Lyon Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 Hva skal til, og hva er prosedyren ved tvangsinnleggelse på psykiatrisk sykehus? 0 Siter
Eddie1365380359 Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 Prosedyre ved tvangsinnleggelse: Så vidt jeg husker så må dette gå gjennom en lege, dette kan være legevaktslegen eller en annen lege, og politiet. Legevaktslegen eller den andre legen, evnt. en psykiater må henvise videre til vakthavende lege ved den aktuelle psyk. avdelingen. Politiet må stå som såkalt "tutor", det vil si den instans som krever vedkommende innlagt ved en psykiatrisk avdeling. Men en såkalt tutor erklæring blir som regel ordnet av overlegen eller an av de andre legene ved den psykiatriske posten pasienten blir innlagt ved. Før så var det slik at familien kunne stå som tutor, men dette er forandret for ikke å skape problemer innenfor familien i etterkant når pasienten er blitt frisk igjen. Er ikke 100 % sikker på dette, men mener det var slik det fungerte da jeg jobbet ved en psykiatrisk post for ca 1 år siden. 0 Siter
Gjest Tussi18 Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 Prosedyre ved tvangsinnleggelse: Så vidt jeg husker så må dette gå gjennom en lege, dette kan være legevaktslegen eller en annen lege, og politiet. Legevaktslegen eller den andre legen, evnt. en psykiater må henvise videre til vakthavende lege ved den aktuelle psyk. avdelingen. Politiet må stå som såkalt "tutor", det vil si den instans som krever vedkommende innlagt ved en psykiatrisk avdeling. Men en såkalt tutor erklæring blir som regel ordnet av overlegen eller an av de andre legene ved den psykiatriske posten pasienten blir innlagt ved. Før så var det slik at familien kunne stå som tutor, men dette er forandret for ikke å skape problemer innenfor familien i etterkant når pasienten er blitt frisk igjen. Er ikke 100 % sikker på dette, men mener det var slik det fungerte da jeg jobbet ved en psykiatrisk post for ca 1 år siden. Jeg bare lurte på en ting. Jeg har fått med meg at når en blir tvangsinnlagt, så kommer politiet og henter en. Men det jeg lurer på: hvordan skjer dette egentlig? Kommer politimannen/-damen i uniform og har på en håndhjern og sånn (slik at pasienten ikke skal srikke av), og kjører med politibil, eller kommer politier anonymt, og kjører i en anonym bil. Jeg mener, dersom det foregår på den første måten: er jo ikke bra da. For da vil vel pasientene skamme seg, og føle seg som noen forbrytere(?). Jeg hadde ikke takla det, om jeg hadde blitt tvangsinnlagt og blitt henta av politiet. Eller, spørst jo hvordan det virker da. Heldigvis skal jeg ikke innlegges. (Ikke at jeg har noe imot det, at andre er innlagt. Kjenner flere som har vært/er det, så.....). Men jeg bare lurer jeg. Sikkert teite tanker og spm. men......hvordan er det da??? 0 Siter
Gjest tod Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 I tilleg til det Eddie sier om prosedyrene, så er kriteriene for at noen skal kunne bli tvangsinnlagt at de er å anse som farlige for seg selv eller andre. En psykose kvalifiserer derfor ikke automatisk til tvangsinnleggelse, mens f.eks. en depresjon uten psykotiske symptomer kan gjøre det hvis faren for selvmord anses som høy. 0 Siter
avil Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 I tilleg til det Eddie sier om prosedyrene, så er kriteriene for at noen skal kunne bli tvangsinnlagt at de er å anse som farlige for seg selv eller andre. En psykose kvalifiserer derfor ikke automatisk til tvangsinnleggelse, mens f.eks. en depresjon uten psykotiske symptomer kan gjøre det hvis faren for selvmord anses som høy. Å være sinnsyk (psykotisk) er hovedkriteriet. I tilleg skal man ENTEN være til fare for seg selv eller andre, ELLER miste utsikter til bedring dersom man ikke blir behandlet med det samme. 0 Siter
Gjest tod Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 Å være sinnsyk (psykotisk) er hovedkriteriet. I tilleg skal man ENTEN være til fare for seg selv eller andre, ELLER miste utsikter til bedring dersom man ikke blir behandlet med det samme. Ok. Svaret mitt var nok litt raskt og dilletantisk, men jeg var sikker på at jeg hadde hørt et sted at det var sånn det var. Nuvel, hukommelsen er jo plastisk, så. Eller var det statisk? 0 Siter
