Gå til innhold

Diabetes og vektøkning

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du diabetes selv?

Høres ikke slik ut!!! Eller skriver du slikt kun for å provosere? Du har hvertfall klart å provosere meg.

Sorry, men jeg hisser meg litt opp jeg altså.

Type 2 diabetikere har ofte fått denne sykdommen pga overvekt.

Type 1 diabetikere som må bruke insulin får ofte en vektøkning etter de starter med insulin.

Selv har jeg alltid vært normal i størrelse. Har gått i størelser 36 - 38 alt etter som hva slags plagg det var snakk om.

For snart 2 år siden fikk jeg diabetes og har etter det kun blitt sunnere hva kosthold og trening angår. Men like vel har jeg lagt på meg nermere 20 kg og kan absolutt ikke gå med størrelse 36 - 38 lengre.

Når man tilfører insulin kunstig til kroppen så får ofte kroppen et overskudd av insulin og insulinet gjør at du legger på deg.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle med diabetes, men jeg vet om veldig mange som har fått problemer med vekten etter at de fikk diabetes type 1.

For meg har dette blitt et veldig sårt tema og jeg er sikkert ikke alene om å ha det slik.

Før du slenger ut slike kommentarer bør du sjekke litt om emnet.

PS! Det er heller ikke så veldig lett å ha diabetes å skulle slanke seg!

Gjest svaaler

Hei

Dette er et vanskelig spørsmål.

Ved type 1 diabetes er nok ikke overvekt hyppigere enn i befolkningen for øvrig. Ved type 2 diabetes er jo overvekt ofte en utløsende faktor.

Dersom en har en dårlig regulert diabetes med blodsukkerverdier som oftest ligger over 10 mmol/l og stadig sukker i urinen vil dette sukkeret representere "tapte kalorier" - altså en form for slanking. I en slik situasjon vil mange bli behandlet med insulin eller få intensivert den behandling de allerede bruker. Det fører til at sukkerutskillelsen i urinen stopper opp og kroppen får igjen tilførte disse "kaloriene". Dette kan i seg selv føre til vektøkning i alle fall dersom vekten var stabil mens blodsukkerkontrollen var dårlig.

"For en sikker vurdering av svaret bør du evt rådføre deg med legen din"

Vennlig hilsen Stein Vaaler

Gjest Creative

Har du diabetes selv?

Høres ikke slik ut!!! Eller skriver du slikt kun for å provosere? Du har hvertfall klart å provosere meg.

Sorry, men jeg hisser meg litt opp jeg altså.

Type 2 diabetikere har ofte fått denne sykdommen pga overvekt.

Type 1 diabetikere som må bruke insulin får ofte en vektøkning etter de starter med insulin.

Selv har jeg alltid vært normal i størrelse. Har gått i størelser 36 - 38 alt etter som hva slags plagg det var snakk om.

For snart 2 år siden fikk jeg diabetes og har etter det kun blitt sunnere hva kosthold og trening angår. Men like vel har jeg lagt på meg nermere 20 kg og kan absolutt ikke gå med størrelse 36 - 38 lengre.

Når man tilfører insulin kunstig til kroppen så får ofte kroppen et overskudd av insulin og insulinet gjør at du legger på deg.

Jeg sier ikke at dette gjelder alle med diabetes, men jeg vet om veldig mange som har fått problemer med vekten etter at de fikk diabetes type 1.

For meg har dette blitt et veldig sårt tema og jeg er sikkert ikke alene om å ha det slik.

Før du slenger ut slike kommentarer bør du sjekke litt om emnet.

PS! Det er heller ikke så veldig lett å ha diabetes å skulle slanke seg!

Mannen min har diabetes og har hatt det siden han var 19 år. Vi har levd sammen i snart 13 år, så jeg har egentlig laaang erfaring med å leve med en med diabetes, -både på godt og vondt. Mannen min har ikke vært plaget med vektøkning, - så jeg bare lurte! Var absolutt ikke ute etter å provosere.

Det må da være lov å stille et slikt spørsmål på et slikt forum?

Jeg har bare en formening om at diabetikere ikke har noen større sjanse til å legge på seg enn andre har.

Beklager at jeg traff et ømt punkt hos deg.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...