Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har vært 10 dager i Egypt. Fikk etter ca 6 dager diare som jeg klarte å "holde i sjakk" med Imodium til jeg var kommet hjem. Da tilstanden hadde vart en uke, oppsøkte jeg lege (i Norge). Fikk råd om kosthold (saft, lett mat som loff, økende matmengde og "tyngde" i takt med bedring). Imodium kunne fortsatt brukes til tilstanden ble bedre. Avla avføringsprøver, disse viser negativt på alle foretatte tester. Det er nå gått 2 uker siden diareen startet og 1 uke siden dietten påbegynte. Tilstanden har ikke bedret seg i denne perioden. Avføringen er fremdeles flytende, med antydning til slim. Hva bør vi gjøre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/66669-diare-etter-reise-i-afrika/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Christian Anker, spesialist i allmennmedisin

Jeg foreslår at du spør legen om avføringen ble undersøkt både med hensyn til bakterier og parasitter eller kun førstnevnte. Hvis du ikke har fått undersøkt om plagene skyldes parasitter (for eksempel giardia lamblia), kan det være aktuelt å gjøre dette.

Dersom begge deler ble undersøkt, kan du kanskje se tiden an en ukes tid til, hvis allmenntilstanden din er god og plagene moderate.

Hvis du har et yrke hvor det er spesielt viktig å unngå smitte (tilberedning eller servering av mat, arbeid i barnehage eller helseinstitusjon) bør du snakke med legen din om du bør være sykemeldt.

Husk: god håndhygiene begrenser smitterisikoen!

For en sikker vurdering må du imidlertid rådføre deg med legen din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...