Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mann på 50 hadde nylig en episode med blodurinering - noe vi tok øyeblikkelig affære med. Røngten av nyrene viste ingen funn, men ved cytoskopi så var en blomkållignende svulst synlig på blæreveggen. Ifgl urologen så vokste den i bredden istf. "på rot". Han har derfor fått henvisning til operasjon. Jeg er svært bekymret da vi er en småbarnsfamilie som lever sunt og dette kom som en sjokkmelding for oss alle. Kan man si at dette er kreft uten en biopsi? Hva slags prognoser har denne type cancer? Er dette en ukomplisert operativt inngrep? - jeg tenker ikke minst på evt. urinlatingskomplikasjoner etter et slikt inngrep...Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6667-svulst-i-urinbl%C3%A6re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Svulster i urinblæren er nesten alltid en form for blærekreft. Urologen som har sett på svulsten i cystoskopet kan med stor sannsynlighet si om dette er en form for blærekreft. Behandlingen av blærekreft på tilpasses nøye. - Det er viktig å finne ut hvor dypt i blæreveggen svulsten vokser, og hvilken "grad" svulsten har. Med det mener jeg hvor "sint" den ser ut mikrospokisk. Alt dette finner man ut ved første inngrepet som gjøres gjennom urinrøret. Man kan da ta dype prøver som blir sendt inn til undersøkelse.

Dersom svulsten vokser bare overfladisk kan dette være tilstrekkelig behandling, men oppfølging er viktig. Dersom svulsten vokser dypere ned i blæreveggen, kan det bli nødvendig å fjerne hele urinblæren. Dere må sørge for å full informasjon om både dette og prognosen (utsiktene fremover) når dere snakker med urologen som behandler ham på sykehuset.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/6667-svulst-i-urinbl%C3%A6re/#findComment-35431
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...