Gå til innhold

Anbefalte innlegg

God dag. Undertegnede er en ung mann på 29 år som for 2 år tilbake studerte i England. Jeg utviklet en såkalt abcess "under" høyre rumpeball, ca 30 mm fra anusåpning. Denne abcess ble operert på "Bristol royal infarmacy". Selve inngrepet ble foretatt mens undertegnede var i narkose, og inngrepet etterlot et dypt sår på ca 8-10 cm, med en inngangsåpning på omlag 20 mm. Grunnen til absessen kunne personellet ikke helt enes om, men det ble antydet at det mest sannsynlig var et hår som hadde grodd innover som hadde forårsaket infeksjonen. Etter operasjonen gikk jeg daglig til helsesøster i Bristol over en 3-ukers periode og byttet på såret. De holdt nemlig såret åpent for at dette skulle gro fra innsiden, noe som forøvrig høres fornuftig ut. Hver dag ble såret "fyllt" opp med seaweed som de kalte det for at såret skulle gro fra bunnen. Det ble sagt at det var meget viktig å gjøre dette for at såret skulle bli helt i orden. Frem til jeg reiste hjem til Norge omlag 3 og 1/2 uke etter operasjonen hadde jeg fremdeles denne daglige rutinen hos helsesøster i Bristol, og det var meningen at jeg skulle fortsette med dette da jeg kom til Norge. Etter konsultasjon med 2 leger her hjemme umiddelbart etter hjemkomst sa de at dette ikke var nødvendig og at jeg trygt kunne la såret gro igjen. Undertegnede valgte å ta rådet deres til etterretning og sluttet følgelig med å holde såret åpent. Såret grodde, men etter en stund kom de samme symptomene som jeg hadde før operasjonen. Operasjonssåret ble infisert men det sprakk opp, (antakelig på grunn av den tynne huden i operasjonsåpningen) og ut kom masse svull og blod. Det må bemerkes at såret er i en posisjon med naturlig til dels store mengder bakterier og at sårflaten kontinuerlig er i kontakt med huden på den andre rumpeballen. Dette hindrer følgelig såret å få luft, som igjen kan være noe av årsaken til at dette skjer. Lege ble kontaktet og undertegnede ble gitt penicillin for å se om dette kunne hjelpe. Dette hjalp ikke og historien gjentok seg med en syklus på omlag 2-uker, hvor såret ble infisert, ble veldig vondt før det atter igjen gikk hull. Undertegnede fikk i løpet av 9 måneder 6-7 penicillin kurer men ingenting hjalp. Det må også nevnes at det ble tatt bakteriologiske prøver av smusset for å forsøke å finne rett medisin. Etter denne perioden ble lege konsultert i et siste forsøk for å få bukt med problemet. Jeg ble fortalt at det ikke var noe annet å gjøre enn å leve med dette problemet. Undertegnede er selvfølgelig litt engstelig for at dette såret som fremdeles gjør det ubehagelig for meg annen hver uke kan lede til at noe mer alvorlig kan utvikle seg som en følge av at dette såret aldri gror ordentlig. Spørsmålet mitt blir vel om det finnes metoder for å få bukt med dette problemet, muligens om en ny operasjon vil gjøre situasjonen bra.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66528-infeksjon-i-operasjonss%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Kjære Eagle 1,

Det du beskriver her (meget klart og godt) er en komplikasjon som desverre forekommer av og til i tilslutning til abscess og andre infeksjoner som blir innkapslet. Jeg tror ikke at det finnes en enhetlig godtatt behandlingsmetode, men det er enkelte trekk som er helt essensielle. For det første er din erfaring at antibiotika ikke hjelper, eller hjelper kun i en forbigående periode. Dette er man enig om. Det er også viktig at uten en skikkelig kirurgisk revisjon, dvs fjerning av dødt vev og batent vev er detneppe mulig å bli kvitt tilstanden. Og den tredje er det de begynte med i Bristol, å holde fritt avløp for at puss og dødt vev kan komme ut. Det er også et viktig poeng, spesielt fra mitt ståsted som mikrobiolog, at man undersøker hva slags bakterier (ofte er det flere forskjellige, gjerne både aerobe og anaerobe, dvs. bakterier sopm trives og er aktive enten i nærevær eller fravær av oxygen) det er som er involvert i produksjon av betennelse, og hvilke antibiotika som kan påvirke dem. Altså en kombinasjon av kirurgisk behandling med antibiotika. Halvhjertet bruk av enten den ene eller den andre fører, som regel, ikke frem og, som du har hørt heller ikke alltid en skikkelig gjennomført kombinasjon gjør det. Min mening er at det er verdt å prøve. Ditt problem er å bli tatt alvorlig nok til at man gjennomfører prosessen skikkelig. Jeg antar at dette er en prosess som krever sykehusinnleggelse, og da må du gå via din fastlege og presse på litt for å få det gjort.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...