Gå til innhold

NHD-har jeg tvangstanker??


Minniei

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 23 år, som i mange år har slitt med mange vonde taker og angst. I den siste tiden har jeg imidlertid begynt å tenke om det er tvangstanker jeg lider av.

Jeg har nå lest en del på Anakne, og kjenner meg igjen i en del av det som står der.

Jeg er veldig plaget av tanker om at noe grusomt skal skje med noen jeg er gla i (og iblant meg selv). Eller at noe vondt, ekkelt eller leit skal skje. Jeg tenker disse tankene hele dagen, de tvinger seg inn uansett situasjon og sted. Jeg føler ofte at jeg tvinger de inn i hodet, at jeg tvinger meg til å tenke de verste ting jeg kan tenke meg. Som f.eks bilulykker osv. Spesielt hvis jeg skal kose meg, er på tur ol så tvinger jeg til å tenke på dette. Og jeg har veldig mange "ting" som jeg gjør, som ofte ta piffen ut av meg for de tar hele dagen, jeg får ikke gjort noe som "normale" mennesker gjør.

Jeg er besatt av tall, må ofte telle til et spesielt tall (dette tallet varierer veldig). Før jeg har kommet til det tallet kan jeg ikke gjøre noe. Det er også enkelte tall som jeg ikke "kan se"(Bør se).

Det er enkelte ting jeg må gjøre eller se på før jeg går ut av et rom, og det må gjøres/ses i en bestemt rekkefølge. Dette fører ofte til at jeg kommer for seint til avtaler ol.

På f.eks badet må ting stå på spesielle plasser, ikke sikkert det er samme plassen hver dag. Det kommer ann på hvorfor jeg føler at de må stå der de må stå. Og da jeg ser på tv må brusflaska stå "akkurat der", og glasset "akkurat der". Forskjellig plass hver gang, som kommer ann på hvorfor jeg begynner å tenke på det.

Jeg kan komme med endeløse eksempler for det er så mange, men jeg føler at det kanskje blir mye "svada". Men jeg må f.eks se et spesilt sted på mobilen min før jeg legger den ned, se på et spesielt hus før jeg går inn (pga t det ikke har skjedd noe "trist" i det huset jeg ser på ser jeg på det.), se på bilde av begge søsknene mine hvis jeg ser på av den ene må jeg se på av den andre, jeg må ikke se noe på tv som minner meg om noen da jeg skal slå den av, så jeg kan ende opp med å slå den av og på 10 ganger. Som du skjønner at det enormt mye tid, energi og tanker.

Hvis det er noen av disse tingene jeg ikke får gjort blir jeg nervøs og redd og frykter at noe grusomt skal skje med noen jeg er gla i, eller at noen ikke får drømmejobben osv. Det som også gjør det vanskelig er at disse fæle tingene som da kan skje ikke trenger å skje akkurat da, det kan godt gå en stund. Derfor føler jeg at jeg mister null kontroll på alt. Jeg var med i en bilulykke for 6 mnd, og etter det har jeg begynt tenke på at de fæle tingene som kan skje også kan skje meg. Det tenkte jeg aldri på før.

Jeg føler at jeg ikke får foklart meg noe bra her, at jeg ikke får fram hvor mye av dagen min dette er "tilstede". Det har overtatt livet mitt. Jeg går ikke en enste dag uten av jeg gråter fotvilet og ikke forstår hvordan jeg skal klare å stå opp i morgen. Dette går utover jobben min, sosiallivet mitt og spesielt samboeren min, som ikke vet hvordan han skal hjelpe meg. Og det ofte han det år utover da jeg blir uttafor.

Jeg håper at en lege, eller en psykriater kan hjelpe meg og fortelle meg om jeg lider av tvangstanker eller hva det er? Jeg er veldig nervøs for å gå til legen med dette, for jeg føler at jeg ikke klarer å forklare meg. Er jeg bare helt gal, tenker jeg. Derfor hadde det hjulpet meg veldig mye med et svar fra dere først.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei:-)

Jeg har bare lyst til å si at jeg synes du beskriver svært godt hvordan du har det. Kanskje kan du ta en utskrift og vise den til fastlegen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg synes du beskriver typiske tvangstanker, og du beskriver det på en god måte.

Det finnes hjelp å få for dette, både kognitiv psykoterapi og medisiner.

Ta en utskrift av innlegget ditt med til fastlegen, og be om denne kan henvise deg til en psykiatrisk poliklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...