Gå til innhold

TIL ALLE!Er man pliktig til å sladre om trygdesvindel?


Gjest eller holder en kjeft???og er feig

Anbefalte innlegg

Gjest eller holder en kjeft???og er feig

Ett par jeg kjenner snyltrer på trygdesystemet.Hun :har vært sykmeldt i flere år,hadde ett år svangerskapsperm,og etter at ho var ferdig med den sykmeldte ho seg igjen.Nå har ho fått rehab.penger,men ho er ikke mer syk enn "flua"

Han :sa opp sin jobb fordi han ikke fikk sin vilje ang.ferie.Meldte seg arbeidsledig og har fått 11-12 000 i mnd i 2 1/2 år.Han gidder i søke jobber,for han har så god trygd......

Dette syns jeg er_så_utspekulert,at 2 voksne,sterke personer kan gå slik,og at de håver inn 2 brukbare årsinntekter på denne måten.

Hva hadde dere gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du plikter selvsagt ikke å gjøre noe som helst.

Jeg er for øvrig ikke enig med de to under her, da du faktisk har noe med at andre lever på dine skattepenger.

Men jeg ville ikke tatt meg bryet med å sladre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skulle legge deg litt mindre opp i hva andre driver med.

Det kan da være mange grunner til at hun går på attføring, og ikke alle grunner trenger å være synlige.

Om denne mannen ikke gidder å søke jobber, så får han vel heller la være da. Før eller senere kommer sikkert arbeidskontoret med et jobtilbud til ham, så slipper du å bekymre deg for at han går arbeidsledig.

Bruk heller energien din til noe mer fornuftig enn å legge deg opp i hva andre gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, det er ikke riktig at du og oss andre skal betale for hennes trygd, som hun da ikke burde ha. Jeg tror ikke jeg hadde klart å sladre om det, men det er forsåvidt det riktige å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har overhode ikke noe med hvorfor andre mennesker mottar trygd og de er ikke pliktige til å informere deg om det.

Tror du det er så lett å få trygd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes det er litt rart at du kan avgjøre hennes helsestilstand bedre enn legen..

Kanskje er det opplysninger som hun ikke har lyst til å brette ut for deg eller andre som ligger til grunn også?

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arkana

Du har overhode ikke noe med hvorfor andre mennesker mottar trygd og de er ikke pliktige til å informere deg om det.

Tror du det er så lett å få trygd?

Jeg _vet_ at det er lett for noen å få trygd, for jeg har selv jobbet med dette. Ofte er det helt tydelig at dette er lureri, men vi kan ikke gjøre noe annet enn å gi dem disse pengene. Dette burde vært mye mye strengere. Vi bør ikke dele ut trygd til Gud og hvermann. Hvis alle som ikke trengte det(de som er arbeidsledige over lang tid, og nekter å ta "lavstatusjobber", folk som sykemelder seg helt når det hadde holdt med f.eks. 50% osv hadde sluttet å få, ville det blitt mer igjen til de som virkelig har behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg _vet_ at det er lett for noen å få trygd, for jeg har selv jobbet med dette. Ofte er det helt tydelig at dette er lureri, men vi kan ikke gjøre noe annet enn å gi dem disse pengene. Dette burde vært mye mye strengere. Vi bør ikke dele ut trygd til Gud og hvermann. Hvis alle som ikke trengte det(de som er arbeidsledige over lang tid, og nekter å ta "lavstatusjobber", folk som sykemelder seg helt når det hadde holdt med f.eks. 50% osv hadde sluttet å få, ville det blitt mer igjen til de som virkelig har behov for det.

Jeg har skrevet mange journaler der folk har klaget på bl.a ryggsmerter for å bli uføretrygdet. De fleste har blitt avslørt av legen og fått avslag på trygd.

Jeg har også sett mennesker få trygd fordi de har mange barn og ikke kan snakke norsk slik at det er umulig for dem å få jobb og jeg er enig i at slikt er forkastelig.