frosken Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 Jeg bare lurte på en ting. Jeg har fått med meg at når en blir tvangsinnlagt, så kommer politiet og henter en. Men det jeg lurer på: hvordan skjer dette egentlig? Kommer politimannen/-damen i uniform og har på en håndhjern og sånn (slik at pasienten ikke skal srikke av), og kjører med politibil, eller kommer politier anonymt, og kjører i en anonym bil. Jeg mener, dersom det foregår på den første måten: er jo ikke bra da. For da vil vel pasientene skamme seg, og føle seg som noen forbrytere(?). Jeg hadde ikke takla det, om jeg hadde blitt tvangsinnlagt og blitt henta av politiet. Eller, spørst jo hvordan det virker da. Heldigvis skal jeg ikke innlegges. (Ikke at jeg har noe imot det, at andre er innlagt. Kjenner flere som har vært/er det, så.....). Men jeg bare lurer jeg. Sikkert teite tanker og spm. men......hvordan er det da??? Kommer an på flere faktorer - bla hvor motvillig pasienten er. Mange som blir tvangsinnlagt møter opp selv - enten på sykehuset eller på legevakt osv. Det er ikke nødvendigvis noen dramatikk forbundet med det. Andre ganger er det familie eller venner som klarer å overtale vedkommende til å bli med til lege/sykehus. Hvis pasienten er helt uvillig hjelper politiet til med transport - og bruker de midler som er nødvendige (men forsøker å gjøre situasjonen så lite skremmende som mulig) - noe som innebærer at også de forsøker å lage minst mulig "oppstyr" rundt situasjonen. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. august 2002 Skrevet 5. august 2002 http://forum.doktoronline.no/forum/bin/gotomsg.wa?msgid=688622 0 Siter
Gjest Vil ikke mer Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Jeg bare lurte på en ting. Jeg har fått med meg at når en blir tvangsinnlagt, så kommer politiet og henter en. Men det jeg lurer på: hvordan skjer dette egentlig? Kommer politimannen/-damen i uniform og har på en håndhjern og sånn (slik at pasienten ikke skal srikke av), og kjører med politibil, eller kommer politier anonymt, og kjører i en anonym bil. Jeg mener, dersom det foregår på den første måten: er jo ikke bra da. For da vil vel pasientene skamme seg, og føle seg som noen forbrytere(?). Jeg hadde ikke takla det, om jeg hadde blitt tvangsinnlagt og blitt henta av politiet. Eller, spørst jo hvordan det virker da. Heldigvis skal jeg ikke innlegges. (Ikke at jeg har noe imot det, at andre er innlagt. Kjenner flere som har vært/er det, så.....). Men jeg bare lurer jeg. Sikkert teite tanker og spm. men......hvordan er det da??? Hei. det hender at man benytter kombinasjonen politi og ambulansetjeneste, når man skla hente noen. jeg vet at dersom det er mulig og politiet ikke har kjennskap til deg fra før, så kommer de i sivilbil, men det er gjerne to menn som kommer. En annen ting er også at hvis man ikke er psykotisk og utøver vold mot disse politifolka, kan man oppleve å få en annmeldelse på det. Sprøtt egentlig, når man tenker over hvorfor de kommer. Nei, det er langt bedre å bli med familien frivillig og så bli vrang på legevakt eller psykiatrisk. 0 Siter
avil Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Ok. Svaret mitt var nok litt raskt og dilletantisk, men jeg var sikker på at jeg hadde hørt et sted at det var sånn det var. Nuvel, hukommelsen er jo plastisk, så. Eller var det statisk? Om hukommelsen er flytende, krystallisert eller bare havregraut er vel opp til den enkelte å finne ut av. *s* 0 Siter
Gjest ikke undertegnet Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Prosedyre ved tvangsinnleggelse: Så vidt jeg husker så må dette gå gjennom en lege, dette kan være legevaktslegen eller en annen lege, og politiet. Legevaktslegen eller den andre legen, evnt. en psykiater må henvise videre til vakthavende lege ved den aktuelle psyk. avdelingen. Politiet må stå som såkalt "tutor", det vil si den instans som krever vedkommende innlagt ved en psykiatrisk avdeling. Men en såkalt tutor erklæring blir som regel ordnet av overlegen eller an av de andre legene ved den psykiatriske posten pasienten blir innlagt ved. Før så var det slik at familien kunne stå som tutor, men dette er forandret for ikke å skape problemer innenfor familien i etterkant når pasienten er blitt frisk igjen. Er ikke 100 % sikker på dette, men mener det var slik det fungerte da jeg jobbet ved en psykiatrisk post for ca 1 år siden. Det med at familien ikke blir bedt om å være tutor, når gjaldt det fra? For noen år siden ble jeg presset av en institusjon for eldre om å skrive under tvangsinnleggelse for min mor. De