Gå til innhold

Privatiseringsspøkelset


Gjest ova

Anbefalte innlegg

No er det på tale å gi grønt lys for fleire private grunnskolar.

Det føyer seg inn i mønsteret dei siste åra. Statlege oppggaver skal privatiserat for da kan dei bli lønsame!

Og det blir dei nok, det er berre å sette opp prisen , det.

Eg hadde vona at helse og grunnleggjande undervisning måtte bli haldne utanfor slike privatiseringstakar- ein stad måtte vel grensa gå!

(Skulle det ikkje vere ei statleg oppgåve å halde oss med tilfredstillande postgang t.d. til sjølkostpris? Kven betalte draktane under dette storstilte fakkelberinga landet rundt under vinter OL?)

Og korleis går det med lånekassen, husbanken og landbruksbanken t.d.?

Er det nokon som meiner at det går framover ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dessuten er jo det kjekke at svært mange private skoler er såkallte kristne skoler, og det passer KRF meget bra. Det siste Bondevik-1 regjeringen gjorde, var å godkjenne "ørten" skoler planlagt av fundamentalistiske, hel- eller halvgærne kristne sekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eg hadde vona at helse og grunnleggjande undervisning måtte bli haldne utanfor slike privatiseringstakar- ein stad måtte vel grensa gå!"

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er jo det kjekke at svært mange private skoler er såkallte kristne skoler, og det passer KRF meget bra. Det siste Bondevik-1 regjeringen gjorde, var å godkjenne "ørten" skoler planlagt av fundamentalistiske, hel- eller halvgærne kristne sekter.

Ja,eg hugsar ei slik sak nordfrå.

Sekta fekk sin skole, og med det vart det for få barn igjen i den off.skolen der på staden.Denne skolen vart lagt ned.

Desse barna måtte da bytte til ein annan skole- det var fleire mil unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,eg hugsar ei slik sak nordfrå.

Sekta fekk sin skole, og med det vart det for få barn igjen i den off.skolen der på staden.Denne skolen vart lagt ned.

Desse barna måtte da bytte til ein annan skole- det var fleire mil unna.

Ja, det var i Lofoten. Sekten heter "Guds Menighet", og holder til på ett par plasser i Lofoten. Tror de har fått egen skole begge stedene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Eg hadde vona at helse og grunnleggjande undervisning måtte bli haldne utanfor slike privatiseringstakar- ein stad måtte vel grensa gå!"

Hvorfor?

Kanskje fordi opptil flere av oss tror på at det er lettere å opprettholde likhet og like muligheter hvis det offentlige fortsatt tar seg av grunnleggende utdanning og helse.

Jeg har studert ved privat drevet høyskole, og det var ikke mye der som tilsa bedre kvalitet og effektivitet enn på de offentlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Eg hadde vona at helse og grunnleggjande undervisning måtte bli haldne utanfor slike privatiseringstakar- ein stad måtte vel grensa gå!"

Hvorfor?

No har rodell alt kome med dei viktigaste kriteria. For meg og er hovudsaka likeverdige tilbod til alle kvar enn i landet dei bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi opptil flere av oss tror på at det er lettere å opprettholde likhet og like muligheter hvis det offentlige fortsatt tar seg av grunnleggende utdanning og helse.

Jeg har studert ved privat drevet høyskole, og det var ikke mye der som tilsa bedre kvalitet og effektivitet enn på de offentlige.

Nå er det vel ikke snakk om at offentlige basistjenester skal privatiseres fullt ut. Private substitutter har vi jo hatt i mange år.

Dessuten synes jeg det er interessant at nordmenn er så opptatt av 'like muligheter' og mindre opptatt av 'muligheter'. Det er en vesensforskjell; rike og fattige mennesker har f.eks ikke de samme mulighetene dersom de skulle bli syke. De rike kan velge blandt de beste tilbudene. Likevel - dette kommer de fattige til gode all den tid den rike frigjør kapasitet (eks køplass) til den fattige.

Det moralske spørsmålet må dreie seg om en gradering av likhet vs. menneskets frie vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel ikke snakk om at offentlige basistjenester skal privatiseres fullt ut. Private substitutter har vi jo hatt i mange år.

Dessuten synes jeg det er interessant at nordmenn er så opptatt av 'like muligheter' og mindre opptatt av 'muligheter'. Det er en vesensforskjell; rike og fattige mennesker har f.eks ikke de samme mulighetene dersom de skulle bli syke. De rike kan velge blandt de beste tilbudene. Likevel - dette kommer de fattige til gode all den tid den rike frigjør kapasitet (eks køplass) til den fattige.

Det moralske spørsmålet må dreie seg om en gradering av likhet vs. menneskets frie vilje.

"dette kommer de fattige til gode all den tid den rike frigjør kapasitet (eks køplass) til den fattige."

OMG...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"dette kommer de fattige til gode all den tid den rike frigjør kapasitet (eks køplass) til den fattige."

OMG...

OMG - vet jeg ikke hva står for. Jeg har derfor ikke noe utbytte av innlegget ditt.

Er det distinksjonen mellom muligheter og like muligheter som er OMG?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...