Likevel synes jeg ikke man skal legge seg i det, ingen på trygd har som sagt plikt til å fortelle naboer hvorfor de er trygdet. Dette er en sak mellmom dem og trygdekontoret. Det er ikke alltid sykdom synes utempå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eller holder en kjeft???og er feig

Vel, jeg synes det er litt rart at du kan avgjøre hennes helsestilstand bedre enn legen..

Kanskje er det opplysninger som hun ikke har lyst til å brette ut for deg eller andre som ligger til grunn også?

Bare en tanke.

Nå har jeg kjent disse folka i en rekke år da,og når de innrømmer ,nærmest skryter av at det er så enkelt å jukse slik,så er det ikke så mye anna som ligger bak enn dårlig moral.

Har nevnt det for de,hva jeg syns,men da bare fnyser de og mener at siden de engang jobba og betalt skatt,fortjener de litt tilbake...høh....

Men tydeligvis er det ikke bare de som har dårlig moral i dette landet,fysj,så lei jeg blir av at MINE surt betalte skattepenger skal gå til sånne snyltrere.Hadde vært mye bedre om besteforeldrene våre hadde fått sykehjemsplass,med GOD og SKOLERT pleie,

eller hur ,folkens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet mange journaler der folk har klaget på bl.a ryggsmerter for å bli uføretrygdet. De fleste har blitt avslørt av legen og fått avslag på trygd.

Jeg har også sett mennesker få trygd fordi de har mange barn og ikke kan snakke norsk slik at det er umulig for dem å få jobb og jeg er enig i at slikt er forkastelig.

Likevel synes jeg ikke man skal legge seg i det, ingen på trygd har som sagt plikt til å fortelle naboer hvorfor de er trygdet. Dette er en sak mellmom dem og trygdekontoret. Det er ikke alltid sykdom synes utempå.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde holdt nesen min unna ting som jeg ikke har no med.

Jeg forstår din irritasjon meget godt.Det er enormt urettferdig ,og irriterende at noen kan ha så dårlig moral.

Det er tross allt våre skattepenger.

Jeg tenker spesiellt på dem som er arbeidsledige og ikke gidder søke jobber fordi de får bra trygd og liker å gå hjemme å "henge".

Når det gjelder de som går på trygd er det mye som ikke kan sees utenpå som gjør at man får trygd.Jeg tror at få fusker fordi det kan være enormt vanskelig.Kan ikke se bortifra at noen klarer det...

"Disse" personene ødelegger for alle de andre rettskafne personene som virkelige er syke, eller som jobber hardt for å få seg en jobb.

Likevel, jeg hadde ikke giddet å sladre.Tror ikke at det vil gjøre situasjonen noe bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok ikke pliktig i juridisk forstand å si fra om slikt, men moralsk har du helt klart et ansvar for å si fra. Deres adferd undergraver vårt velmente velferdssystem, det tar begrensede midler fra de som faktisk er arbeidsledige osv, og i tillegg må DU, og JEG og vi to betale over skatteseddelen for deres dagdriveri. Si fra fort som faen, slike venner vil man jo uansett ikke ha eller assosieres med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forskjell på juks

Så lenge alt er "oppe i dagen" slik som her, så har ikke vi andre noe med det, synes jeg. Sykepenger mottar man bare et år i strekk, har de fått innvilget attføring så fortjener de det, eller så har legen og trygdekontoret gjort fei, men alt er jo åpent.

Noe helt annet er de som lyver, sier de er enslige forsørgere / bor alene når de ikke gjør det osv. Eller mottar støtte fra flere steder urettmessig, fordi de ikke har oppgitt nødvening informasjon.

Skryter de av at de har lurt systemet, og du fortsatt velger å ha disse som nære venner og omgås disse, er det ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er moralsk riktig å "sladre" til trygdeetaten.

jeg synes heller ikke det er moralsk riktig å beholde slike mennesker i bekjentskapskretsen - om din oppfatning av dem er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...