Gå til innhold

Lånekassa/samordnet opptak! For et system!


kie

Anbefalte innlegg

At det går an å ha et så utrolig dumt system som Samordna oppta og Lånekassa har.

Altså; man kan jo ikke søke lån før man har fått plass.

Jeg fikk brev i posten den 24. juli og sendte nettsøknaden om studielån samme dag. Den er registrert der den 24. juli.

Allikevel kan jeg altså risikere å måtte vente i _uker_ før jeg får kjøpt skolebøkene mine. For i Lånekassa har de selvsagt lang behandlingstid.

HVORFOR har de ikke lært nå?

Hvorfor er det ikke mulig å behandle søknader om studieplass såpass at studentene rekker å få lånesøknaden sin behandlet før skolestart?

Evt. hvorfor forbereder ikke lånekassa seg på arbeidsmengden de _vet_ kommer?

Forbanna dustesystem!!

Jeg vil ikke starte studiet med å henge etter. :-(

Bare litt frustrasjon fra meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg i at det er dumt. Jeg har alltid brukt pengene jeg har tjent på sommerjobbene til å kjøpe skolebøker, og noen ganger har jeg fått låne penger av familiemedlemmer for å kjøpe de viktigste bøkene (og betalt tilbake når lånet kommer).

Du får finne ut hvilke bøker som er viktigst de første ukene, og prøve å få lånt deg penger til å kjøpe disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg i at det er dumt. Jeg har alltid brukt pengene jeg har tjent på sommerjobbene til å kjøpe skolebøker, og noen ganger har jeg fått låne penger av familiemedlemmer for å kjøpe de viktigste bøkene (og betalt tilbake når lånet kommer).

Du får finne ut hvilke bøker som er viktigst de første ukene, og prøve å få lånt deg penger til å kjøpe disse.

Ja, jeg må visst det :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....og kom på at jeg faktisk kjenner en som begynner et trinn over meg til høsten.

Så da får jeg heldigvis låne bøker inntil videre.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sykepleie :-)

Hvor er det du skal studere hen?

Får du masse kommentarer om "du er tøff som skal studere med småbarn?" Det får jeg, men det er vel neppe mer slitsomt enn å jobbe fulltid med småbarn siden studier gjerne gir mer fleksibilitet.

PS: jeg puttet noen 1.5-litersflasker med vann i vår nyervervede fryser for noen dager siden, og nå venter de bare på neste strandtur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleie :-)

Flink jente. Er full av beundring. Synd at innsatsen i helsevesenet ikke verdsettes tilstrekkelig i kroner og øre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lex Lea

Ja, jeg må visst det :-(

Kan du bruke noe av det jeg har, så bare ta det! Antakelig er det meste foreldet, men man vet jo aldri? Har du fått bokliste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink jente. Er full av beundring. Synd at innsatsen i helsevesenet ikke verdsettes tilstrekkelig i kroner og øre.

...med mindre en er plastikkirurg, spesialist i hjertemedisin eller noe lignende. Eller for den saks skyld kommunelege i en utkantkommune.

Kommunelege I i hjemkommunen min er dansk, og han får betalt 100% for å jobbe 60%. I tillegg betaler kommunen reisen til og fra Danmark og selvfølgelig boutgifter, som natruligvis løper også de to ukene han er hjemme i Danmark. Skal vedde på at han tjener bra på sykehusvakter e.l. når han er hjemme. Kommunen kunne sikkert ansatt to erfarne sjukepleiere som kunne gjort en like god jobb som ham (og doblet kapasisteten), men det er jo ikke lov, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...med mindre en er plastikkirurg, spesialist i hjertemedisin eller noe lignende. Eller for den saks skyld kommunelege i en utkantkommune.

Kommunelege I i hjemkommunen min er dansk, og han får betalt 100% for å jobbe 60%. I tillegg betaler kommunen reisen til og fra Danmark og selvfølgelig boutgifter, som natruligvis løper også de to ukene han er hjemme i Danmark. Skal vedde på at han tjener bra på sykehusvakter e.l. når han er hjemme. Kommunen kunne sikkert ansatt to erfarne sjukepleiere som kunne gjort en like god jobb som ham (og doblet kapasisteten), men det er jo ikke lov, så...

Tenkte på sykepleierne som løper og bærer og alt mulig, jeg...

Høyere opp i hierarkiet er det visst ingen grenser for lønninger og påskjønnelser. Men det er nesten vanskelig å komme med rammende kritikk, de har jo et vanvittig ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du bruke noe av det jeg har, så bare ta det! Antakelig er det meste foreldet, men man vet jo aldri? Har du fått bokliste?

Dæven!

Da kjenner jeg jo to som har bøker :-)

Har ikke fått lister enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på sykepleierne som løper og bærer og alt mulig, jeg...

Høyere opp i hierarkiet er det visst ingen grenser for lønninger og påskjønnelser. Men det er nesten vanskelig å komme med rammende kritikk, de har jo et vanvittig ansvar.

Sykepleierne har på mange måter like mye ansvar, og veldig ofte en fysisk tyngre jobb, men siden sykepleieryrket tradisjonelt er et kvinneyrke, er det mye lavere verdsatt lønnsmessig.

Med feministhatten på,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor er det du skal studere hen?

Får du masse kommentarer om "du er tøff som skal studere med småbarn?" Det får jeg, men det er vel neppe mer slitsomt enn å jobbe fulltid med småbarn siden studier gjerne gir mer fleksibilitet.

PS: jeg puttet noen 1.5-litersflasker med vann i vår nyervervede fryser for noen dager siden, og nå venter de bare på neste strandtur!

Akkurat det samme tenker jeg også.

Men, jeg begynner jo å lure da, når så mange sier ting som: At du tør!

Begynner å lure på om jeg har begitt meg inn på noe som bare _må_ gå galt, liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det samme tenker jeg også.

Men, jeg begynner jo å lure da, når så mange sier ting som: At du tør!

Begynner å lure på om jeg har begitt meg inn på noe som bare _må_ gå galt, liksom...

Jeg venter jo nummer tre om ikke så lenge, og den eldste fylte akkurat fire, og jeg får stadig kommmentarer om hvor tøffe vi er som får tre barn på fire år. Da sier jeg bare at barna våre er så snille at det er ikke noe slit. :) Det er liksom ingen som får seg til å svare tilbake på den!

Men jeg lurer på om jeg skal få satt inn spiral etter denne, slik at det skal bli mer tiltak dersom vi blir fristet til å lage nummer fire!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter jo nummer tre om ikke så lenge, og den eldste fylte akkurat fire, og jeg får stadig kommmentarer om hvor tøffe vi er som får tre barn på fire år. Da sier jeg bare at barna våre er så snille at det er ikke noe slit. :) Det er liksom ingen som får seg til å svare tilbake på den!

Men jeg lurer på om jeg skal få satt inn spiral etter denne, slik at det skal bli mer tiltak dersom vi blir fristet til å lage nummer fire!

*flirer*

Du tenker akkurat som meg, du!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleierne har på mange måter like mye ansvar, og veldig ofte en fysisk tyngre jobb, men siden sykepleieryrket tradisjonelt er et kvinneyrke, er det mye lavere verdsatt lønnsmessig.

Med feministhatten på,

Det var det jeg tumlet med i hodet, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...