Gå til innhold

Gravid og overvektig


Gjest Cantus

Anbefalte innlegg

Jeg har PCOS og har vært til behandling for barnløshet i over et år nå. Vi har klart å bli gravide på egenhånd, men jeg bekymrer meg for min store overvekt. Min BMI er på nesten 40 og jeg lurer på hvor stor sjansen er for at jeg spontanaborterer. Hva kan jeg ellers gjøre for å klare svangerskapet best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en BMI på 36 da jeg ble gravid. Siden jeg hadde slanket meg rett før jeg ble gravid, så fikk jeg testet at jeg hadde alle vitaminer og mineraler jeg trengte.

Gynekologen min var ikke bekymret over vektproblemet, han mente at de leger som ser etter problemer, de finner problemer. Han anbefalte meg å spise sunt og variert og ellers gå på tur og fortsette med mitt vanlige aktivitetsnivå. Jeg fikk streng beskjed mot å slanke meg.

Jeg har termin i neste uke og svangerskapet har forløpt helt ok. Jeg har ikke hatt noen plager knyttet til overvekten, kun de vanlige småplagene man må regne med, kvalme og sånn.

Jeg har vært enormt sulten og har spist og spist og spist. Sunt og variert, men ikke nødvendigvis magert. Og sjokolader og snacks har det også vanket når jeg har "fyst" på det. Allikevel har jeg ikke lagt på meg mer enn 3 kilo til sammen i løpet av svangerskapet.

I følge gynekologen min er det ikke uvanlig at overvektige legger på seg mindre i løpet av svangerskapet fordi kroppen ikke behøver å lagre fettreserver til ammingen, fordi fettreserver har den allerede nok av fra før :-)

Sjekk ellers denne linken: http://www.teleport.com/~rvireday/plus/

Gratulerer og lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Så vidt jeg vet er det ingen klar sammenheng mellom overvekt og spontanaborter. Imidlertid kan stor overvekt være en stor belastning i svangerskapet og evt. under fødsel. Jeg synes du skal snakke med jordmor/lege om dette og få litt tips om hvordan du bør forholde deg. Det er jo kjempefint at dere har klart å bli gravid på egenhånd. Prøv å lev så sunt du klarer, uten på noen måte slanke deg. Det er ikke sunt for barnet. Det er også lurt å drive lett mosjon, så du holder deg sterk, evt. bygger opp litt muskulatur hvis du ikke er så sprek fra før. Dette går ganske sikkert bra. Prøv å ikke tenke så negativt om deg selv og din kropp. De fleste blir uansett ganske kraftige i svangerskapet, og det er på en måte "lov" å være litt mere frodig. Unn deg å ha det bra, hvis du klarer det. Alle bekymrer seg selvfølgelig veldig om alt det som kan gå galt. Det er en veldig god ide å prøve å styre unna de verste mareritt-tankene. De skjer uansett utrolig sjelden, sett i den store sammenheng. Spontanabort er som du vet, relativt vanlig, men jeg ser ingen klar grunn til at du skulle være spesielt utsatt, nå som du har klart å bli gravid til tross for PCOS.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Kjære Cantus. Jeg vet at dette kommer for sent for første runde, men jeg vil gjerne svare her likevel.

Ikke tenk sånn. Ikke la Grete Roede slippe innpå deg. Det er ikke sant!!! Når du er gravid er du gravid, hvis du i tillegg er tung, kan du jo risikere å få vonde knær, vond rygg osv. Men det bryr ikke barnet seg det spøtt om! Bare du får i deg det du skal av næringsstoffer, så er ungen strålende fornøyd. På slutten av mitt første svangerskap veide jeg altså 145 kg... Det var ikke kult å være så stor, men det var ikke noe problem for ungen ihvertfall.

Opp med haka! Fram med brystkassa. For en gangs skyld i livet er vi flotte og store og gravide. Ikke bare store.

(Håper jeg ikke har misforstått spørsmålet ditt helt her nå da... Men jeg har liksom jobbet så lenge med å godta meg selv og vekta mi, så jeg er ekstra var hvis noen sliter med den problemstillingen). Men er du som meg, tipper jeg at du innimellom klarer å legge skylda på deg selv og vekta for at du hadde uflaks denne gangen?

Nei, jeg gjentar: Ikke slipp fru Roede inn i hodet i det hele tatt! Hun har ikke halvparten så stor kunnskap om barnløshet, svangerskap, unnfangelser osv som det du har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...