Gå til innhold

For lite minne eller?


Amiga

Anbefalte innlegg

I det siste når jeg lar PCn stå på en stund så får jeg alt for lite minne, mange ganger uten å ha så mange vinduer oppe, hva kan det komme av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags OS har du, og hvor mye minne har du i maskinen?

"..............."

OS WIN 98 SE, 128 RAM, jeg har heller ikke installert eller lastet ned noe i det siste som skulle oppta mye minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OS WIN 98 SE, 128 RAM, jeg har heller ikke installert eller lastet ned noe i det siste som skulle oppta mye minne.

Windows 98 er dårlig på minnehåndtering, slik at det ofte oppstår såkalte minnelekkasjer - minne som er brukt blir ikke frigjort igjen etterpå. Sannsynligvis ligger det et program i bakgrunnen og spiser minne. Jeg lastet ned et program for å overvåke minneforbruket på Windows 98 en gang, men jeg har dessverre glemt hva det heter, og den partisjonen er nå formatert og har Linux på seg :) Men dette programmet ser relativt greit ut: http://www.tiler.com/FreeMeter/Features.htm - med det kan du se hvilke programmer/prosesser som ligger i bakgrunnen og hvor mye minne de bruker. Det finnes også programmer som kan frigjøre minne som ikke er i bruk, men disse programmene har ofte en tendens til å gjøre systemet mer ustabilt. Da er kanskje en omstart å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows 98 er dårlig på minnehåndtering, slik at det ofte oppstår såkalte minnelekkasjer - minne som er brukt blir ikke frigjort igjen etterpå. Sannsynligvis ligger det et program i bakgrunnen og spiser minne. Jeg lastet ned et program for å overvåke minneforbruket på Windows 98 en gang, men jeg har dessverre glemt hva det heter, og den partisjonen er nå formatert og har Linux på seg :) Men dette programmet ser relativt greit ut: http://www.tiler.com/FreeMeter/Features.htm - med det kan du se hvilke programmer/prosesser som ligger i bakgrunnen og hvor mye minne de bruker. Det finnes også programmer som kan frigjøre minne som ikke er i bruk, men disse programmene har ofte en tendens til å gjøre systemet mer ustabilt. Da er kanskje en omstart å foretrekke.

Takk, da får jeg prøve dette! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøv FreeMem. Det står det er en shareware, men jeg har hatt programmet lenge. Det frigjør minne på en måte.

Jeg prøvde det i fjor en gang og merket ikke noen forkjell mener jeg, kan jeg ha gjort noe galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Dette problemet oppstår gjerne når en har et P2P program. Eller andre internettprogrammer.

Bruker selv RamIdle og setter en viss ram som skal være fri. Før jeg installerte programmet gikk jeg tom for ram etter få timer og alt krasjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet oppstår gjerne når en har et P2P program. Eller andre internettprogrammer.

Bruker selv RamIdle og setter en viss ram som skal være fri. Før jeg installerte programmet gikk jeg tom for ram etter få timer og alt krasjet.

Hva er et P2P program? Tro om MSN kan ha skylden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det i fjor en gang og merket ikke noen forkjell mener jeg, kan jeg ha gjort noe galt?

Litt flaut å innrømme det, men jeg merker ikke noe jeg heller ;o)

Har hatt programmet lenge, så jeg vet ikke hvordan pc`en blir ved å ikke ha det.

Innstillingene har jeg heller ikke satt meg så nøye inn i. Har satt den på 192mb som skal frigis 20 ganger(maks). Ser jo nede på oppgavelinjen at minne "synker og stiger". Men dette med "idle" skjønner jeg ikke noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

petter smart

Hva er et P2P program? Tro om MSN kan ha skylden?

Peer to peer. F.eks. kazaa, morpheus, direct connect. Som brukes for å laste ned musikk, filmer osv. De tar mye minne og win98 tar det ikke tilbake etter bruk. Så går en tom.

Tviler på at msn har skylden.

Men installer et minne-program, som ram idle, så slipper du disse problemene. Uansett hva de skyldes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...