orket ikke ha henne mer siden hun var så urolig. Min far var i live, så jeg mente at det var han i så fall, eller vi to i fellesskap, som i så fall måtte undertegne. De hadde ikke fått tak i min far på telefon, derfor ringte de til meg. De ble skikkelig sure på meg. Det var en stor påkjenning siden jeg allerede var sterkt bekymret for min mors sykdom. Jeg dro fra jobben for å lete etter min far. Fant han på en kafe han pleide å være og satte han inn i situasjonen. Sammen ringte vi institusjonen. Jeg ble da fortalt av en sur dame at de nå hadde ordnet det ved at politiet underskrev. jeg hadde gitt de mobilnummeret mitt, men de hadde ikke giddet å undnerrette meg engang. Jeg ble totalt slått ut. Så det er bra at pårørende slipper denne påkjenningen. Bra hvis det er tilfelle. 0 Siter
Gjest ikke undertegnet Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Kommer an på flere faktorer - bla hvor motvillig pasienten er. Mange som blir tvangsinnlagt møter opp selv - enten på sykehuset eller på legevakt osv. Det er ikke nødvendigvis noen dramatikk forbundet med det. Andre ganger er det familie eller venner som klarer å overtale vedkommende til å bli med til lege/sykehus. Hvis pasienten er helt uvillig hjelper politiet til med transport - og bruker de midler som er nødvendige (men forsøker å gjøre situasjonen så lite skremmende som mulig) - noe som innebærer at også de forsøker å lage minst mulig "oppstyr" rundt situasjonen. 'Minst mulig oppstyr' vil det si at de kommer i sivil? At jeg ble hentet i politibil, viller være mer enn nok (eller retere sagt alt for mye) oppstyr for meg! 0 Siter
Eddie1365380359 Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Det med at familien ikke blir bedt om å være tutor, når gjaldt det fra? For noen år siden ble jeg presset av en institusjon for eldre om å skrive under tvangsinnleggelse for min mor. De orket ikke ha henne mer siden hun var så urolig. Min far var i live, så jeg mente at det var han i så fall, eller vi to i fellesskap, som i så fall måtte undertegne. De hadde ikke fått tak i min far på telefon, derfor ringte de til meg. De ble skikkelig sure på meg. Det var en stor påkjenning siden jeg allerede var sterkt bekymret for min mors sykdom. Jeg dro fra jobben for å lete etter min far. Fant han på en kafe han pleide å være og satte han inn i situasjonen. Sammen ringte vi institusjonen. Jeg ble da fortalt av en sur dame at de nå hadde ordnet det ved at politiet underskrev. jeg hadde gitt de mobilnummeret mitt, men de hadde ikke giddet å undnerrette meg engang. Jeg ble totalt slått ut. Så det er bra at pårørende slipper denne påkjenningen. Bra hvis det er tilfelle. Hei igjen! Uff da dette hørtes ikke ut som noen koselig historie. Har vært igjennom det samme selv med kona mi og det er det værste jeg har opplevd noen sinne. Når dette med familie som tutor ble tatt vekk er jeg ikke sikker på, men hvis jeg ikke tar helt feil så var det utpå høsten en gang i fjor. Men er ikke helt sikker. Lykke til videre, og så er det deilig at vi pårørende slipper unna den papirmølja. 0 Siter
Eddie1365380359 Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Jeg bare lurte på en ting. Jeg har fått med meg at når en blir tvangsinnlagt, så kommer politiet og henter en. Men det jeg lurer på: hvordan skjer dette egentlig? Kommer politimannen/-damen i uniform og har på en håndhjern og sånn (slik at pasienten ikke skal srikke av), og kjører med politibil, eller kommer politier anonymt, og kjører i en anonym bil. Jeg mener, dersom det foregår på den første måten: er jo ikke bra da. For da vil vel pasientene skamme seg, og føle seg som noen forbrytere(?). Jeg hadde ikke takla det, om jeg hadde blitt tvangsinnlagt og blitt henta av politiet. Eller, spørst jo hvordan det virker da. Heldigvis skal jeg ikke innlegges. (Ikke at jeg har noe imot det, at andre er innlagt. Kjenner flere som har vært/er det, så.....). Men jeg bare lurer jeg. Sikkert teite tanker og spm. men......hvordan er det da??? Hei! INGEN SPØRSMÅL ER DUMME!!!!!!! Dette med tvangsinleggelse varierer fra sted til sted og fra gang til gang. Dette avhenger av hvor urolig pasienten er. Det er ikke alltid at det er nødvendig at politiet foretar inleggelsen hvis familien / andre kan få med seg vedkommende uten makt. I disse tilfellene blir en såkalt tutor erklæring skrevet på kammeret med bakgrunn i opplysninger som de får fra vakthavende lege / overlegen ved avdelingen der pesienten bli innlagt. Hvis pasienten er veldig urolig og det er fare for liv og helse til de som er rundt vedkommende så blir pasienten lagt i gjern for at vedkommende ikke skal kunne skade andre, men politiet prøver så langt det er mulig å ikke bruke makt. Hvorvidt de kommer uniformert varierer også, men politiet er blitt flinkere til å ta slike oppdrag med sivile biler, i hver fall når de må hente vedkommende hjemme. Noen ganger blir det også brukt ambulanse sammen med politiet, men alt avhenger av situasjonen. Håper du ble litt klokere etter å ha lest dette. Det er bare å spørre så skal jeg svare så langt jeg klarer. 0 Siter
