Gå til innhold

Gulost med mugg.


Gjest pizza

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Det store viLLe farLige sniLLe grompedyret

Bare skjær bort det ytterste laget med mugg på så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Jeg blir heller aldri klok på dette.

Har les, når det gjelder mat med mugg, at slik mat skal kastes. Mugg er et tegn på en prosess som allerede har foregått i maten. Mugg er altså ikke det første tegn på at maten begynner å bli dårlig, men et resultat av en forringelses-prosess.

Hiv all mat med mugg på, er det rådet som derfor har blitt gitt.

Derfor overrasker det meg at det er så mange som, når det gjelder gulost, bare fjerner det grønne, og så bruker resten. Gulost er vel ikke annerledes enn andre ting når det gjelder naturens lover.

Jeg bruker en mellomting da. Hvitt belegg fjerner jeg bare. Men er det grønt, kaster jeg hele osten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ostespiseren

Jeg blir heller aldri klok på dette.

Har les, når det gjelder mat med mugg, at slik mat skal kastes. Mugg er et tegn på en prosess som allerede har foregått i maten. Mugg er altså ikke det første tegn på at maten begynner å bli dårlig, men et resultat av en forringelses-prosess.

Hiv all mat med mugg på, er det rådet som derfor har blitt gitt.

Derfor overrasker det meg at det er så mange som, når det gjelder gulost, bare fjerner det grønne, og så bruker resten. Gulost er vel ikke annerledes enn andre ting når det gjelder naturens lover.

Jeg bruker en mellomting da. Hvitt belegg fjerner jeg bare. Men er det grønt, kaster jeg hele osten.

Da lar man osten stå i kalde og mørke kjellere o.l nettopp for å mugne...

...men da er det en delikatesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke undertegnet

Da lar man osten stå i kalde og mørke kjellere o.l nettopp for å mugne...

...men da er det en delikatesse.

Ja, det er noe rare greier!

Men tror det har noe med at det blir gjort i kontrollerte former. Slik at det ikke blir som mugg som utvikler seg på vanlig måte.

På den annen side, så er det jo ofte et eller annet i media om slike oster. Trukket tiblake fra markedet, må ikke brukes av gravide, folk som er blitt syke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Da lar man osten stå i kalde og mørke kjellere o.l nettopp for å mugne...

...men da er det en delikatesse.

Ja, det er noe rare greier!

Men tror det har noe med at det blir gjort i kontrollerte former. Slik at det ikke blir som mugg som utvikler seg på vanlig måte.

På den annen side, så er det jo ofte et eller annet i media om slike oster. Trukket tiblake fra markedet, må ikke brukes av gravide, folk som er blitt syke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Mugg er giftig, og giften er ofte av en type som er svært skummel. Nyresvikt og snikende død etter flere dager er ikke uvanlig. Motmidler finnes ikke. Enkelte muggsopparter utskiller sterkt kreftfremkallende stoffer, f.eks. Aspergillus Flavus og Aspegillus Niger som utskiller aflatoksin. Det skrives enkelte steder at det ikke er nok å skjære vekk det synlige mugget, fordi muggsoppen sender tråder ddypt inn i osten eller syltetøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spise. Muggsopp produserer toksiner (giftstoffer) og disse er ikke bra å spise. Muggsoppen er dessuten mye dypere inne i maten den vokser på enn det du ser. Er omtrent som isfjell, 1/10 er det du ser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seint svar, men:

For faste matvarer (som ost) gjelder som tommelfingerregel at det holder å skjære vekk mugglaget.

For flytende matvarer (som syltetøy) er det ikke noen redning - der skjer det som er beskrevet lenger nede; det sendes lange tråder av mugg ned i matvaren, og ikke bare på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...