jah Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Jeg har de siste fire dager ikke klart å "gå på do". Har ikke tenkt noe særlig over det før de to siste dagene, ettersom det har begynt å komme smerter etter hvert måltid. Jeg har hørt at man kan spise svisker, youghurt, aprikos etc etc, men er det ikke noen piller jeg kan ta i stedet?? (Har spist youghurt som bare juling, men det har ikke hjulpet) Det jeg også lurte på er hva forstoppelse skyldes? Kan det skyldes f.eks. at jeg drakk usunne store mengder alkohol (øl, sprit) for seks dager siden? Eller at jeg spiser "feil"; dvs. frokost: 2 brødskiver, lunch fem timer senere: en youghurt og en bolle, deretter middag fem timer senere: vanlig middag og kanskje brød til kvelds to-tre timer etter middagen...? Bør jeg spise mer midt på dagen eller noe sånt...?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66867-forstoppelse-og-hva-skyldes-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christian Anker, spesialist i allmennmedisin Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Forstoppelse er vanlig - særlig hvis man er på reise eller i "uvante" omgivelser. Drikker man for lite væske, benytter vanndrivende midler (som f.eks. alkohol - særlig øl) eller man svetter mye på grunn av varme, kan avføringen blir hard. Den hyppigste årsaken til treg mage er imidlertid at kostholdet inneholder for lite fiber d.v.s. grovt brød, frokostblandinger og grønnsaker. Mosjon og kaffe (selv om kaffe er vanndrivende) er også positivt for tarmaktiviteten. Hvis man unntaksvis har treg mage, kan man forsøke reseptfrie avføringsmidler som f.eks. Senokot eller Pursennid. Virkningen inntrer gjerne 8-12 timer etter inntak. Bruksanvisningen bør leses nøye før bruk. Midler som inneholder laktulose kan være til hjelp til å forebygge forstoppelse. Det tar gjerne et par uker før man får effekt av laktulose-preparater. Generelt bør endringer i tarmfunksjonen nevnes for legen man benytter. Han kan vurdere om det er behov for å undersøke tarmen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/66867-forstoppelse-og-hva-skyldes-det/#findComment-307133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.