Gå til innhold

Skolebøker til videregående (gymnas)


Gjest ikke undertegnet

Anbefalte innlegg

Gjest ikke undertegnet

Min sønn sier at de ikke bør skaffes før etter skolen har begynt.

Stemmer det?

Han er litt sløv og giddesløs for tida, så jeg stoler ikke helt på meldingene fra den kanten akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er iallefall ikke før da tidligere elever selger bøker til halv pris. Så om han ikke vil kjøpe de til full pris i butikken er det lurt å vente til de første skoledagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dubreuilh

Din giddalause sønn har nok rett. Både prismessig, men muligens også praktisk. Det ville kanskje ikke gjort noe om han hadde fått boklista fra skolen først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør vente til man har snakket med faglæreren, og bl.a hørt om det er mulig å kjøpe eldre utgaver (brukt) selv om den nyeste står på listen. Noen ganger er det minimale forskjeller, dette vet faglærer. Noeng anger byttes det faglærer like oppunder semesterstart, og ulike lærere bruker ulike bøker. Så det er greit å vente, men ikke vent for lenge, da er bøkene utsolgt.

Blokker, permer osv kan jo kjøpes nå, hvis du synes han bør starte med noe..

Bøkene kjøpes brukt fra tidligere elever, eller på de store bokhandlerne. Vær obs på ulike utgivelser, noenganger kan forrige utgave være ubrukelig. Ikke stol 100% på de som selger bøker, de vil uansett prøve å bli kvitt de utgåtte utgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for å få tak i boklista fra skolen.

Så lenge du vet hvilke bøker han skal ha, kan du jo velge om du vil kjøpe i bokhandelen nå eller vente på at bruktbokselgerene (tidligere elever og noen bokhandler) kommer på banen.

Husk bare at det må være riktig utgave (opplaget spiller ingen rolle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke undertegnet

Takk for svar!

Da kan mor slappe av.

Det er jo ikke JEG som skal kjøpe bøkene da. Selv om jeg betaler. Jeg regnet da med at en 16-åring greide såpass.

Eller er det en regel om at foreldre må være med for elever under 18 ved bestilling i bokhandel? Hadde ikke forundra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har noen uker på seg på å skaffe bøkene. Mange lærere gidder ikke å bruke de bøkene som er satt opp som pensum, og dermed er mange bokkjøp helt bortkastet. Siste året jeg gikk på gymnaset gadd jeg ikke kjøpe bøker før lærerene trua med anmerkning, tror jeg sparte en tusenlapp ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Da kan mor slappe av.

Det er jo ikke JEG som skal kjøpe bøkene da. Selv om jeg betaler. Jeg regnet da med at en 16-åring greide såpass.

Eller er det en regel om at foreldre må være med for elever under 18 ved bestilling i bokhandel? Hadde ikke forundra meg.

Nei, med mindre han er sterkt hjelpetrengende bør han kunne kjøpe bøkene selv :-)

Men hvis det er dere foreldrene som betaler, kan det være lurt å ha et øye med hvor mange av bøkene som kan kjøpes brukt, man sparer noen hundrelapper (tusenlapper i beste fall) på det, men det krever litt mer innsats av den unge håpefulle (enn å levere listen i butikken og få alle bøkene nye).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...