Gå til innhold

Har man noen gang ÅPNET en .....


morsan

Anbefalte innlegg

... soppbok når man tror at denne soppen er en kantarell?

http://www.aftenposten.no/multimedia/archive/00061/null_61741a.jpg

Nå må trolig alle fem som spiste soppen ha nyretransplantasjon etter at den meget giftige soppen ga dem alvorlig nyresvikt!

For ordens skyld, slik ser kantarellen ut:

http://fuv.hivolda.no/prosjekt/espelra/soppkantarell.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Pricilla

Kantarellen KAN man nesten ikke ta feil av hvis man har litt peiling på sopp, og har man ikke peiling burde man ikke plukke sopp. Da må man i hvert fall ha med seg en med erfaring mener nå jeg..

Når jeg er på sopptur leter jeg for det meste etter kantarell, men kommer jeg over steinsopp eller fåresopp kan det hende de blir med i kurven. Steinsopp er lett å kjenne igjen, for når du skjerer av en bit av hatten blir det en lilla strek i det hvite.

Det blir det ikke på andre like sopper..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kantarellen KAN man nesten ikke ta feil av hvis man har litt peiling på sopp, og har man ikke peiling burde man ikke plukke sopp. Da må man i hvert fall ha med seg en med erfaring mener nå jeg..

Når jeg er på sopptur leter jeg for det meste etter kantarell, men kommer jeg over steinsopp eller fåresopp kan det hende de blir med i kurven. Steinsopp er lett å kjenne igjen, for når du skjerer av en bit av hatten blir det en lilla strek i det hvite.

Det blir det ikke på andre like sopper..

Historien er selsvagt tragisk, og jeg synes synd på dem som ble skadd. Men jeg er helt enig med deg: Klarer man ikke å kjenne igjen en ekte kantarell, så får man la være å plukke sopp!

Jeg er ingen ekspert selv, så derfor plukker jeg kun kantarell, samt eventuelt steinsopp og den røde som får blåaktig kjøtt når man skjærer i den (er det rødskrubb den heter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, holder meg til champignon jeg. På sopptur drar jeg gjerne, og plukker da kantarell. Men de gir jeg bort til svigermor.

Så vet du det! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...