Gjest tenkeren Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Hei igjen! Uff da dette hørtes ikke ut som noen koselig historie. Har vært igjennom det samme selv med kona mi og det er det værste jeg har opplevd noen sinne. Når dette med familie som tutor ble tatt vekk er jeg ikke sikker på, men hvis jeg ikke tar helt feil så var det utpå høsten en gang i fjor. Men er ikke helt sikker. Lykke til videre, og så er det deilig at vi pårørende slipper unna den papirmølja. Hei Eddie. Bare lurte på om hvordan du hadde det etter at du hadde lagt inn konen din med tvang? Du sier at det er det verste du har vært med på, hvordan da mener du? Hva syntes kona di om å bli innlagt av deg? Bare lurer jeg? 0 Siter
Eddie1365380359 Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Hei Eddie. Bare lurte på om hvordan du hadde det etter at du hadde lagt inn konen din med tvang? Du sier at det er det verste du har vært med på, hvordan da mener du? Hva syntes kona di om å bli innlagt av deg? Bare lurer jeg? Hei! Etter å ha blitt skjelt ut i 1 time på psykiatrisk avd, mens vi ventet på legen, av den du elsker mest av alt her i verden så er du rimelig knekt etterpå. Det jeg fikk var nummeret inntil psykisk terror. Hun gjorde ikke dette fordi hun var sint på meg, men fordi hun var så dårlig at hun ikke visst hva hun gjorde. Så vidt jeg husker så var jeg helt sluttkjørt etterpå, men sov ikke mange timene natten etterpå.fordi jeg følte meg råtten som hadde gjort dette mot henne, samtidig som jeg visste at det var eneste løsningen til at hun skulle bli bedre. Når hun endelig kom til seg selv igjen etter et par dager så likte hun det ikke, men vi kom godt over ens senere og vi er fortsatt gift. Mer enn dette synes jeg ikke det er vits å skrive noe om. Vil helst legge dette bak meg! Hilsen 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 'Minst mulig oppstyr' vil det si at de kommer i sivil? At jeg ble hentet i politibil, viller være mer enn nok (eller retere sagt alt for mye) oppstyr for meg! Hvorfor må du trekke det så langt at det i det hele tatt blir nødvendig med politi. Kan du ikke bare sette deg i bilen til dine pårørende eller i en taxi? 0 Siter
Gjest tenkeren Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Hei! Etter å ha blitt skjelt ut i 1 time på psykiatrisk avd, mens vi ventet på legen, av den du elsker mest av alt her i verden så er du rimelig knekt etterpå. Det jeg fikk var nummeret inntil psykisk terror. Hun gjorde ikke dette fordi hun var sint på meg, men fordi hun var så dårlig at hun ikke visst hva hun gjorde. Så vidt jeg husker så var jeg helt sluttkjørt etterpå, men sov ikke mange timene natten etterpå.fordi jeg følte meg råtten som hadde gjort dette mot henne, samtidig som jeg visste at det var eneste løsningen til at hun skulle bli bedre. Når hun endelig kom til seg selv igjen etter et par dager så likte hun det ikke, men vi kom godt over ens senere og vi er fortsatt gift. Mer enn dette synes jeg ikke det er vits å skrive noe om. Vil helst legge dette bak meg! Hilsen Vel, grunnen var at jeg bare lurte. takk for ditt svar 0 Siter
Eddie1365380359 Skrevet 6. august 2002 Skrevet 6. august 2002 Vel, grunnen var at jeg bare lurte. takk for ditt svar Bare koselig! 0 Siter
Gjest Tussi18 Skrevet 11. august 2002 Skrevet 11. august 2002 Hvorfor må du trekke det så langt at det i det hele tatt blir nødvendig med politi. Kan du ikke bare sette deg i bilen til dine pårørende eller i en taxi? Jeg skal ikke innlegges, var bare noe jeg har lurt på. Jeg tror nok at dersom jeg skulle blitt innlagt, og måtte velge mellom frivillig eller tvang, så hadde jeg nok valgt det første. Men som sagt, skal ikke legges inn. Var bare no jeg lurte på.... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.