Gå til innhold

Auke i trafikkulykker.


Grip

Anbefalte innlegg

Det underlege skjer at talet på daude i trafikkulukker aukar, samstundes som bilane og vegane blir betre og sikrare, og fartsgrensene lågare.

Samferdslepolitikarane og vegstyresmaktene klør seg i ræva og lurer på kva som skjer. Etter å ha klødd seg ferdig, vil dei sette opp fleire fotoboksar, sette ned fartsgrensene enda meir og rettar peikefingeren mot bilfolket. Politiet veit nok betre, men torer ikkje seie noko av frykt for å bli politisk ukorrekt og falle i nåde hos den politiske leiinga.

Vi som ferdast etter vegen, veit godt kva som no skjer. Det siste året har det gått ei bølgje over landet med massiv nedsetting av fartsgrenser, spesielt frå 80 til 70. Det er ikkje lenger samsvar mellom fartsgrense og den fart som er rimeleg å halde på den aktuelle vegen.

Halvdelen av bilistane (krf-folk, sv'arar, pensjonistar, kvinnfolk og trygdelemar) følgjer alltid lojalt alle fartsgrenser, medan vi andre køyrer passande...etter tilhøva.

Dei evindelege 70-grensene fører med seg at halvparten av bilistane blir aggressive og skal forbi. Ein kan ikkje ligge og file i 70 på vegar der farta bør vere 80-100.

Konsekvensen blir uro i trafikken, forbikøyringar, sinne og peikefingrar...og ulukker.

Dette veit jo vi som ferdast etter vegen. Kvifor skal det vere så helvetes vanskeleg å skjøne at fartsgrensene må tilpassast vegane, og at dette er ein helvetes viktig jobb for trafikktryggleiken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har gjort en nøye undersøkelse og funnet ut hvordan de ulykkene som har skjedd, skjedde, forstår jeg?

Skulle gjerne likt å vite hvor mange av dødsulykkene skjer ved forbikjøringer på veier med nedsatt fartsgrense?

Og hvor mange av dem som rett og slett skjer pga idioter som dette:

http://aftenbladet.no/magasin/viogvare/article.jhtml?articleID=132694

Beste hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilist

'...fartsgrensene må tilpassast vegane...'

... eller bilistene tilpasse seg fartsgrensene...

Mer fart og høyere biltetthet = mer død og ulykke. Sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for ikke å snakke om dem som konsekvent kjører 10 km. under det lovlige fartsgrensen i sol og på tørre veger. Da blir undertegnede rasende og blir en smule trafikkfarlig.

Du - vet du hvor høy bot man kan få for å kjøre gjennom en veg med " all gjennomkjøring forbudt"- skilt. Det er en h... bomstasjon som er til stor irritasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en nøye undersøkelse og funnet ut hvordan de ulykkene som har skjedd, skjedde, forstår jeg?

Skulle gjerne likt å vite hvor mange av dødsulykkene skjer ved forbikjøringer på veier med nedsatt fartsgrense?

Og hvor mange av dem som rett og slett skjer pga idioter som dette:

http://aftenbladet.no/magasin/viogvare/article.jhtml?articleID=132694

Beste hilsen fra

Det er utrolig hvor fascinerende teite folk kan være. De er mer engsetlige for å bli tatt av politiet enn de er for å skade eller drepe noen.

Håper de finner hvert sitt tre som de kan pløye inn i i høy hastighet slik at vi får dem bort fra veien så de ikke kan ødelegge andres liv med idiotskapen sin.

Har forøvrig en svoger som ble tatt i 130 km/t med sin 4 år gamle sønn sovende i baksetet. Say no more!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at bilimportørene i dag bare får solgt, og strengt tatt lov til å selge, biler som er dertil egnet for en maxhastighet på 70 km/t. Jeg snakker selvsagt om alle disse skeivøyde sakene hvis navn er Hunday, Kia, Maza, Suzuki og guden vet hva. Når sjåfører av slike biler blir utolmodige så smeller det. Politikerne burde derfor snudd politikken på hodet og ført en skatte- og avgiftspolitikk som stimulerte potensielle kjøpere til å kjøpe biler av kurrant merke med minimum 2000ccm og 150 hk. Å ettermontere turbo burde vært gratis. Sånn rent bortsett fra det, har jeg kommet frem til at Hansvik 18 Combi er en grei båt til både fiske og dagstur.

Forøvrig er jeg helt enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'...fartsgrensene må tilpassast vegane...'

... eller bilistene tilpasse seg fartsgrensene...

Mer fart og høyere biltetthet = mer død og ulykke. Sånn er det.

"Mer fart og høyere biltetthet = mer død og ulykke. Sånn er det."

Nei, det stemmer ikke. På autobahn i Tyskland og andre land er det få ulykker i forhold til trafikktettheten. Bredere veier og adskilte kjørefelt er tingen. Jo, jeg vet det koster for mye i et land med 4 mil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en nøye undersøkelse og funnet ut hvordan de ulykkene som har skjedd, skjedde, forstår jeg?

Skulle gjerne likt å vite hvor mange av dødsulykkene skjer ved forbikjøringer på veier med nedsatt fartsgrense?

Og hvor mange av dem som rett og slett skjer pga idioter som dette:

http://aftenbladet.no/magasin/viogvare/article.jhtml?articleID=132694

Beste hilsen fra

Det er rart at talet på idiotar skulle stige så markant denne sommaren.

