Gå til innhold

sykepleier i vikarbyrå...


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Det høres vel bra ut?

Alle vet jo at vi tjener mye bedre enn vanlige annsatte.

Urettferdig,mener vel de fleste,og en liten tanke misunnelse fra de som jobber ved samme sted til vesentlig lavere lønn.

Jeg kan bare dele noen erfaringer som annsatt i vikarbyrå i noen år.

For det første: Når andre begynner som vanlig annsatt sykepleier,får en ca. 6 ukers opplæring.

Vikarer får ingen opplæring,og skal helst kunne rutinene på avdelingen på forhånd.

De skal vite hvor ting ligger på de forskjellige avdelingene.

En må som vikar regne med å ta vakter innenfor områder som er ukjent,siden en skal kunne helt elimentære kunnskaper om alt som har med alle sykdommer å gjøre.

En skal være imøtekommende ,nøytral til konflikter,være forsiktig med kritikk.

En må være svært gjennomtenkt med hva en sier og hva en svarer.

For all del ikke snakk om lønnen til noen .

Er det noe å utsette på arbeidet,har en ikke rett på å få vite det direkte fra personen,men gjennom andre instanser.

En har ingen rettigheter ved evnt. kritikk på arbeidet.

Her er det alltid kun en side av saken.

Og om kritikken er berettiget eller om det ligger misunnelse bak,er det vel ingen som egentlig vet.

Det sosiale livet på jobben er lik null.

Ingen gidder å medregne en person som bare stikker innom for å ta noen vakter.

Og dessuten tjener vi jo så bra,at hva skal vi med den sosiale kontakten?

En kan aldri regne med å få rolige dager på jobb.

En blir innleid kun når det er krise og mangel på personale.

Den minste lille ting blir lagt merke til,en er jo ny hele arbeidsåret.

En skal tillpasse seg nye mennesker,nye arbeidsoppgaver,og pasientgrupper daglig.

En får oppleve å bli utstøtt av de lavtlønnede arbeidskollegaene.

For selv om de aller fleste virker tillsynelatende hyggelige og greie,kan en være sikker på at ord som er sagt blir brukt mot en senere.

En bør helst ikke åpne munnen for å være på den sikre siden.

Høres dette fristende ut?

Ja lønnen er bra,og jeg har jo valgt dette selv.

Det er jo bare å slutte som vikar.

Det jeg vil frem til er :

Før dere vanlige sykepliere dømmer og baksnakker oss vikarer,så husk:

Vi fortjener hvert et øre av det vi tjener.

Jeg for min del har funnet ut at foreløbig er vi for få.

Og jeg vil velge meg tilbake til det faste trygge arbeidsmiljøet .

Det er bare synd at mangelen er for stor på sykepleiere i dag.

Og at en slik misstrivsel i et slikt arbeidmiljø,fører tl at lønnen ikke blir presset opp.

Det går til sutt tilbake på de vanlige lavtlønnede sykepleirne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trist, men ikke uventet.

Forøvrig er det bare ÈN grunn til at sykepleiere har "dårlig" lønn, og det er at man i realiteten bare har ÈN arbeidsgiver- det offenlige, samt at arbeidstakerorganisasjonene er befolket av avdankede kommunister...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, men ikke uventet.

Forøvrig er det bare ÈN grunn til at sykepleiere har "dårlig" lønn, og det er at man i realiteten bare har ÈN arbeidsgiver- det offenlige, samt at arbeidstakerorganisasjonene er befolket av avdankede kommunister...

Så den "dårlige" lønna har ikke truffet bransjen din ennå? *s*

"avdanka kommunister" *ler* du Conan, du Conan ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være grusomt å jobbe under slike forhold. Grunnen må være at de faste er overarbeidet og derav deres oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den "dårlige" lønna har ikke truffet bransjen din ennå? *s*

"avdanka kommunister" *ler* du Conan, du Conan ;o)

Vel, etter årets lønnsoppgjør, er plutselig ikke lønnen til sykepleierne såååå dårlig lenger, selv om den er langt fra bra for de fleste.

Det er jo sykepleiernes egne organsiasjoner som er de første til å stå på barikadene mot privatisering av helsevesenet, noe som ville ført til konkurranse på arbeidsgiversiden. Konkurranse om et knapt gode, i dette tilfelle sykepleiernes arbeidskraft, har en tendens til å presse prisen eller lønnen opp.

I tillegg skriker man over seg over "lik lønn", slik at en sykepleier på Elverum, som bor herskapelig for noen få tusenlapper i måneden, skal ha nøyaktig samme lønn som en som bor i Oslo, Bergen eller Tromsø, der bare bokostnaden for en enkel hybel omtrent tilsvarer netto lønn.

Så, organsiasjonene er i høyeste grad a part of the problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo typisk 'velferdsnorge' - man blir dritsure på de som har det bedre enn en selv - men istedenfor å gjøre noe med saken så reagerer de med misunnelse , baksnakking og div.

Vil man ha noe får man jobbe for det selv - ellers holde kjeft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest null sympati

Jeg trodde endel av problemet faktisk var at det var mangel på sykepleiere jeg -- er det ikke derfor de har vikarer? Hadde de satt inn alle vikar-pleierne i fastestillinger hadde de kanskje hatt mer å lønne de fastansatte med og vikarer ble brukt ved sykdom som ved andre arbeidsplasser. Grunnen til at fast ansatte sykepleiere er imot det dere driver med er at dere ødlegger for den generelle fremdriften av arbeidsplassen.

Så at du har det så fælt på jobb - det kan du skylde deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 ukers opplæring .... Det er det ikke her . Max 1 dag kombinert med arboppgaver. Hvilken kommune har råd til å gi 6 ukers opplæring da???

Høres ut som om du er utbrent. Å gi seg i kast med ukjente oppgaver er jo slik yrket er da. Hva med hjemmesykepleien da .. er ikke så langt unna vikartjenesten der heller .Tror kanskje du må revurdere din situasjon og heller komme inn i en positiv tankerekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt nedskrevet!

Så viktig er ikke god lønn for meg, at jeg vil ofre et flott & trygt arbeidsmiljø og gode rutiner.

Min kollega holdt ut i 3 mnd som sykepleier i vikarbyra, enda så fast innstilt han var på å tjene masse mer spenn.

Likevel flott at vikarbyråene finnes, for de som ønsker endeløse utfordrninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...