Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 61 år og har vært yrkes-aktiv i mer enn 35 år.

Jeg røyker daglig 17-19 sigaretter. Jeg har hatt meget god helse i hele min aktive karriere, fravær fra jobb har vært minimalt (mindre enn 30 dager på 35 år). Jeg har regelmessig gått til bedrifts-lege som ikke har funnet noe galt (bortsett fra røyken), tvert imot, prøvene har vært stabilt gode. Siste undersøkelse var i november 2001 og alle prøvene var meget tilfredstillende.

Fra årskiftet gikk jeg over i en 40% stilling og jobber derfor ikke så mye som tidligere. I hele vinter og våres har jeg benyttet mye av den "nye" fritiden til å trene fast tre dager pr. uke i helse-studio. Ellers har jeg mosjonert regelmessig med spaser-turer på 30 min om kveldene og noe legre turer i helgene, men ikke så mye av dette i det siste på grunn av all treningen og golf-spill 2-3 dager pr. uke.

I mai begynte jeg å få "krampe-tendenser" (knip) i maven, takene kom og gikk og de varte sjelden lenge (10-15 min.) Etter vel 14 dager (31. mai) gikk jeg til min primær-lege som undersøkte meg lett. Etter å ha trykk på maven konkluderte han med at jeg hadde for mye luft i maven

og anbefalte meg å gå mer turer (og slippe "luften" når jeg følte for det). Hvis det ikke bedret seg til St.Hans skulle jeg komme tilbake. Da maven var like problem-fyllt ville jeg ta en grundigere undersøkelse og oppsøkte Røde Kors Klinikk den 17.6. Her var jeg hos en spes. i almenmedisin som beordret og bestilte en rekke prøver / undersøkelser. Jeg tok alle mulige blod-prøver og leverte også senere en avførings-prøve for kontroll. Den 19.6 tok jeg noe de kalte CT-undersøkelse ved Oslo Røntgen-institutt (istedenfor ultra-lyd da de ikke hadde kapasitet på sommeren til dette, skulle i følge legen være minst like grundig). Videre var jeg igjennom en stor tykk-tarms undersøkelse med masse bilder den 27.6 ved samme sted, undersøkelsen skjedde etter faste og tømming i nesten ett døgn på forhånd).

1/7 var jeg tilbake hos legen ved Røde Kors som kunne fortelle at alla prøver var gode og at de ikke hadde funnet noe galt. Legen konkluderte med at det ikke var noe galt anatomisk, men at det måtte være funksjonelle plager. Som bedriftslegen alltid har kommentert, sa også denne legen at jeg hadde meget bra blodtrykk, som en meget yngre og godt mosjonerende mann. Når jeg nevnte at min primær-lege hadde antydet for mye luft, trodde også denne legen at det kunne være en årsak. Han ga meg deretter resept på Ceolat som jeg skulle tygge 1-2 tabletter av hver kveld i forbindelse med mat. Inge ting ble noe bedre, men takene var blitt noe hardere siden de startet og varte lengre. Da jeg kom over en artikkel om antioksidanter som reklamerte for Astaxin ville jeg prøve dette. Siden 20 juli har jeg tatt 1 slik tablett hver dag. Da takene ikke ble bedre (snarere noen ganger værre) av Astaxin, mens jeg derimot fikk symtomer av kvalme og dårlig matlyst(hadde ikke hatt dette tidligere) som middelet skulle hjelpe for, bestemte jeg meg igår for å slutte med dette fra og med idag og skrive til dere for råd. I tillegg til at knipene i maven som varierer i styrke og lengde, føles det noen ganger som jeg får "stikk-smerte" under venstre bryst. Jeg skulle gjerne ha noen råd om hva jeg kan gjøre eller om det er andre medisiner/midler som kan hjelpe. Takknemlig for snarlig svar, jeg betaler mer enn gjerne for ditt personlige råd.

Oles

PS Nå har dette "uføret" vart i nesten 3 måneder. DS

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66454-mavetr%C3%B8bbel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Ettersom alle prøvene (blodprøver, CT og tykktarmsundersøkelse) viste normale funn og hvis man har påvist økt mengde luft i magen din og smertene lindres når du får tømt ut luft, kan man kanskje velge å se tiden litt an. Det er imidlertid vanskelig å gi deg en trygg vurdering av dette pr. brev.

Hvis smertene først og fremst opptrer ved fysiske anstrengelser og sitter øverst i magen, kan man dvele litt ved muligheten for hjertesykdom. Hvis smertene, er lokalisert til en av sidene øverst i magen, kan man vurdere muligheten av gallesten dersom smertene opptrer etter måltid eller nyresten dersom de stråler ned mot lysken. Dersom syrenøytraliserende midler hjelper og ubehaget sitt øverst i midten av magen, kan irritasjon av magesekk eller spiserør være en mulighet.

Iblant velger man å gjenta undersøkelser som har vist normale funn innledningsvis for å sjekke om de på et senere tidspunkt gir holdepunkter for sykdom dersom plagene vedvarer eller utvide med andre undersøkelser som f.eks. MR (ligner litt på CT).

Jeg beklager at jeg ikke kan gi deg et klarere svar og foreslår at du oppsøker lege på nytt, hvis ubehaget vedvarer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66454-mavetr%C3%B8bbel/#findComment-303912
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...