Dessutan: når fartsgrensene er kunstig låge, skaper det uro i trafikkbilete. Forbikøyringar er ein konsekvens. Andre verknader er aggressivitet, for kort avstand til bilen framfor, redusert merksemd, vilje til å ta større risiki.

Poltikarane gløymer at bilistar er menneske som alltid kjem til å gjere feil. Dei er ikkje villige til å gjere det einaste som hjelp: firefelts vegar på dei mest trafikkerte strekningane, kfr nyvegen i Vestfolk.

I dag sender dei folk ut på vegar der bilistar møtest i 80-100 km/t med eit par meters klaring, i beste fall. I alle andre samanhenger ville dette bli etterforska som nestenulukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at bilimportørene i dag bare får solgt, og strengt tatt lov til å selge, biler som er dertil egnet for en maxhastighet på 70 km/t. Jeg snakker selvsagt om alle disse skeivøyde sakene hvis navn er Hunday, Kia, Maza, Suzuki og guden vet hva. Når sjåfører av slike biler blir utolmodige så smeller det. Politikerne burde derfor snudd politikken på hodet og ført en skatte- og avgiftspolitikk som stimulerte potensielle kjøpere til å kjøpe biler av kurrant merke med minimum 2000ccm og 150 hk. Å ettermontere turbo burde vært gratis. Sånn rent bortsett fra det, har jeg kommet frem til at Hansvik 18 Combi er en grei båt til både fiske og dagstur.

Forøvrig er jeg helt enig i det du skriver.

Mi røynsle er at det nettopp er folk i slike riskokarar som er den største plaga. Nåvel.

Hansvik har eg alltid lik. 18-fotaren er veldig grei skute. Eg reknar med kombi'en er den med eit overbygg framme og eit romsleg sjølvlensande dekk bak. Den bør vel ha ein 30-50 hestar. Det fine med han er at ein kjem seg til havs på kort tid, og kan ta seg inn dersom det bles opp.

Så vidt eg hugsar, kan ein også leggje seg føre ei natt ombord.

Bra skute...relativt rimeleg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...for ikke å snakke om dem som konsekvent kjører 10 km. under det lovlige fartsgrensen i sol og på tørre veger. Da blir undertegnede rasende og blir en smule trafikkfarlig.

Du - vet du hvor høy bot man kan få for å kjøre gjennom en veg med " all gjennomkjøring forbudt"- skilt. Det er en h... bomstasjon som er til stor irritasjon.

I tillegg kjem at dei fleste fartsmålarar i bilar viser 5-10% for mykje. Det at folk ikkje er klar over dette, er jævla irriterande for oss som veit det, og justerar hastigheita deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi røynsle er at det nettopp er folk i slike riskokarar som er den største plaga. Nåvel.

Hansvik har eg alltid lik. 18-fotaren er veldig grei skute. Eg reknar med kombi'en er den med eit overbygg framme og eit romsleg sjølvlensande dekk bak. Den bør vel ha ein 30-50 hestar. Det fine med han er at ein kjem seg til havs på kort tid, og kan ta seg inn dersom det bles opp.

Så vidt eg hugsar, kan ein også leggje seg føre ei natt ombord.

Bra skute...relativt rimeleg også.

Den tar seg selvsagt ikke ut inne i skogen i oslofjorden hvor Hydroliftene regjerer, men her i vest er det greit med en liten lukket cabin og et selvlensende akterdekk ja. Med 50 hester (som er ganske vanlig) tar den seg kjapt frem mellom holmer og skjær. Dessuten tåler den en bølgeskvett. Disse skjærgårdsjeepene er for homser og homseting er dyrt.

Du bør vel snart bytte ut den gamle BMW'en din også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en nøye undersøkelse og funnet ut hvordan de ulykkene som har skjedd, skjedde, forstår jeg?

Skulle gjerne likt å vite hvor mange av dødsulykkene skjer ved forbikjøringer på veier med nedsatt fartsgrense?

Og hvor mange av dem som rett og slett skjer pga idioter som dette:

http://aftenbladet.no/magasin/viogvare/article.jhtml?articleID=132694

Beste hilsen fra

I følge en Sintef-rapport er det vel bare 6% av døds-ulykkene som skyldes for høy fart.

Man kan selvfølgelig mene at man aldri skal ha så høy fart at man kan dø av det, men i såfall skyldes 100% av ulykkene for høy fart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kartoffel

Det er rart at talet på idiotar skulle stige så markant denne sommaren.

Dessutan: når fartsgrensene er kunstig låge, skaper det uro i trafikkbilete. Forbikøyringar er ein konsekvens. Andre verknader er aggressivitet, for kort avstand til bilen framfor, redusert merksemd, vilje til å ta større risiki.

Poltikarane gløymer at bilistar er menneske som alltid kjem til å gjere feil. Dei er ikkje villige til å gjere det einaste som hjelp: firefelts vegar på dei mest trafikkerte strekningane, kfr nyvegen i Vestfolk.

I dag sender dei folk ut på vegar der bilistar møtest i 80-100 km/t med eit par meters klaring, i beste fall. I alle andre samanhenger ville dette bli etterforska som nestenulukker.

"Det er rart at talet på idiotar skulle stige så markant denne sommaren."

Ikke så veldig rart. Det har aldri vært så mange som har feriert og fartet rundt omkring i norge som i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...