Gå til innhold

Uføretrygd ellet attføring


Gjest Rainbow

Anbefalte innlegg

Gjest Rainbow

Hei.

Jeg er 29 år, og har akkurat fått diagnosen hypothyreose, som betyr lavt stoffskifte. Denne sykdommen er kronisk og fører mange plager med seg. Disse plagene gjør at jeg bare såvidt orker å stå opp hver dag. Jeg er trøtt og sliten hele tiden, og sliter i tillegg med konsentrasjonsproblemer,angst, depresjoner og betydelig overvekt. Alt dette kommer fra sykdommen.

Er det sannsynlig at jeg vil få attføringspenger?

Jeg har ikke arbeidet på halvannet år, og da måtte jeg slutte fordi jeg ikke klarte mer.

Det siste halvåret har jeg drevet med utdanning, men har ikke klart å fullføre.

Håper du kan gi meg en pekepinn på hvilke rettigheter jeg har til økonomisk støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Trygdekontoret kommer helt sikkert til å godkjenne en søknad om yrkesrettet attføring, og oversende saken til Aetat for godkjenning av attføringstiltaket. Hva du får godkjent hos Aetat kommer an på hva de vurderer som nødvendig og hensiktsmessig for at du skal kunne komme i arbeid igjen (se gårsdagens svar). I mellomtiden får du ”attføringspenger” fra trygdekontoret.

(det kalles rehabiliteringspenger så lenge det kommer fra TK, men for å unngå forvirring i forhold til rehab.penger under medisinske behandling bruker jeg begrepet attføringspenger)

Det du derfor bør gjøre er å sette deg og finne frem til et attføringsopplegg som du kan klare til tross for sykdommen din. Her kan et tverrfaglig samarbeidsmøte være høyst aktuelt – dvs du, lege, TK og Aetat – hvis ikke du allerede har tenkt ut et opplegg. Etter at perioden med ”attføringspenger” fra trygdekontoret er over, kan du få attføringspenger fra Aetat i ventetid frem til dere har funnet en attføringsplan, og deretter attføringspenger under gjennomføringen, samt eventuelle tilleggsytelser.

Du sier ikke noe om hvorvidt du ble sykmeldt da du måtte slutte i jobben. Har du sykepenger bør du vurdere om du skal begynne på attføring allerede nå, eller om du skal komme deg litt mer ”ovenpå” først. Snakk med legen din hva han mener er best. Du har rett på rehabililteringspenger hvis du fortsatt er under behandling etter at sykpengeperioden er over.

Dersom du IKKE har rett på sykepenger stiller saken seg annerledes. I så fall vil du ha rett på rehab.penger først når du har vert syk i et år. Da er yrkesrettet attføring eneste måte å få stønad på nå – skjønt saksbehandlingstiden vel er et par-tre mndr. Dette kommer imidlertid an på hvor mye trygdekontoret og Aetat vet om deg fra før..

Er du student og har en alvorlig og varig sykdom - som vel hypothyreose er (?), så kan du ha rett på rehab.penger allerede etter 5 mndrs studieavbrudd. Dette må vurderes i samarbeid med legen din.

Det er en viktig forskjell på attføringspenger og rehab.penger: Attføringspenger får du først fra den dato søknaden blir innvilget av trygdekontoret. Rehabiliteringspenger kan du få inntil 3 mndr før den dato du SØKTE, selvsagt forutsatt at vilkårene er oppfylt.

Konklusjon: Du har helt sikker rett på attføringspenger fra trygdektr. Du KAN ha rett på rehabiliteringspenger. Hva du bør søke om først kommer an på hvilken situasjon du er i økonomisk og medisinsk.

Lykke til!

PS: Du nevner uføretrygd o verskriften. Det kan du vente litt med å tenke på tror jeg. Først forsøker du rehabilitering og attføring. Skulle det mislykkes slik at du senere må søke uførepensjon, blir uføretrygd etterbetalt for perioden du har hatt sammenhengende ytelse (attf/rehab).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...