerne på vgs har det så bra at det å bli kontakta en-to uker før skolestart på grunn at en KJEMPE-bommert, det er ingenting å klage over.

Jobber selv på skole, og her har det vært innom maaaange lærere de siste dagene, de er lei av å ha ferie nå...

Håper selvfølgelig høyskolen kan se litt fornuftig på dette her, og at det hele kan ordne seg. Hadde dette vært meg kunne naturfagslæreren + ledelsen på skolen ventet seg et langt brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skolen idag igjen, og fikk pratet med inspektøren.

Det er mye som spiller inn her, og det hele skyldes en forglemmelse?!? Som går ut over meg:(

Naturfag karakteren min var ikke ført opp da vi fikk siste termin karakter pga en datafeil, læreren min ringte meg dagen etter skoleslutt og informerte meg om at feilen kom til å bli rettet på og at jeg ville få det påført kompetansebeviset mitt, dette har ikke blitt gjort i ren forglemmelse sa inspektøren, han sa også at han ikke kunne føre på karakteren bare pga mitt ord. Ikke har inspektøren som fører karakterer blitt informert heller... De har visst prøvt å fått tak i lærer på mobil og hustelefon uten å lykkes.... jeg prøver igjen senere.... men da må visst lærer avbryte ferien etter som jeg forstod det!

Jeg er ikke ferdig med denne saken ennå, kommer også til å ringe høyskolen en gang til bare for å mase om jeg kan fortsatt stå på prioriteringsliste..... Visst ikke får jeg finne meg en jobb, noe som ikke var planlaggt!

Det som skremmer meg mest er at jeg vet hvor lett det er å la vær å utdanne seg etter avbrudd på skolen, har selv hatt avbrudd på flere år, noe som i houvedsak bare skulle være et eller to friår, nå har jeg ikke gått på skole siden 97 før iår, og det er meget vanskelig å komme inn i studieteknikkene osv igjen!

Dette ordner seg, og jeg håper ingen får eller har samme problemet!

Din minste bekymring skal nå være om læreren må avbryte ferien for å protokollføre den karakteren din. Det er hans tabbe.

Langt verre er det om du må vente et år før du kan begynne på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men da må visst lærer avbryte ferien"

DET skal du iallefall drite i. Lærerne på vgs har det så bra at det å bli kontakta en-to uker før skolestart på grunn at en KJEMPE-bommert, det er ingenting å klage over.

Jobber selv på skole, og her har det vært innom maaaange lærere de siste dagene, de er lei av å ha ferie nå...

Håper selvfølgelig høyskolen kan se litt fornuftig på dette her, og at det hele kan ordne seg. Hadde dette vært meg kunne naturfagslæreren + ledelsen på skolen ventet seg et langt brev.

Åsemor da, lærere har ikke ferie nå. Avspasering, you know. Vi er nødt til å ta den nå.

Og om en lærer har det bra eller ikke har da ikke noe med dette å gjøre.

Den der dustelæreren har gjort en gedigen tabbe, og den bør han fikse opp i snarest. Uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på skolen idag igjen, og fikk pratet med inspektøren.

Det er mye som spiller inn her, og det hele skyldes en forglemmelse?!? Som går ut over meg:(

Naturfag karakteren min var ikke ført opp da vi fikk siste termin karakter pga en datafeil, læreren min ringte meg dagen etter skoleslutt og informerte meg om at feilen kom til å bli rettet på og at jeg ville få det påført kompetansebeviset mitt, dette har ikke blitt gjort i ren forglemmelse sa inspektøren, han sa også at han ikke kunne føre på karakteren bare pga mitt ord. Ikke har inspektøren som fører karakterer blitt informert heller... De har visst prøvt å fått tak i lærer på mobil og hustelefon uten å lykkes.... jeg prøver igjen senere.... men da må visst lærer avbryte ferien etter som jeg forstod det!

Jeg er ikke ferdig med denne saken ennå, kommer også til å ringe høyskolen en gang til bare for å mase om jeg kan fortsatt stå på prioriteringsliste..... Visst ikke får jeg finne meg en jobb, noe som ikke var planlaggt!

Det som skremmer meg mest er at jeg vet hvor lett det er å la vær å utdanne seg etter avbrudd på skolen, har selv hatt avbrudd på flere år, noe som i houvedsak bare skulle være et eller to friår, nå har jeg ikke gått på skole siden 97 før iår, og det er meget vanskelig å komme inn i studieteknikkene osv igjen!

Dette ordner seg, og jeg håper ingen får eller har samme problemet!

Disse folkene kan jo være litt kreative for å finne en ordning.

Hvis de får tak i læreren på telefonen og han forh. husker karakteren din så kan jo insp. føre karakteren på.

Hvis ikke de får tak i læreren så kan insp. skrive karakteren på et eget skriv som du kan sende til skolen du skal gå på. Dette må du selvsagt sjekke at de aksepterer.

Hvis ikke så må læreren pelle seg hjem og ordne opp. Det er 2 uker fra hans ferie mot 1 år tapt for deg.

Hva ser skolen du håper du skal gå på da ? Hva kan de akseptere ? Må de ha det akkurat i henhold til reglene ? Vet du om klassen vil bli fylt opp etter den 10 eller kan det bli plass senere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...